A műszeres megfigyelés bemutatása
Műszeres megfigyelés során nem emberek, hanem valamilyen technikai eszköz (videokamera, film, magnó) segítségével rögzítik a folyamatokat.
Rendszerint akkor alkalmazzák, ha későbbi elemzés vagy összehasonlítás céljából folyamatosan kell rögzíteni valamilyen magatartás vagy esemény mozzanatait.
A kiskereskedelmi boltokban gyakran végeznek műszeres vizsgálatokat, például a vevőáramlás feltérképezésére: megnézik, mennyi az épületbe belépő és az azt elhagyó emberek száma, melyek a bolton belüli áramlási utak, hogyan reagálnak a vevők az árubemutató polcok elhelyezésére, a kirakott áru optimális összetételének és forgásának megállapítására.
A műszeres megfigyelések többségéhez mesterséges, sokszor laboratóriumi körülményeket kell biztosítani. Ez egyrészt költséges, másrészt a válaszadók tudják, hogy egy vizsgálat résztvevői, ami torzíthatja az eredményeket.
A tartalomelemzés jellemzése
A tartalomelemzés a kommunikáció megfigyelhető tartalmának objektív, szisztematikus és kvantitatív elemzése.
A tartalomelemzésnél a megfigyeléstárgya a kommunikáció.
Célja, hogy olvasni tudjunk a sorok mögött, felismerjük a szoveg mélyén lapuló rejtett információkat, s megtaláljuk azokat az adatokat, amelyek „szabad szemmel” nem láthatóak.
A tartalomelemzés kicsit a titkosírás ellentéte, amennyiben a reklámüzenetek, újságcikkek, tévé- és rádióprogramok tartalmának megfigyelése és elemzése révén láthatóvá teszi a tényleges szovegszerkezeteket, a nem manifesztálódott tartalmakat.
Végeznek a kutatás szempontjából releváns fogalmak, témák, állítások, szimbólumok előfordulási és együtt előfordulási gyakoriságát mérő mennyiségi felmérést, de ugyanazt a szoveget átfésülhetik kvalitatív eljárással is, hogy feltárják a cikkek legfontosabb explicit és implicit üzeneteit, a mögöttük meghúzódó előfeltevéseket, a jellegzetes érvelési módokat, valamint a szovegek által felkínált következtetéseket és sugallatokat.
Az auditok, panelek
Az audit olyan primeradatgyűjtés, ahol a kutató nyilvántartás vagy leltárelemzés alapján rögzít információkat a megfigyeléstárgyáról.
Auditok (panelek)
A kutatócég alkalmazásában álló auditorok végzik az ún. kis- vagy nagykereskedelmi paneleket, míg a fogyasztói vagy háztartásipanelek felvevői legtöbbször maguk a háztartások.
Az audit két legelterjedtebb, standardizált típusa a kereskedelmi, illetve a fogyasztói panel.
A kereskedelmi audit a kis- és nagykereskedelmi üzletek termékmozgásának megfigyelése az áruk fizikai mozgásáról szóló nyilvántartás és az időszaki leltárok alapján.
A fogyasztói panel olyan adatgyűjtési technika, mikor állandó kutatási objektum megismétlését végezzük egy konstans háztartáscsoporton belül.