A szegmentálás előnye
A piacszegmentálás folyamán a kiválasztott szegmensre való koncentráció mellett piaci rések fedezhetőek fel, miszerint a piac egyes részeinek szükségletei nincsenek kielégítve. A piaci résekben a vállalat ideiglenesen monopolhelyzetbe kerülhet, így jelentős profitot és piaci részesedést szerezhet. A piaci réseknek különböző fajtáit különítjük el:
- a fogyasztó által keresett és ezáltal a felszínre került piaci rések,
- lappangó piaci rések, mely esetében a fogyasztó nincs tudatában, hogy szüksége van a hiányzó termékre vagy szolgáltatásra,
- új piaci rések, mely valamely új termék vagy szolgáltatás területén alakulnak ki,
- piaci rések, melyek már létező termékek újraélesztése vagy újrapozícionálása során jönnek létre,
- ökológiai piaci rések,
- időszakos, szezonálisan felmerülő piaci rések.
A szegmentálás elve
A piacszegmentálás azon az elgondoláson alapszik, hogy az igen sokszínű és változatos piachomogén részekre bontható. A szegmentálás alapelve, hogy a szegmensek közötti eltérés lehető legnagyobb, a szegmensen belüli eltérés a lehető legkisebb legyen. Így a kommunikációs eszközök kiválasztásánál és alkalmazásánál a csoport tulajdonságait kell figyelembe venni, a lényegesen eltérő tulajdonságokkal rendelkező csoportok más módszerekkel érhetőek el és befolyásolhatóak, egymástól élesen eltérő reklám és PR stratégiák kialakítására van lehetősége a vállalatnak.
A szegmentálás eredménye
A piacszegmentálás eredményeként piaci szegmensek jönnek létre, melyek a piac egyedi keresleti sajátosságokkal rendelkező csoportjai. A létrehozott szegmensek lehetővé teszik a vállalatnak, hogy felismerjék a piaci különbségeket, a választott csoportokra koncentráljanak, és ezáltal optimalizálják a marketing és PR stratégiájukat.
A szegmentálás lényege
A szegmentálás az egész részekre osztását jelenti valamely ismérv alapján, homogén csoportokat hozva létre a heterogén piacból. A szegmentálás célja a piac megismerésén túl az, hogy a létrejövő szegmensek igényeit minél jobban és pontosabban ki tudják elégíteni a szegmensre kidolgozott marketing mix és marketingakciók segítségével.
A piacszegmentálás definíciója két felfogáson alapul, az egyik szerint a piacszegmentálás a marketingtervezés része, azt megalapozó tevékenysége, míg a másik meghatározás szerint a piacszegmentálás magában foglalja az egyes szegmentumokra kialakított stratégiát, a célcsoport képzést és piaci pozicionálást is.