A tesztek fajtái
A kísérletek elvégezhetőek laboratóriumi és természetes környezetben.
A marketingkutatók általában termék , bolti és piaci kísérletet, tesztet végeznek.
A bolti teszt
Bolti tesztnél azt mérik meg, hogy a termék vagy márka milyen teljesítményt nyújt a vizsgálatba bevont boltokban.
A kísérlet irányulhat arra, hogy megállapítsák, megfelelő-e a termékcsomagolása; milyen eladáshelyi ösztönzőket kell bevetni a piaci siker érdekében; melyik polcra, hogyan kell kihelyezni az árut a maximális elérhető forgalomérdekében stb.
A piacteszt
Piacteszt: kontrollált kísérleti módszer alkalmazása kevés számú, kontrollált tesztpiacon, ahol bevezetünk egy országos szinten tervezett marketingprogramot. A piactesztelés egyes módszereivel a Termékpolitika fejezet Piaci tesztelés című alfejezetében foglalkozunk részletesen.
A marketingkutatásban alkalmazott kísérletek legnagyobb előnye, hogy ezekkel az eljárásokkal jutunk el a tudományos szempontból leginkább érvényes s leginkább használható eredményhez.
A termékteszt
Termékteszt: olyan kísérleti módszer, amikor egy újonnan kifejlesztett vagy megváltoztatott terméket, amelyet még nem dobtak piacra, kontrollált körülmények között ellenőriznek a használati-fogyasztási szokások szempontjából.