A kereskedelem fogalma
A kereskedelem fogalma kétféleképpen is megközelíthető.
Egyrészt a kereskedelem egy tevékenység, amely során az áruk adásvétele zajlik, másrészt a kereskedelem összességében jelöli azokat a vállalkozásokat, amelyek az áruk adásvételével foglalkoznak.
Az emberek a jelentkező szükségleteik kielégítése érdekében vásárolnak, azonban az árukat és szolgáltatásokat javarészt nem a termelőtől, hanem a kereskedelemben szerzik meg, így a kereskedelem a termelés és a fogyasztás között helyezkedik el.
A kereskedelem feladata
A kereskedelem feladata alapvetően adás-vételi folyamatok lebonyolítása. Az adás-vétel tárgya lehetnek áruk, termékek, szolgáltatások, amelyekre a vevő a piaconkereslettel jelentkezik. A kereskedelmei szervezet a beszerzi az árukat a gyártóktól, termelőktől, szükség esetén tárolja, végül pedig értékesíti azokat.
A kereskedelem feladata a földrajzi és időbeli különbségek áthidalása a fogyasztókigényeinek kielégítése érdekében. Előfordulhat, hogy egy terméket csak az ország egy részén állítanak elő, azonban kereslet az ország egész területén van rá. Eben az esetben a kereskedelem feladata áthidalni a távolsági nehézségeket is.
A kereskedelem további feladata megoldani az időbeli eltolódás problémáját az olyan termékek esetében, amelyek előállítása évszakhoz kötöttek (pl. gyümölcsök), vagy felhasználásuk szezonális (pl. téli-nyári ruházat). Ezekre az esetekre a raktári készletek felhalmozása jelenthet megoldást.