A fogyasztóvédelem kezdetei
A fogyasztóvédelem lényegében egyidős a kereskedelemmel. A Babilóniai Birodalom első kereskedelmi kódexei 4000 évesek.
A modernkor első általános szabályait a 19. században született kereskedelmi törvénykönyvek tartalmazták. A mai eljárások elődeit az 1920-as évek Amerikájában találjuk meg, amikor megalakult az Amerikai Fogyasztói Szövetség. Az igazi áttörést J.F. Kennedy elnök 1962. március 15-én közzétett szabályozása jelentette, mellyel a fogyasztóvédelem új korszakát nyitotta meg. 1983-ban ezt a napot a fogyasztóvédelem nemzetközi napjává nyilvánították.
A fogyasztóvédelem módjai
A fogyasztó érdekeinek védelmét többféle eszköz és szervezet is biztosítja. A leggyakrabban a polgári jogot hívhatjuk segítségül, ezen belül is leginkább a szerződésekkel és a felelősséggel kapcsolatos szabályokat. A durva érdeksérelem esetén a szabálysértési jog és a büntetőjog is a rendelkezésünkre áll.
A fogyasztóvédelem okai
A modernkor hihetetlen mennyiségű árut és szolgáltatást kínál. A fogyasztó ehhez képest viszonylag kevés tájékozódási lehetőséggel rendelkezik. A reklámok természetesen nem tölthetik be ezt a szerepet, mert nem ez a céljuk. A kiszolgáltatott vevőt (fogyasztót) valamilyen módon meg kell védeni. Létre kell hozni egy olyan egyensúlyi helyzetet, melyben a fogyasztó és a gyártó érdekei egyaránt érvényesülni tudnak.