- Kereskedelmi és marketing modulok
- A beszerzési folyamat
- 9 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
Keresletelemzés
Keresletelemzés során a vállalat vizsgálja a termékek/szolgáltatások iránti keresletet. A megszerzett információk alapján alakítja kínálatát.
Vállalat
Termelő és szolgáltató tevékenységet folytató gazdasági szereplő.
Amortizáció
Értékcsökkenés, az állóeszközök késztermékre átvitt értéke az elhasználódás arányában.
Problémafelismerés
A vállalat számára felmerülő probléma (szükséglet) érzékelése és annak meghatározása, hogy milyen áru vagy szolgáltatás beszerzésével lehet azt kielégíteni.
Beszerzés
Azon cselekvési folyamat, melynek során megszerzik a szükséges eszközöket, alapanyagokat stb.
Probléma
A vállalat számára felmerülő szükséglet.
Szükséglet
Igények összessége. Az emberekben felmerülő hiányérzet, amely cselekvést vált ki annak megszüntetésére.
Marketing
A marketing a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, áruk és szolgáltatások termelése, árazása, elosztása és promóciója megy végbe annak érdekében, hogy a cserén keresztül megvalósuljanak ez egyéni és a szervezeti célok.
Szolgáltatás
Közvetlen szükségletkielégítő tevékenység.
Szabványosítás
Ismétlődő műszaki-gazdasági feladat egységes és legkedvezőbbnek ítélt megoldási módjának leírását és közzétételét szabványosításnak nevezzük.
Specifikáció
Azoknak a termékjellemzőknek a részletes előírása, amelyeket megkövetelnek a vásárlásnál. A specifikálás alapvetően műszaki és nem kereskedelmi tevékenység, amelyet ennek megfelelően általában műszaki szakemberek, mérnökök és technikusok végeznek.
Beruházás
A jövőben felhasználásra kerülő termékeket jelenti. A beruházásokat három csoportra bonthatjuk: üzleti állóeszköz-beruházás, lakásberuházás és készletberuházás.
Megtakarítás
A jövedelem fel nem használt része.
Tűrés
A megengedhető eltérés nagyságát jelenti olyan fontos paraméterekben, mint a méret vagy a súly.
Termékjellemző
Az adott áru tulajdonságai. Ezen jellemzők alapján választ a fogyasztó a vásárlás folyamán. A termékjellemzőket kötelezően fel kell tüntetni a csomagoláson.
Vállalkozó
Gazdasági vállalakozást irányító, vagy abban részt vevő személy.
Szükségletkielégítés
Az a folyamat, melynek során igényeink, vágyaink kielégülnek termékekkel, szolgáltatásokkal stb.
Szabvány
Egységes termelési eljárásra vonatkozó előírás.
Cégreklám
Az adott termékeket, árukat forgalmazó létesítmények ismertetése, népszerűsítése.
Forrás
Beszerzési források meghatározása: a beszerzési központ felkutatja azokat a vállalatokat, amelyek számba jöhetnek beszállítóként. Ebben a szakaszban jelenik meg a beszerzési probléma a vállalaton kívül, ami aktivizálja a lehetséges üzleti partnereket.
Törvény
Jogszabály, melyet az állam legfőbb szervei hoznak. Mindenki számára kötelező betartása.
Jövedelem
Adott időszak realizált kibocsátása, azaz az értékesített termékek és szolgáltatások összessége.
Beszállítás
Az adott termékek, áruk adott helyre, rendelt helyre való elvitele, beszállítása.
Közbeszerzés
Állami beszerzési tevékenység nyílt pályázat útján.
Piac
Az eladók és a vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere.
Ajánlat
Ajánlatkérés: a vállalat vezetősége kiválasztja a lehetséges szállítók közül azokat, akik az előzetes monitorozás után alkalmasnak bizonyulnak arra, hogy üzleti kapcsolatba lépjenek a céggel és megkéri őket az ajánlattételre.
Alternatíva
Két lehetőség közötti választás. Csak az egyiket választjuk, a másik lehetőség a választás alternatívája.
Keretszerződés
A megrendelő és a szállító közötti megrendelés írásban rögzített formája.
Egyszerű újravásárlás
Egyszerű újravásárlás esetén a vevő a készletek leapadása miatt az addigi rendelésnek megfelelő specifikáció alapján kéri a termék vagy szolgáltatás újraszállítását.
Újravásárlás
Újravásárlás esetén a vevő a készletek leapadása miatt az addigi rendelésnek megfelelő specifikáció alapján kéri a termék vagy szolgáltatás újraszállítását.
Szervezeti piac
Mindazok a piaci szereplők, akik formális szervezet(ek) részére végeznek beszerzési tevékenységet.
Elfogadás
Beleegyezés, valaminek elfogadása.
Termék
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére.
Megrendelés
A vevő elküldi a végleges megrendelést a kiválasztott szállítóknak, felsorolva a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos műszaki specifikációt, a rendelt mennyiséget, a kívánt szállítási időt visszaigazoló iratokat, garanciákat stb.
Választás
Az a folyamat, amelynek során a fogyasztó döntést hoz szükségletei kielégítése céljából, és a számára leghasznosabb terméket választja.
Értékesítés
A vállalatnak el kell juttatnia az előállított terméket vagy szolgáltatást a fogyasztóhoz. Ennek érdekében megszervezi az üzemen belüli és kívüli áruszállítást, kialakítja értékesítési hálózatát, amelyet saját eladószemélyzete vagy piaci közvetítők segítségével működtet. A piaci kereslet alakulását figyelve optimális szinten tartja a készleteket, hogy áruhiány sem a termelésben, sem az értékesítésben ne okozzon fennakadást, ugyanakkor a vállalati tőke minél kisebb része heverjen a raktárakban.
Benyomás
A vevők, vásárlók érdekeltsége az adott termékek illetve forgalmazók felé.
Pozitív benyomás
A szállítóról kialakított összkép alakulhat pótlólagos információkkal, meggyőző érvekkel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a vevő biztos legyen döntése helyességében. Ez a pozitív benyomás – a szállított objektum megfelelő minősége és a műszaki-kereskedelmi szolgáltatások biztosítása mellett – további vásárlásokat eredményezhet.
Beszállító
Aki a szolgáltatást, terméket kereskedelmi tevékenységet folytatónak forgalmazási céllal értékesíti.
Minősítés
A szervezeti piacon, az eladók (beszállítók) közti választáshoz használt egyszerű értékelési módszer.
Költségelemzés
Az adott dologra fordított összeg átnézése, elemzése.
Vevő
Az a személy, aki vásárolni akar egy bizonyos helyen.
Számbavétel
A menedzsment akkor tudja eldönteni, hogy melyik szállítót válassza, ha megnézi, hol a legalacsonyabb a beszerzés összköltsége, amelyet a beszerzési ár és a beszerzési költségek együttes számbavételével alakít ki.
Döntés
A vásárlás során a fogyasztónak döntenie, mérlegelnie kell. Itt a racionális elemek alapján dönt, tájékozódik, összehasonlít, gondolkodik.
Magatartás
Szervezetek beszerzési magatartása minden olyan tevékenység és mechanizmus, amely a formális szervezetek vásárlásai során a beszerzési központ döntési folyamatában megfigyelhető.
Beszerzési központ
A szervezet azon része, mely a vásárlási döntésekkel foglalkozik: egyének és csoportok összessége.
Motívum
Motívumok alapján vásárol a szervezet, ha a különböző termékek, valamint a beszerzők közötti választást döntően gazdasági szempontok (kedvező ár, megbízható minőség, szállítás folyamatossága és pontossága, sokféle szolgáltatás) alapozzák meg.
Tényező
A tényező általa kifejtett munka hozzájárul a javak előállításához, feldolgozásához, de maga a tényező nem szűnik meg (azonnal) a termelés folyamán.
Szervezet
Meghatározott célt szolgáló csoport, intézmény.
Tevékenység
Állandó, folytonos, tartós cselekvés.
Modell
A gazdasági jelenségeket leegyszerűsítve ábrázolja, mérhető változókat használ a jelenségek leírására és matematikai módszerek segítségével figyeli a változók alakulását.
Tender
Az a tevékenység, amelynek során a megrendelő (vevő) az alkalmasnak ítélt pályázók (eladók) köréből kiválasztja azt a pályázót, amellyel az adott termék vagy szolgáltatás leszállítására szerződést köt.
Kockázatérzékelés
A valamely cselekvéssel járó veszély, veszteség lehetőségének észrevétele, érzékelése.
Kockázatcsökkentés
Megelőző tapasztalat nélküli vásárlás.
Beszerzési tevékenység
A beszerzés az a folyamat, melyben a vállalat kiválasztja és leszállítatja a gyártáshoz szükséges alapanyagokat, eszközöket stb.
Rendelés
A vevő elküldi a végleges megrendelést a kiválasztott szállítóknak, felsorolva a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos műszaki specifikációt, a rendelt mennyiséget, a kívánt szállítási időt visszaigazoló iratokat, garanciákat stb.
Decentralizált
A decentralizált beszerzés kedvező lehet a vállalat egésze számára, mivel a helyi beszerző általában jobban ismeri saját üzeme vagy egysége szükségleteit, a helyi szállítókat, a szállítási és a raktározási lehetőségeket. Sürgős elvárásokra gyorsabban reagálhat, mind a gyorsabb kommunikáció, mind a helyi viszonyok ismerete miatt.
Telephely
A cég működési helyszíne.
Nagyvállalkozás
Olyan vállalkozás, mely több száz vagy több ezer embert foglalkoztat.
Kisvállalkozás
Olyan vállalkozás, mely kevesebb mint száz embert foglalkoztat.
Centralizált
Centralizált beszerzésnél az egyes igények összesítéséből nagyobb rendelési volumen alakul ki, ami a tárgyalások során erősíti a beszerzési pozíciót és könnyebbé teszi a szállítókkal való kapcsolattartást. Egyszerűsödik és olcsóbbá válik a készletgazdálkodás és az anyaghasznosítás, továbbá az irodai munka, a szabványok és specifikációk uniformizáltsága, az ügyintézés, a nyomtatványok és a kapcsolattartás egységessége révén.
Együttműködés
Az a cselekvés, tény, hogy valakik vagy valamik összedolgoznak valakikkel vagy valamikkel.
Hatékonyság
A ráfordításokat és hatásokat mutató eredmények viszonya.
Döntéshozó
Döntéshozók: azok a személyek, akik ténylegesen meghozzák a döntést.
Változékonyság
A változékonyság a beszerzési döntés folyamat jellegéből adódik: ahogyan a döntés egyes fázisaiban más és más a vásárlás információigénye, úgy változnak azok az emberek, akik részt vesznek a beszerzésben.
Felhasználó
Felhasználók: a vásárolt terméket használók. Sokszor ők tesznek javaslatot a vásárlásra és segítenek a termékjellemzők kiválasztásában, máskor viszont szerepük elhanyagolható.
Ajtónálló
Ajtónállók: azok az emberek, akik helyzetüknél fogva elősegíthetik vagy megakadályozhatják a beszerzéssel kapcsolatos információk áramlását a szervezeten belül (portások, telefonközpontosok, titkárnők, anyagbeszerzők).
Tőkejavak
A termelő- és szolgáltatótevékenység bázisát jelentő felszerelések (tőkejavak).
Vásárló
Vásárlók: ők jogosultak a szállító kiválasztására és a beszerzés lebonyolítására, de előfordulhat, hogy a szervezet nagyobb befolyással rendelkező tagjai beleszólnak a vásárlók tevékenységébe.
Befolyásoló
Befolyásolók: a döntéseket befolyásolják a választás szempontjainak, illetve a specifikációnak a meghatározása révén. Tipikus szerep a műszaki szakemberek, mérnökök, minőségellenőrök, fejlesztők számára.
Informáltság
A szükséges adatok ismerete.
Személyiségjegy
Az általános vagy egyedi emberi tulajdonság.
Memória
Emlékezet, emlékezőképesség.
Információ
Rendelkezésünkre álló adatok a termékről, szolgáltatásról stb.
Külső memória
A szervezet tagjai által összegyűjtött termékismertetők, árajánlatok, tárgyalási jegyzőkönyvek, műszaki leírások, kiegészítve az ágazatra vonatkozó, különböző helyeken publikált adatokkal, képezik azt az adatbázist, amelynek fejlesztése – az egyéni memória korlátozott kapacitásával ellentétben – a vállalatnak versenyelőnyt biztosít a piacon.
Mérnök
A mérnök, aki az új termékek tervezésével és a nullszériás termelés beindításával foglalkozik, különleges jelentőséget tulajdoníthat a berendezés minőségi oldalának, a jó szervizelési ajánlatnak, míg a vásárlást lebonyolítót inkább az érdekli, hogy mennyire kedvező a gépek listaára, milyen volumenű rendelésnél érnek el kedvezményeket, hogyan bonyolítsák a szállítást, s milyen kötbérrel lehet szavatolni a szállítási határidők betartását.
Hierarchia
alá- és fölérendeltség.
- 1 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)