A Visual Basic szolgáltatásai
Programfejlesztés a Visual Basic rendszerben:
1. Specifikáció: A feladat kitűzése, megfogalmazása.
2. Új projekt létrehozása, Űrlap Tervezés: Megtervezzük az űrlapot (Form) (Egy valódi alkalmazásnál természetesen több űrlap van). Ez úgy történik, hogy az eszköztárból (Toolbox) fogd és vidd technikával felrakjuk a szükséges controlokat. Ezeket megformázzuk, számunkra érthető neveket adunk nekik, hogy könnyebben tudjunk tájékozódni. Mindehhez a tulajdonságablakot (Properties) kell használnunk.
3. Események, kódok: Megírjuk az eseményekhez tartozó kódokat a forráskód szerkesztő segítségével. A Windows-os alkalmazásokban esemény az, amikor valami történik: kattint a felhasználó, megnyílik egy ablak, stb. A program ezek hatására végzi a dolgát.
4. Tesztelés: A programot teszteljük, és ha probléma van, változtatunk a kódon, űrlapon stb. Ehhez a munkához kiváló segítség a debugger hibakereső rendszer. A feladat áttekintéséhez két eszköz is segítségünkre van: A projekt explorer: amivel könnyen rátalálhatunk az űrlapjainkra, átláthatjuk azok rendszerét, valamint az object browser, amivel a program összes objektuma megkereshető.
5. Futtatható kód készítése: Ha mindent jónak találunk, akkor elkészítjük a program futtatható változatát.
Alkalmazásfejlesztő programozási környezet
Az integrált fejlesztői környezet (IDE: Integrated Development Environment) olyan programfejlesztő eszköz, ahol minden dolog egy helyről érhető el, ami egy program fejlesztéséhez szükséges: tervezés, futtatás, hibakeresés).
Az objektum
A Visual Basic programozási nyelv egy objektum alapú nyelv, ez azt jelenti, hogy az objektum orientáltság követelményeinek csak részben felel meg. A projektek elkészítése folyamán gyakran használunk objektumokat ilyenek például a vezérlők.
Az objektum, mint szoftver
Az objektumokat osztályba soroljuk. Lehetőség van saját osztályok létrehozására Az osztályok tartalmaznak adatmezőket, alprogramokat. Az alprogramok lehetnek tulajdonságok vagy metódusok. Az osztálymodulok CLS kiterjesztésű fájlokban vannak tárolva. Az osztálytípussal objektumokat hozhatunk létre, az objektumokra való hivatkozásokat objektum referencia változókban tárolja a program. Az objektumokra való hivatkozásra a Set kulcsszót használjuk.
Objektumtípusok
A Visual Basic objektumait két fő részre oszthatjuk programablakokra és vezérlőkre.
Program ablak szerepe
A programablakok vagy más néven formok a forráskód futtatásakor az adatbeolvasás, és kiíratás grafikus felületen történő megvalósítását teszik lehetővé..
Vezérlők szerepe
A vezérlők vagy más néven Controlok az űrlapon (programablakokon) elhelyezhető űrlapelemek. A vezérlőket a Toolbox eszköztár tartalmazza.
Az integrált fejlesztői környezet (IDE: Integrated Development Environment) olyan programfejlesztő eszköz, ahol minden dolog egy helyről érhető el, ami egy program fejlesztéséhez szükséges: tervezés, futtatás, hibakeresés)
A képernyő vagy egy adatszerkezet többitől függetlenül használható eleme.
A programablakok vagy más néven formok a forráskód futtatásakor az adatbeolvasás és kiíratás grafikus felületen történő megvalósítását teszik lehetővé.
A vezérlők vagy más néven Controlok az űrlapon (programablakokon) elhelyezhető űrlapelemek. A vezérlőket a Toolbox eszköztár tartalmazza.