A szívbetegeknél különösen nagy gondot jelent a hosszabb repülőutaknál, tartós, mozdulatlan ülés során a lábak visszereiben és a kismedencei vénákban pangó vérben kialakuló számtalan, kisebb-nagyobb vérrög. Ajánlatos lenne ilyenkor olyan ülést kérni, ahol kényelmesen kinyújthatja, tornáztathatja lábait, illetve sétálnia kellene legalább óránként, hogy a vérkeringés felgyorsulásával megelőzze a vérrögök kialakulását. Hasznos ilyenkor a trombózisellenes harisnya használata, vagy olyan gyógyszerek alkalmazása, melyek a véralvadást kismértékben gátolják, a rögösödést megelőzik. Mindezt azonban beszélje meg előzetesen kezelőorvosával. Azok a szívbetegek, akiknek rendszeresen anginájuk (mellkasi fájdalom) alakul ki, vállalhatják ugyan az utasszállító polgári gépeken történő utazást, ha a panaszok gyógyszeresen jól kezelhetőek. Amennyiben azonban a kétségek merülnének fel, terheléses vizsgálatokkal eldönthető, hogy az utazás kivitelezhető, vagy inkább ne kockáztasson. Néhány betegséget vegyünk elő részletesebben is. Valamennyire vonatkozik, hogy lehetőleg csakis gyógyszerekkel stabilan beállított, tünetmentes szakaszban kivitelezhető minimális kockázattal az utazás. Időnként jelentkező panaszok, melyek ugyan gyógyszerrel átmenetileg megszüntethetők, már növelik a kockázatot. Aki gyógyszerek ellenére is rendszeresen mellkasi szorítással, fulladásérzéssel küszködik, ne vállalkozzon addig utazásra, amíg panaszait kezelőorvosa megnyugtatóan nem rendezi!
Szívelégtelenség.
A szívbetegek utazása, repülése ugyanolyan biztonságos, mint amennyire őket gyógyszerekkel tünetmentessé tették. Ahogyan az előzőekben, a szívelégtelenségben szenvedőknél is több hetet kell várni az utolsó fulladásos rosszullét után ahhoz, hogy kis kockázattal repülhessenek polgári gép utasaiként. Vegye figyelembe, hogy a tünetmentesség nem mindig elegendő a jelentős élettani stresszel járó repüléshez. Emiatt előfordulhat, hogy orvosa ennek ellenére nem engedi repülőre szállni.
Szívinfarktus
Minden eset egyéni elbírálást igényel, de általánosságban elmondható, hogy a szövődménymentesen lezajlott szívroham után legalább 1-1,5 hónapot (6 hetet) várni kell ahhoz, hogy polgári menetrendszerű repülőgépen utazhasson. Különleges helyzetben, a kockázat mérlegelésével, elfogadott a szívroham után két héttel történő repülőút is, de ez rendszerint csak akkor engedélyezhető, ha a szívroham külföldön történt, vagy életfontosságú az utazás. Az útközben bekövetkező esemény kockázata ilyenkor nagyon magas. A 6 hét nem mindig ennyi. Amennyiben az infarktust további szövődmények (szívelégtelenség, tartósabb mellkasi panaszok, anginák, durva ritmuszavarok stb.) tarkítják, az utazásra alkalmasnak tartott időpont még távolabbra tolódhat.
Coronaria bypass, Angioplasztika
Coronaria bypass műtét után, ha az komplikáció nélkül lezajlott, a kórházból való távozás után 2 héttel már a polgári személyszállító repülőgép utaslistáján lehet a neve. Angioplasztika (PTCA) után nincs különösebb megkötés, ha az szövődménymentesen lezajlott, és nincs maradványtünetként mellkasi fájdalom vagy fulladásos panasz.
Implantálható automata defibrillátorral élők
Implantálható automata defibrillátorral élő utazók figyelmét a fentieken túl (dokumentumok!) arra is fel kell hívni, hogy a fémdetektor időlegesen megbénítja a szerkezetet, ami átmenetileg működésképtelenné válik. Ez kritikus helyzetben akár életveszélyes ritmuszavarral is járhat, tehát esetükben még indokoltabb a személyi "check-in" ellenőrzését kérni a bemutatott igazolásokkal. A fémdetektor egyébként nem hozhatja működésbe a beépített defibrillátort (ICD).
Pacemaker
Pacemaker beültetése utáni állapot már komplikáltabb. A fémdetektor, a biztonsági rendszerek jelzik a fémes anyag jelenlétét, ezért már a repülőtéren be kell mutatni a biztonsági embereknek azt a dokumentumot, ami hivatalosan igazolja, hogy szervezetébe pacemakert ültettek be. A repülőtéri biztonsági rendszereknek nincs jelentősebb hatásuk a pacemakerre, de azért ügyelni kell arra, hogy hosszabb ideig ne érje elektromágneses hatás. Éppen ezért a beépített pacemakerrel rendelkezők kérjék a repülőtéren a személyi "check-in" procedúráját, melynek során nem kerül elektromágneses térbe. Ha pacemakere van, olyan EKG felvételt vigyen magával, melyen a szívműködés a pacemaker bekapcsolt és kikapcsolt állapotában egyaránt látható. Mindig tartsa magánál azt a feljegyzést, melyen a pacemaker szériaszáma, típusa, beállítási paraméterei vannak feltüntetve. Ez adott esetben életfontosságú lehet.