A hosszú repülőgépes utak növelik a vérrög kialakulásának kockázatát
A repülőgép zárt és szűk hely ahhoz, hogy kijelölt ülőhelyén forgolódjon, lábait kinyújtsa. Sok utas inkább órákig üldögél a szűk ülésben ahelyett, hogy az ülések között sétálgatva felfrissítené vérkeringését. Nem lehet elégszer ismételni, hogy legfőképpen az Economy Class azon utasai között fordul elő a mélyvénás trombózis, akik nem hagyják el szűk, szoros ülőhelyüket.
Az „Economy Class” szindróma
Az „Economy Class” szindróma elnevezés több mint egy évtizeddel ezelőttről származik. Azoknak az utasoknak a tüneteit foglalja össze, akik mélyvénás trombózist kaptak, miután huzamosabb ideig ültek a szűk ülőhelyeken. Az „Economy Class” ülései között a távolság kicsi, gyakorlatilag nincs hely arra, hogy lábait kényelmesen kinyújthassa. Ezzel ellentétben, a Business Class és az első osztály utasainak az ülések között elegendő hely áll rendelkezésükre ahhoz, hogy lábaikat kényelmesen és biztonságosan kinyújthassák, megmozgathassák. Az Economy Class üléseit ráadásul nem is nagyon lehet hátrahajtani, így az utasok lába szinte állandóan behajlítva, függőleges helyzetben van, ami szintén lassítja a véráramlást a végtagban. Az előkelőbb osztályok üléseit majdnem vízszintes helyzetbe lehet állítani, hogy kényelmesen kinyújthassák lábaikat, mialatt alszanak. A vízszintes helyzetbe hozott végtagokban a véráramlást már önmagában ez a pozíció is segíti, ugyanakkor alvás közben az utas szabadon megfordulhat, mint otthon, az ágyában. Már ez a kis mozgás is serkenti a vérellátást.
Figyelem!
Hosszú időn keresztül egy helyben ülve a láb vérkeringése akár 50%-kal is csökkenhet, növelve ezzel a mélyvénás trombózis kialakulásának lehetőségét. A 4 óránál hosszabb utazás (többnyire repülőgépen) megnöveli a vérrögök kialakulásának kockázatát.
Milyen gyakori a trombózis a repülőgépen?
Egy amerikai tanulmány vizsgálta ezt a kérdést, és megállapították, hogy 134 mélyvénás trombózist kapott beteg közül 25%-ban szerepel repülőgépes utazás a betegség megjelenését megelőző egy hónapon belül. A betegek egyharmadának nem voltak magas rizikótényezői, illetve nem volt hajlamosító tényezőjük a trombózisra. Ráadásul 82%-uk a betegség kialakulását megelőző két héten belül utazott repülőgépen. Egy francia vizsgálat szerint a 4 óránál hosszabb légi utazás önmagában is jelentős kockázati tényező a mélyvénás trombózis kialakulásával kapcsolatban. Ebbe a vizsgálatba 160, mélyvénás trombózis miatt kórházba került beteget vontak be, és közülük minden negyedik (25%-uk) számolt be 4 órát meghaladó légi utazásról.