Tanulás
A PQRST-módszer áttekintéséből kitűnik, hogy a módszer teljes mértékben alkalmazható az egyéni tanulásban. A PQRST-t eredetileg egyetemistáknak fejlesztették ki, így elsősorban az ő igényeiknek felel meg, de ennél széleskörűen alkalmazható az egyéni tanulás során. Lényege, hogy a tananyag feldolgozását a szerkezet megfigyelésétől az olvasáson keresztül az anyag átismétléséig lehetőleg egységes rendszerben, szisztematikusan végezzük, valamennyi szöveges-képes tankönyv feldolgozására alkalmas. A tananyag részekre bontása, a részek egyenkénti megértése, majd integrálása nagyobb egységekbe követi az egyén ritmusát, a friss tudás ellenőrzése lehetőséget nyújt a figyelem lankadásából, vagy külső tényezők behatásából eredő hiányosságok kiküszöbölésére.
Oktatás
Mint említettük a módszert egyetemisták részére hozták létre. A rendszer hatékonyságának igazolása után pedig számos egyetemista tankönyv született, melyek már szerkezetükben is visszatükrözik a PQRST módszert, így minden fejezetük elején tartalomjegyzék található, a tananyag szövege világosan bekezdésekre tagolt, az egyes bekezdésekben kiemelten szerepelnek a benne található fogalmak, és minden fejezet egy szöveges összefoglaló résszel ér véget, mely tartalmazza a tananyag fő egységeit, fogalmait. Ha nem is minden tankönyv szerkezete ragaszkodik ennyire tisztán a PQRST módszerhez, annyi mindenesetre megállapítható, hogy a modern tankönyv-szerkesztők igyekeznek mindinkább világos szerkezetű tankönyveket összeállítani, melyek tartalomjegyzéke részletes, így nemcsak a könyvben való keresésre, de a tananyag áttekintésére, felidézésére is alkalmas. Az oktatás során nemcsak a tankönyvek, de az oktatók, tanárok is igazíthatják óráik szerkezetét ehhez a módszerhez, alkalmazva a szerkezeti bevezetést, a részletes tárgyalást és az összefoglaló részt, ezzel segítve a tanulókat a tananyag elsajátításában, a szerkezeti gondolkodásban, az ismétlésekben.