Sigmund Freud
Sigmund Freud (1856-1939) osztrák neurológus, a pszichoanalitikus iskola megalapítója.
pszichológia
Az emberi viselkedést és az azzal összefügő lelki folyamtokat vizsgáló tudományág.
behaviorista
A behaviorizmus képviselője, jellemzője.
pszichoanalitikus
Lélekelemző, a Freud által kidolgozott ösztönökről szóló elmélettel kapcsolatos.
HTM
HTM, az emlékezeti rendszer viszonylag állandó része, szemben a rövid távú memória időlegességével.
RTM
Az emlékezeti rendszer korlátozott kapacitású része, mely az információkat csak rövid ideig képes megtartani.
kognitív
Megismerést érintő, megismerés szerinti. A kognitív elképszelés szerint a kondicionálás csak akkor jön létre, ha az élőlény úgy értelmezi, hogy a megerősítés, az ő válaszától függ.
gyermekkori amnézia
Az első életévek felidézésének képtelensége.
fenomenológia
Valamely dolog vagy tárgykör megjelenésimódjának vizsgálata
univerzalitás
Általános érvényesség.
lelki jelenségek
Amerikai szociálpszichológus, legjelentősebb kutatásai során a különböző vezetési stílusokat írta le.
humanisztikus
Emberközpontú, a humanitás eszményét megvalósító.
mentális
Pszichés folyamatokat érintő
Mendel-szabályok
A matematikai statisztika módszereinek segítségével megalkotott az öröklés törvényszerűségeit leíró szabályrendszer, amelyet Gregor Johann Mendel dolgozott ki.
Klinefelter-szindróma
A Klinefelter-szindróma a nemhez kötött kromoszomális rendellenességek közül a leggyakrabban előforduló. Kizárólag fiúknál léphet fel és a problémát kromoszómatöbblet okozza.
allél
Egy génből mutáció útján alternatív módosulatok jöhetnek létre, ezen alternatív módosulatok egyike az adott allél.
zigóta
A zigóta a megtermékenyített petesejt, amely az ivarsejtek egyesüléséből jön létre, és belőle fejlődik ki az új egyed.
genotípus
Az öröklött tulajdonságok összessége.
sarlósejtes vérszegénység
A sarlósejtes vérszegénység a vörösvértestek rendellenessége. A megváltozott sejtek miatt kisebb erek esetén elzáródáshoz, a szív megnagyobbodásához és az agy vérellátásának hiányosságához vezethet.
Turner-szindróma
A nők esetén a leggyakoribb nemhez kötött rendellenesség, amelynek oka, hogy a csecsemő csak egyetlen X-kromoszómával születik.
recesszív sarlósejtgén
A vörösvértestek súlyos rendellenességét az úgynevezett sarlósejtes vérszegénységet okozó gén.
nemhez kötött jellemzők
Olyan öröklött emberi jellegzetességek, amelyeket meghatározó gének csak az X vagy csak az Y kromoszómán találhatók.
nemhez kötött kromoszomális rendellenességek
A születendő gyermekek nemét meghatározó 23. kromoszómapárral kapcsolatos rendellenességek.
mitózis
A mitózis az a folyamat, amely során a sejt két azonos utódsejtre válik és ezeknek adja át a megkettőződött örökítő információt.
Down-kór
Értelmi fogyatékosság, melynek oka, hogy a sejtekben egy számfeletti kromoszóma található. Jellegzetességei: lapos arc, keskeny szemrés, kilógó nyelv, stb.
mutáció
A genetikai állomány megváltozása.
kromoszóma
A kromoszóma (a görög chroma=színes és soma=test szavakból) egy fehérjékkel összekapcsolódó hosszú dezoxiribonukleinsav molekula.
fenotípus
A fenotípus, az egyed megjelenése, azon tulajdonságok összessége, amelyet a genotípus a környezettel kölcsönhatásban alakít ki.
dezoxiribonukleinsav
Két polinukleotid-láncból álló, jellegzetes kettős hélix szerkezetű makromolekula, amely a genetikai információ átadásáért felelős.
mitózis
A mitózis az a folyamat, amely során a sejt két azonos utódsejtre válik és ezeknek adja át a megkettőződött örökítő információt.
méhlepény
Az anya és az embrió szöveteiből álló jótékony szűrőként és átalakítóként működő összetett szerv.
koraszülött
A terhesség normális esetben 37-43 hétig tart, a 37. hétnél hamarabb született gyermekeket tekintik koraszülöttnek.
csíraszakasz
A fogamzás pillanatától kezdődő és a méhfalhoz való tapadással lezáruló (8-10 nap) méhen belüli fejlődési szakaszt nevezik csíraszakasznak.
csecsemőkor
A csecsemőkor az újszülött kortól számított és két, két és fél éves korig tartó fejlődési periódus.
embrionális szakasz
Az embrionális szakasz a méhfalhoz való tapadástól, a fogamzástól számított kilencedik hétig tartó szakasza a méhen belüli fejlődésnek.
újszülött
A gyermekeket a születéstől kezdődő és körülbelül másfél hónapig tartó fejlődési periódusban hívják újszülöttnek.
a fejlődés korai szakaszai
hólyagcsíra
A szedercsírába sejtjeinek kétfelé szeparálódásával kialakuló, egy külső sejtréteg és egy belső sejtcsoport tartalmazó sejttömb.
beágyazódás
A beágyazódás folyamata során a hólyagcsíra a külső sejtrétegéből létrejövő nyúlványok segítségével kapcsolatot alakítanak ki az anya vérereivel, és a méhfalhoz tapad.
szedercsíra
Az első néhány osztódást követően a peteburok belsejében létrejövő sejttömböt nevezik szedercsírának.
Brazelton-skálá
Az úgynevezett Brazelton-skála a viselkedés vizsgálata alapján ad információt, amelynek ismeretében eldönthető, hogy az újszülött milyen további orvosi gondoskodást igényel.
Agpar-skála
Az Agpar-skála az életjeli funkciók megléte és minősége alapján ad pontértéket, amelynek ismeretében eldönthető, hogy az újszülött milyen további orvosi gondoskodást igényel.
kis születési testsúly
Kis születési testsúlyúnak minősül az újszülött, ha testsúlya nem éri el a 2500 grammot.
kisgyermekkor
Átlagosan két és fél éves kortól, hat éves korig tartó fejlődési szakasz.
magzati szakasz
A fogamzás utáni kilencedik héttől kezdődő, és a világrajövetelig tartó méhen belüli fejlődési szakasz.
serdülőkor
A serdülőkor a gyermekkorból a felnőttkorba való átmenet időszaka, nagyjából tíz-tizenkét éves kortól a tizenéves kor végéig tart.
agy
Az idegrendszer központja, mely a koponyában helyezkedik el, fontosabb részei: nyúltagyvelő, híd, kisagy, nagyagy, középagy.
Piaget
1896-1980, Jean, svájci pszichológus és ismeretelmélet-teoretikus. Főbb kutatásai a genetikus episztemológiára ill. a kognitív fejlődésre irányultak.
logikai szükségszerűség
Az ok-okozati összefüggés belső törvényszerűsége a világ eseményeiben és jelenségeiben.
kortárscsoport
A megfigyelt egyénnel közel azonos életkorú és hasonló élethelyzetben lévő személyek által alkotott közösség.
longitudinális vizsgálat
A longitudinális (hosszmetszeti) vizsgálat, a gyerekek egy adott csoportjáról gyűjt információkat hosszabb időn keresztül.
decentrálás
Adott jelenség többféle tulajdonságának egyidejű figyelembe vétele és a tulajdonságok kategorizálása.
akkomodáció
Amennyiben a meglévő séma nem alkalmas az új jelenség értelmezésére, a gyerek a sémát az új információknak megfelelően átdolgozza, ezt a folyamatot nevezik akkomodációnak.
asszimiláció
Folyamat melyben az attitűdhöz közel eső információt azzal teljesen egyezőnek érzékeli az egyén
felnőttkor
A felnőttkor a serdülőkort követő és az öregkorig tartó életkori periódus. Magyarországon a felnőttkor jogi határa a tizennyolcadik életév betöltése.
gyermekkor
A gyermekkor a hat éves kortól a tíz-tizenkét éves korig tartó életkori periódus.
konkrét művelet
Logikai rendszerbe illeszkedő, koordinált mentális cselekvés, amely lehetővé teszi a gondolkodás egységesebb módját.
frontális lebeny
A frontális lebeny a nagyagy homlok mögött elhelyezkedő része.
korreláció
A korreláció két tényező között kapcsolat mértéke, ami megmutatja, hogy az egyik tényező változásai milyen mértékben járnak együtt egy másik tényező változásával.
homloklebeny
Mindkét agyféltekének a homloklebenyt és a fali lebenyt elválasztó úgynevezett központi árok elé eső része.
személyiség kontinuitásá
A személyiség kontinuitása a személyiség folytonossága és változása közötti összefüggés.
Freud
Sigmund Freud (1856-1939) osztrák neurológus, a pszichoanalitikus iskola megalapítója.
evolúció
1. fejlődés; 2. a természet és a társadalom egyik mozgási formája. Szüntelen, fokozatos, ugrás nélküli mennyiségi változás; 3. a magasabb rendű szervezetek az alacsonyabbakból való kifejlődáse, fokozatos átalakulása
ökológia
Környezettan; a tudományoknak azon ága, amely az élettereket, az élőlények és a környezet kapcsolatait vizsgálja. A kifejezést 1866-ban alkotta meg Ernst Häckel német darwinista biológus az "öko" (görögül oikosz="lakás, "ház", "háztartás") és a lógia (görögül logosz="tudomány") szavakból.
koevolúció
A koevolúció együttes evolúciót jelent, a fejlődéslélektanban a biológiai és a kulturális evolúció kölcsönhatását és együttesét értik alatta.
azonosulás
Az azonosulás (identifikáció) a társas szerepek gyermekkori elsajátításának folyamata, amelyben a gyermek azonosul a számára mintaként szolgáló személlyel.
allél
Egy génből mutáció útján alternatív módosulatok jöhetnek létre, ezen alternatív módosulatok egyike az adott allél.
nemi sémák
A nemi sémák olyan mentális mintaként értelmezhetők, amelyek segítenek a férfiakhoz és a nőkhöz kapcsolódó ismeretek feldolgozásában.
fejlődésbeli eltérések
genotípus
Az öröklött tulajdonságok összessége.
genetika
A genetika az öröklődést, az öröklés törvényszerűségeit, a géneket és az élőlények közötti változatosságot vizsgáló tudomány.
Mendel-szabályok
A matematikai statisztika módszereinek segítségével megalkotott az öröklés törvényszerűségeit leíró szabályrendszer, amelyet Gregor Johann Mendel dolgozott ki.
nemi identitás
Az egyénnek az önmagáról alkotott nemi hovatartozási érzése
viselkedés
Adott szerepnek (pl. nemi szerepnek) megfelelő magatartásforma.
fenotípus
A fenotípus, az egyed megjelenése, azon tulajdonságok összessége, amelyet a genotípus a környezettel kölcsönhatásban alakít ki.
genetikai öröklődés
Az a folyamat, amelyben a szülők továbbadják utódaiknak a genetikai jellemzőiket.
kromoszóma
A kromoszóma (a görög chroma=színes és soma=test szavakból) egy fehérjékkel összekapcsolódó hosszú dezoxiribonukleinsav molekula.
akkomodáció
Amennyiben a meglévő séma nem alkalmas az új jelenség értelmezésére, a gyerek a sémát az új információknak megfelelően átdolgozza, ezt a folyamatot nevezik akkomodációnak.
asszimiláció
Folyamat melyben az attitűdhöz közel eső információt azzal teljesen egyezőnek érzékeli az egyén
szenzomotoros szakasz
A szakaszelméle első szakasza melynek középpontjában a gyermek érzékelésének és mozgásának kölcsönös fejlődése áll.
egocentrizmus
A fogalmat Piaget vezette be, az általa használt értelmében, az egocentrizmus azt jelenti, hogy a gyermek az egész világot az „egója”, vagyis saját tudata, nézőpontja szempontjából szemléli.
Apgar-skála
Az Agpar-skála az életjeli funkciók megléte és minősége alapján ad pontértéket, amelynek ismeretében eldönthető, hogy az újszülött milyen további orvosi gondoskodást igényel.
kognitív fejlődési elmélet
A szexuális fejlődés azon elmélete, amely szerint a nemi fejlődés fő hajtóereje, hogy mikor a gyermekben tudatosodik a saját neme, akkor automatikusan törekszik arra, hogy saját nemi identitásának megfelelően cselekedjék.
tárgyállandóság
A tárgyállandóság az ember azon képessége, hogy egy tárgy – anyagának, formájának ismerete miatt – akkor is létezik számára, ha nem látja azt.
éntudat
A saját testünkről és belső tulajdonságainkról, érzelmeinkről, gondolatainkról kialakult tudásunk.
relevancia
A relevancia jelentése: fontosság, jelentőség, nyelvi értelemben használva azt fejezzük ki vele, hogy a tárgyról szóljon a kommunikáció.
elsődleges interszubjektivitás képessége
Három hónapos kor környékén jelentkező képesség, amely lehetővé teszi, hogy a gyermekek reakcióikat egy másik személyéhez igazíthassák, illetve, hogy közvetlen, szemtől-szembeni módon oszthassák meg élményeiket.
reflexsémák gyakorlása
A szenzomotoros szakasz első alszakasza (születéstől 1-1.5 hónap) melynek során a csecsemő megtanulja reflexeit kontrollálni és koordinálni.
nemhez igazodás
A kultúra által létrehozott nemekhez köthető elvárások és viselkedési szabályok, elsajátítását nevezik nemhez igazodásnak.
kötődés
Kötődésnek nevezzük a csecsemő azon hajlamát, hogy bizonyos emberek közelségét keresi, és mellettük biztonságban érzi magát.
Brazelton-újszülöttskála
A Brazelton-újszülöttskála az újszülött viselkedését vizsgálja, a skála eredményeinek ismeretében eldönthető, hogy az újszülött milyen további orvosi gondoskodást igényel.
Piaget
1896-1980, Jean, svájci pszichológus és ismeretelmélet-teoretikus. Főbb kutatásai a genetikus episztemológiára ill. a kognitív fejlődésre irányultak.
szociális tanulás elmélet
A szexuális fejlődés egyik megközelítése, mely szerint, mint minden más viselkedést, ezt is a külső környezet hatására sajátítja el a gyermek és az utánzás, illetve az azonosulás folyamatait hangsúlyozza.
érzékelés
Az érzékelés alatt, az érzékszerveinkben található receptorok segítségével történő ingerek felvételét, és annak ingerületté, azaz elektromos impulzussá alakítását értjük.
vikariáló megerősítés
A vikariáló megerősítés elmélete szerint az utánzó belehelyezi magát a modell szerepébe, és önmagára vonatkoztatja a megerősítést, amit a modell kap. Az utánzás alapja lehet a modell és a modellkövető közötti szeretetkapcsolat is.
szereptanulás
A szereptanulás az a folyamat, amely során megtanuljuk, hogy velünk hasonló helyzetben lévő személyekhez hasonlóan viselkedjünk.
szerepen belüli konfliktus
Ha egy adott szerep szerepkészletének különböző küldőitől származó szerepelvárások ütköznek akkor szerepen belüli konfliktus jön létre. Például: a középvezetőtől mást várnak el beosztottjai és mást a felettesei.
szerep
Az adott státusszal kapcsolatos a társadalmi elvárások összessége
észlelés
Az észlelés (percepció) az érzékszervi adatokra épülő kognitív tevékenység, azon pszichológiai folyamtok összessége, amelyek útján felismerjük, szervezzük, és jelentéssel ruházzuk fel a környezeti ingerekből érkező észleleteket.
megfigyelés
A megfigyelés a szociális tanulás forrása és az adott szituációkban megjelenő személyek, társas interakciók, hangulatok megfigyelését értik alatta.
utánzás
Az utánzás az észlelt viselkedésmódok, cselekvések megfigyelése, lemásolt követése, majd pedig mindennek többszöri megismétlése alapján végbemenő tanulási folyama.
norma
Viselkedési elvárás szociális szereppel rendelkező egyén számára
interiorizáció
Az interiorizáció a szociális tanulás legmagasabb szintje, melynek folyamán az egyén azért veszi át, fogadja el a másik befolyását, mert az megfelel saját belső értékrendjének.
személy-szerep konfliktus
Személy-szerep konfliktusról beszélünk, ha túlterheltség miatt az egyén nem tud minden szerepének maradéktalanul megfelelni vagy, ha a szerep teljesítése az egyén valamely belső meggyőződésének a feladását követeli.
perceptuális tanulás
A perceptuális tanulás az észlelés újraszerveződését jelenti, amely során egy szituáció újbóli, ismételt átélése az észlelést megváltoztathatja.
szocializáció
A társadalomba való beilleszkedés folyamata.
szerepek közti konfliktus
A szerepek közti konfliktus két vagy több szerep közötti konfliktust jelent. Tipikus példája ennek a fajta konfliktusnak az emancipációval létrejött anya és dolgozó nő szerep közötti konfliktus.
szociális interakció
Társas kölcsönhatás, kölcsönös viszony (ráhatás).
szociális tanulás
Minden olyan tanulást, amely révén bekövetkező viselkedésváltozás társas kölcsönhatások, következtében alakul ki szociális tanulásnak nevezünk.
kortárscsoport
A megfigyelt egyénnel közel azonos életkorú és hasonló élethelyzetben lévő személyek által alkotott közösség.
csoportos interakció
A csoport tagjai közötti kölcsönös viszony, kölcsönhatás, például: 3-4 éves korban a közös játék.
szocializáció
A társadalomba való beilleszkedés folyamata.
serdülőkor
A serdülőkor a gyermekkorból a felnőttkorba való átmenet időszaka, nagyjából tíz-tizenkét éves kortól a tizenéves kor végéig tart.
szociális normák
A társadalom, a közösség által kialakított magatartásformák, viselkedésbeli szabályok.
iskoláskor
Általában hat éves korban kezdődő és a serdülőkorig tartó fejlődési periódus.
társas fejlődés
A 2.5 és 6 év közötti kisgyermekek fejlődésének azon aspektusa, hogy egyre erősebben kapcsolódnak környezetükhöz (először a családjukhoz, később a tágabb környezetükhöz).
másodlagos érzelmek
18-24 hónapos korban az új énkép kialakulásának köszönhetően megjelenő érzelmek, például: zavar, bűntudat, irigység, büszkeség.
szociális mosoly
A szociális mosoly a mások által kiváltott vagy másoknak (elsősorban az anyának) szóló mosoly csecsemőkorban.
prepubertás
A nemi érettség kifejlődése előtti életkori szakasz, 10-12 éves kor
prospektív vizsgálat
A kortárs kapcsolatok tanulmányozására alkalmazott vizsgálat. Előre tekintő longitudinális kutatási forma, amelyben a gyerekek fejlődését a társas kapcsolatban betöltött rangok tükrében és ezek hatásaiban vizsgálja.
norma
Viselkedési elvárás szociális szereppel rendelkező egyén számára
retrospektív vizsgálat
A kortárs kapcsolatok tanulmányozására alkalmazott vizsgálat. A visszafelé követés módszere, a késői gyermekkorból és az azon túli időszakból származó információk segítségével, visszatekintve keres olyan momentumokat, melyek meghatározták a fejlődés irányát.
személyes identitás
Az „én” a szubjektív oldal és a „magam” az objektív oldal folyamatos alakulása a kisgyermekkori identitás fejlődésében.
konkrét műveletek szakasza
A Piaget által kidolgozott szakaszelméletében héttől tizenkét éves korig tartó fejlődési szakasz.
szociális motívumok
Az ember, társas fejlődését elősegítő tényezők.
alapvető motívumok
A szervezet fenntartására késztető erők.
fiziológiai arousal
A fiziológiai arousal az érzelmi állapotok testi (fiziológiai) változásokban való megnyilvánulása.
drive-redukció elmélet
A szükségletek kialakulásának elmélete, mely szerint a motívum arra irányul, hogy a szervezetben a szükséglet hatására létrejövő feszült állapotot, drive-ot redukálja, azaz csökkentse.
motiváció
Meghatározott szituációban megjelenő viselkedési tendencia erőssége és iránya
egocentrizmus
A fogalmat Piaget vezette be, az általa használt értelmében, az egocentrizmus azt jelenti, hogy a gyermek az egész világot az „egója”, vagyis saját tudata, nézőpontja szempontjából szemléli.
drive
Motívum, szükséglet, hajtóerő.
aktivitás
A tudás kialakításához szükséges tényező, intenzív részvétel szervezetünk és a külvilág reakcióinak egyeztetésében.
formális műveleti szakasz
A Piaget által kidolgozott szakaszelméletében a serdülőkorra tehető fejlődési szakasz.
limbikus rendszer
A talamuszban található agyi rész, amely az érző ingerek átalakító, átkapcsoló, szelektáló központja.
kíváncsiság motívumok
Az ember világról alkotott képének kialakításában szerepet játszó tényezők.
hipotalamusz
A létfenntartó működéseket szabályzásáért felelős vegetatív idegrendszer központja.
műveletek előtti szakasz
A Piaget által kidolgozott szakaszelméletében a kettőtől hét éves korig tartó fejlődési szakasz.
arousal
Az arousal éber, izgatott állapotot jelöl, és a motiváció során az ember ennek optimális szintjének beállítására törekszik.
dackorszak
A gyermekek másfél és három éves kor között kezdenek saját, önálló egyéniségük tudatára ébredni, aminek következtében mindent ők akar csinálni, de főleg saját akaratukat szeretnék érvényesíteni.
szociális mosoly
A szociális mosoly a mások által kiváltott vagy másoknak (elsősorban az anyának) szóló mosoly csecsemőkorban.
genitális szakasz
A pszichoszexuális fejlődés pubertás és serdülőkorra tehető szakasza, amely bevezet a felnőtt szexualitás fázisába.
szubjektív élmény
Az érzelmek legtöbbször felismerhető alkotóeleme, a belső érzés.
fallikus szakasz
A pszichoszexuális fejlődés harmadik szakasza, (háromtól hatéves korig) amelyben a gyermek örömei a nemi szerv simogatásából származnak.
pszichoszexuális szakaszok
Freud véleménye szerint a gyermek, fejlődési szakaszokon megy át, amelyek hatással vannak személyisége alakulására, a szexualitást tágabban értelmezve, ezeket pszichoszexuális szakaszoknak nevezte el.
ödipális konfliktus
A fiúk szexuális impulzusai öt-hat éves kor körül az anyára irányulnak, ezért apjukat riválisnak tekintik az anyja szeretetében. Ezt a szituációt Freud ödipális konfliktusnak nevezte el.
orális szakasz
A pszichoszexuális fejlődés első szakasza, amelyben a csecsemők öröme elsősorban a szopásból származik, és bármit, ami a kezük ügyébe kerül, azonnal a szájukba vesznek.
vegetatív arousal
Az akarattól többnyire független szervezeti éberség, izgatottság.
automatikus gondolatok
Az érzelmek harmadlagos komponenseként szereplő, akaratunktól függetlenül megjelenő, ösztönös képzetek.
pszichoszexuális fejlődés
A pszichoszexuális fejlődés a saját biológiai nemünkkel való azonosságunk felismerésének és elfogadásának folyamata.
anális szakasz
A pszichoszexuális fejlődés második szakasza, amely során a gyermek a széklet visszatartásában, illetve elengedésében talál örömet.
firka
A rajz első formája, amikor a gyermek a ceruzát kezébe fogva mozgatja a papíron, ami ott nyomot hagy, és örömet okoz a rajzolónak.
séma
Az alkot meghatározó minta, előre meghatározott eljárás
mese
Epikai műfaj, csodás, fantasztikus elemekkel átszőtt kitalált történet, melynek erkölcsi tartalma segítséget nyújt az etikai rend kialakulásában és a szocializációban.
szociodramatikus játék
A játék egyik típusa, amelynek lényege, hogy a gyermek, különböző szociális szerepeket játszik el (pl. papás-mamás).
sztereotip ábrázolásmód
A gyerekek rajzaiban a tárgyaknak megfelelő állandósult alakzatok alkalmazása: amikor például a ház egy ötszög alakú idom vagy a nap egy kör, amelyből vonalak ágaznak szét.
beágyazódás
A beágyazódás folyamata során a hólyagcsíra a külső sejtrétegéből létrejövő nyúlványok segítségével kapcsolatot alakítanak ki az anya vérereivel, és a méhfalhoz tapad.
méhlepény
Az anya és az embrió szöveteiből álló jótékony szűrőként és átalakítóként működő összetett szerv.
belső magzatburok
Az embrionális szakasz elején a trofoblasztból kialakuló az erős hártya, amely az embrió védelmére és mozgására szolgáló magzatvizet tartalmazza.
embrionális szakasz
Az embrionális szakasz a méhfalhoz való tapadástól, a fogamzástól számított kilencedik hétig tartó szakasza a méhen belüli fejlődésnek.
magzati szakasz
A fogamzás utáni kilencedik héttől kezdődő, és a világrajövetelig tartó méhen belüli fejlődési szakasz.
hólyagcsíra
A szedercsírába sejtjeinek kétfelé szeparálódásával kialakuló, egy külső sejtréteg és egy belső sejtcsoport tartalmazó sejttömb.
külső magzatburok
A méhnyálkahártyával összenőtt erős hártya, a méhlepény (placenta) egyik alkotórésze.
ektoderma
Az igen fiatal embrió testének külső rétege, belőle alakul ki a bőr, köröm, fogak, szemlencse és az idegrendszer.
belső sejttömeg
A hólyagcsíra trofoblaszton belüli sejtjei, amelyekből majd az új élőlény kifejlődik.
köldökzsinór
A méhlepényt és az embriót összekötő, két verőeret és egy visszeret tartalmazó szerv.
zigóta
A zigóta a megtermékenyített petesejt, amely az ivarsejtek egyesüléséből jön létre, és belőle fejlődik ki az új egyed.
szedercsíra
Az első néhány osztódást követően a peteburok belsejében létrejövő sejttömböt nevezik szedercsírának.
Minimata-kór
Japánban felfedezett, higanyfertőzés okozta fejlődési rendellenesség, amelynek eredményeként a csecsemőkön agyi eredetű bénulás, a koponya deformálódása és esetenként rendellenesen kicsi fej volt megfigyelhető.
trofoblaszt
A hólyagcsíra belső sejttömegét alkotó sejtjei körül elhelyezkedő nagy, lapos sejtek, amelyek a védelmet jelentenek a környezettel szemben, és egyúttal kapcsolatot teremtenek környezettel.
endoderma
Az embrió testének belső sejtrétege, amelyből az emésztőrendszer és a tüdő alakul ki.
mitózis
A mitózis az a folyamat, amely során a sejt két azonos utódsejtre válik és ezeknek adja át a megkettőződött örökítő információt.
magzatburok
A magzatot és a magzatvizet körülzáró két burok, a belső magzatburok és a külső magzatburok közös neve.
méhnyak
A méh hüvely felé vezető nyílása.
Apgar-skála
Az Agpar-skála az életjeli funkciók megléte és minősége alapján ad pontértéket, amelynek ismeretében eldönthető, hogy az újszülött milyen további orvosi gondoskodást igényel.
szülőcsatorna
A méhet a hüvellyel összekötő, szüléskor a terhességi hormonoknak köszönhetően jelentősen kiszélesedő és rugalmassá váló szerv.
Brazelton-újszülöttskála
A Brazelton-újszülöttskála az újszülött viselkedését vizsgálja, a skála eredményeinek ismeretében eldönthető, hogy az újszülött milyen további orvosi gondoskodást igényel.
méhlepény
Az anya és az embrió szöveteiből álló jótékony szűrőként és átalakítóként működő összetett szerv.
otthonszülés
Az otthonszülés a gyermek, otthoni, családi környezetben történő világrahozatalát jelenti, jogilag engedélyezett, de az esetleges komplikációk miatt a szakemberek többsége nem javasolja.
epidurális érzéstelenítés
A gyógyszeres fájdalomcsillapításnak a szülési fájdalom enyhítésére alkalmazott módja, amikor a hát alsó részén agyhártya fölötti részre adják az érzéstelenítőszert.
császármetszés
Eljárás, melynek során a magzatot az anya hasfalának megnyitásával emelik ki. Általában akkor indokolt, ha valamilyen okból a gyerek vagy az anya élete veszélybe kerülne a normális szülés során.
köldökzsinór
A méhlepényt és az embriót összekötő, két verőeret és egy visszeret tartalmazó szerv.
vajúdás
Az első méhösszehúzódásoktól illetve a méhnyak tágulásának kezdetétől, az újszülött világrajöveteléig tartó szülési folyamat.
koraszülött
A terhesség normális esetben 37-43 hétig tart, a 37. hétnél hamarabb született gyermekeket tekintik koraszülöttnek.
mielinizáció
A vezető idegpályák velőhüvelyesedése, mely a gyorsabb ingerület-továbbítást teszi lehetővé.
Babinski-reflex
Ha a baba talpát végigsimítják, a lábujjai szétnyílnak, majd begörbülnek.
szopó- és nyelőreflex
A táplálkozáshoz szükséges reflex: az újszülött azonnal szopni kezd, ha valamit a szájába kerül.
feltételes reflex
A feltételes reflex tanult, szerzett sajátosság, a speciális ingerre adott, automatikusan létrejövő válasz.
Moro-reflex
Amennyiben tartás közben hirtelen lejjebb engedik az újszülöttet, mintha leejtenék, vagy pedig erős hangot hall, akkor karjait először széttárja, majd hirtelen összezárja, mintha át akarna karolni valamit.
mozgató idegsejt
Az észlelt ingert a szinapszison keresztül megkapó és a válaszreakció megindításáért felelős idegsejt.
pislogási reflex
A szemhéj gyors becsukásával, a szemet a túl erős fénytől és a károsító idegen testektől védő reflex.
érzékelő receptor
Az inger észlelésért és a gerincvelőbe történő továbbjuttatásáért felelős idegsejt.
szinapszis
Az idegsejtek más sejtekkel alkotott kommunikációs kapcsolata.
feltétlen reflex
Örökölt sajátosság (speciális ingerre adott, automatikusan, akaratlanul létrejövő válasz): az adott inger mindig, minden körülmények között kiváltja az adott reakciót például fény hatására, összeszűkül a pupilla.
fogóreflex
A fogóreflex hatására a csecsemő összezárja ujjait, amikor hozzáér valami a tenyeréhez.
elemi járás
Ha a csecsemőt függőlegesen megtartják és lábát vízszintes felülethez érintik ritmikus lábmozgásokat végez.
keresőreflex
A keresőreflex miatt a csecsemő a fejét fordítja és a száját nyitja, ha az arcát megérintik, mert keresi a mellbimbót.
preverbális halandzsa
A beszédet megelőző időszak jellemzője, a beszédre emlékeztető, érthetetlen szó- és szövegutánzatok.
agykéreg
A központi idegrendszer, idegsejtek bonyolult kapcsolatrendszere által alkot fontos területe.
mászóreflex
Ha hasra fektetik az újszülöttet, és talpát megtámasztják, akkor mászó mozdulatokat végez.
agytörzs
Az agytörzs, a gerincvelő kiszélesedő felső vége.
REM-mosoly
Az élet első heteiben a csecsemőnél alvás közben jelentkező mosolyhoz hasonló szájmozgások.
mielinizáció
A vezető idegpályák velőhüvelyesedése, mely a gyorsabb ingerület-továbbítást teszi lehetővé.
elsődleges érzőkéreg
A központi barázda másik oldalán, a fali lebenyben található, az érintés, a hő, a fájdalom és a testhelyzet érzékelését vezérlő agyi rész.
feltételes reflex
A feltételes reflex tanult, szerzett sajátosság, a speciális ingerre adott, automatikusan létrejövő válasz.
agytörzs
Az agytörzs, a gerincvelő kiszélesedő felső vége.
exogén
A környezet ingerek által kiváltott.
felélénkülési reakció
Környezet ingerre vagy személyekre adott válaszjel, például mosoly.
elsődleges mozgatókéreg
A homloklebeny leghátsó részénél, a centrális hasadék előtt található a test valamennyi szándékos mozgásáért felelős agy rész.
prefrontális és frontális területek
Az akaratlagos viselkedés fejlődésében szerepet játszó agyi részek.
hallókéreg
A hallókéreg az agy halántéklebenyi részén található a hangok komplexebb jellemzőinek elemzéséért felelős hallóközpont.
megerősítés
A jutalmazott vagy dicséretet kiérdemlő viselkedésformáknak az elismerés miatti ismétlése.
keresőreflex
A keresőreflex miatt a csecsemő a fejét fordítja és a száját nyitja, ha az arcát megérintik, mert keresi a mellbimbót.
endogén
A környezettől független.
agykéreg
A központi idegrendszer, idegsejtek bonyolult kapcsolatrendszere által alkot fontos területe.
fejvisszarántó reflex
Ha a csecsemő orrlyuka szopás közben elzáródik, azonnal elrántja a fejét.
Piaget
1896-1980, Jean, svájci pszichológus és ismeretelmélet-teoretikus. Főbb kutatásai a genetikus episztemológiára ill. a kognitív fejlődésre irányultak.
fogás
A kézmozgás, tárgyak megragadását célzó, összehangolt és pontosan időzített formája.
mászás
A karok és a lábak együttes használatával véghezvitt mozgásforma.
kommunikáció
A kommunikáció latin szó. Szótöve a "communis" vagyis közös jelentésben szerepel. Ez azt jelenti, hogy azok, akik részt vesznek a kommunikációban valamiben közösek. Ez a közös dolog nem más, mint az a jelrendszer (a nyelv), amit mind a ketten vagy éppen többen ismernek.
kötődés
Kötődésnek nevezzük a csecsemő azon hajlamát, hogy bizonyos emberek közelségét keresi, és mellettük biztonságban érzi magát.
kúszás
A fej felemelésével, és a térdek mozgatásával véghezvitt mozgásforma.
prefrontális
Az akaratlagos viselkedésben fontos agyi terület.
tárgyállandóság
A tárgyállandóság az ember azon képessége, hogy egy tárgy – anyagának, formájának ismerete miatt – akkor is létezik számára, ha nem látja azt.
gyakorlás
Különböző készségek és tevékenységek rendszeres ismétlése a teljesítmény javulásának céljából
másodlagos cirkuláris reakciók
A szenzomotoros fejlődés 4-8. hónapos korig tartó szakaszában a külvilág érdekes jelenségeihez, illetve változásaihoz vezető cselekvésként megjelenő új tevékenységi formák.
kognitív fejlődési elmélet
A szexuális fejlődés azon elmélete, amely szerint a nemi fejlődés fő hajtóereje, hogy mikor a gyermekben tudatosodik a saját neme, akkor automatikusan törekszik arra, hogy saját nemi identitásának megfelelően cselekedjék.
szinapszis
Az idegsejtek más sejtekkel alkotott kommunikációs kapcsolata.
járás
A lábak használatával véghezvitt, felegyenesedett testtartással járó mozgásforma.
testarány
A testrészek egymáshoz viszonyított méretbeli megoszlása.
szenzomotoros fejlődés
Az észlelés és a cselekvés kölcsönös egymásra hatásával kialakuló fejlődési folyamat.
utánzás
Az utánzás az észlelt viselkedésmódok, cselekvések megfigyelése, lemásolt követése, majd pedig mindennek többszöri megismétlése alapján végbemenő tanulási folyama.
gagyogás
Magánhangzókat és mássalhangzókat kombináló, hét hónapos kor körül jelentkező hangadás, mint a „bababa” vagy „dadada”.
distresszreakció
14 és 18 hónapos kor között jellemző, a szülőtől való elszakadás kiváltotta szeparációs félelem.
mentális reprezentáció
Egy tárgy vagy jelenség anyagának, formájának ismerete, értelmi megjelenése.
kötődés
Kötődésnek nevezzük a csecsemő azon hajlamát, hogy bizonyos emberek közelségét keresi, és mellettük biztonságban érzi magát.
éntudat
A saját testünkről és belső tulajdonságainkról, érzelmeinkről, gondolatainkról kialakult tudásunk.
szimbolikus játék
A felnőttektől átvett eszközhasználati sémák megjelenése a játékban, amikor a tárgyak tetszőleges funkciót tölthetnek be, például: egy ceruza tölti be a kanál szerepét.
Elizabeth Hanna
Amerikai pszichológus, 1993-ban, Meltzoff-al közösen végzett kísérletük során az utánzás általi tanulás képessége már 14 hónapos csecsemőkön megfigyelték.
halandzsa
Az első év vége felé a csecsemők szótagsorozatokat kezdenek kimondani az anyanyelvükre jellemző hangsúlyozással, ezt a hangadást hívják halandzsának.
Meltzoff
Andrew Meltzoff a seattle-i Washington Egyetem kutatója, 1988-as kísérlete nyomán vonult be a tudományos köztudatba a késleltetett utánzás képessége.
önfelismerés
Tükörképük vagy fényképünk önmagukkal való azonosításának képessége, amely általában18 hónapos korban jelenik meg.
tárgyállandóság
A tárgyállandóság az ember azon képessége, hogy egy tárgy – anyagának, formájának ismerete miatt – akkor is létezik számára, ha nem látja azt.
szorongás
Tisztázatlan, nem pontosan meghatározott veszély előérzete, amely nyugtalansággal, feszültséggel, nem ritkán testi tünetekkel jár együtt.
szobatisztaság
Az ürítésért felelős izmok feletti kontroll.
szeparáció
A szülő vagy gondozó ideiglenes vagy huzamosabb idejű elszakadása a gyermektől.
közösség
A családnál szélesebb kört felölelő, együtt élő vagy szoros baráti illetve társas kapcsolatokat fenntartó emberek csoportja.
szociopata
A társadalom szokásainak és törvényeinek betartására, bűntudatra és szorongásra képtelen, (antiszociális) személy.
csecsemő fejlődése
szociális devianca
A társadalmi normáktól eltérő magatartás.
temperamentum
Idegi alkat, vérmérséklet. Általában eleven, heves természetet jelölő fogalom.
elhanyagolás
A közösségtől, a környezettől való elzárás, az odafigyelés és a gondoskodás hiánya.
kockázati tényező
A fejlődést fenyegető környezeti körülmények és egyéni jellemzők együttes.
védelmi tényező
Azok a családi körülmények és kapcsolatok, amelyek csökkentik a kockázati tényezők hatását.
kölcsönös kötődés
A gyermek és gondozója közötti erős és bizalmas érzelmi kapcsolat és érzelmi függés.
elfogadó szülő
A gyermeket inkább irányító és nem utasító, a gyermeket partnerként kezelő szülő.
szocializáció
A társadalomba való beilleszkedés folyamata.
internalizáció
A felnőttek várható reakcióit figyelembe vevő, tervezett gyermeki cselekvés. Azaz a felnőtt normák elsajátítása, belsővé tétele.
nukleáris család
A két szülő és egy vagy több gyermek alkotta család. A fejlett nyugati társadalmak családmodellje.
szuperego
A Freud szerinti személyiség három nagy rendszere közül a szuperegó azaz a felettes én a társadalmi valamint az erkölcsi normák képviselője.
elutasító szülő
Tekintélyelvű nevelési módszert követő, a feltétlen és abszolút engedelmességét gyermeki erénynek tekintő szülő.
önkontroll
Állandó felügyelet nélkül is az elvárásoknak megfelelő viselkedés képessége.
szociális interakciók
Társas kölcsönhatások, kölcsönös viszonyok (ráhatások).
sztereotip ábrázolásmód
A gyerekek rajzaiban a tárgyaknak megfelelő állandósult alakzatok alkalmazása: amikor például a ház egy ötszög alakú idom vagy a nap egy kör, amelyből vonalak ágaznak szét.
forgatókönyvek
Olyan mentális reprezentációk, amelyeken keresztül a gyermekek elsajátíthatják a mindennapi társas élethez nélkülözhetetlen ismereteket.
szakaszelmélet
Piaget azon elmélete, mely szerint a gyermekek fejlődése szakaszosan megy végbe, és egymástól minőségileg különböző négy fő szakaszra osztható.
tárgyállandóság
A tárgyállandóság az ember azon képessége, hogy egy tárgy – anyagának, formájának ismerete miatt – akkor is létezik számára, ha nem látja azt.
Piaget
1896-1980, Jean, svájci pszichológus és ismeretelmélet-teoretikus. Főbb kutatásai a genetikus episztemológiára ill. a kognitív fejlődésre irányultak.
hallókéreg
A hallókéreg az agy halántéklebenyi részén található a hangok komplexebb jellemzőinek elemzéséért felelős hallóközpont.
mentális modulok
A környezeti ingerek bizonyos vonatkozásaira ráhangolt, nagymértékben specializált mentális képességek.
asszimiláció
Folyamat melyben az attitűdhöz közel eső információt azzal teljesen egyezőnek érzékeli az egyén
séma
Az alkot meghatározó minta, előre meghatározott eljárás
Noam Chomsky
1928-as születésű amerikai nyelvész, a Massachusettes Institute of Technology professzora.
mentális reprezentáció
Egy tárgy vagy jelenség anyagának, formájának ismerete, értelmi megjelenése.
kompetenciák kisgyermekkorban
ellenséges
Az ellenségesség az agresszió személyre irányuló formája.
másodlagos (vagy alárendelt) érzelmek
18-24 hónapos korban az új énkép kialakulásának köszönhetően megjelenő érzelmek, például: zavar, bűntudat, irigység, büszkeség.
instrumentális agresszió
Valamilyen kívánatos dolog vagy vágyott cél elérésére irányuló agresszió.
proszociális viselkedés
Azon viselkedésmódok, amelyek nem kínálnak közvetlen jutalmat végrehajtóiknak, de előnyösek a csoport számára, például önzetlenség, együttműködés, segítségnyújtás, empátia.
elsődleges érzelmek
Azon érzelmek, amelyekkel a gyermek már csecsemőkorban rendelkezik, például az öröm, a szeretet, a szomorúság, az undor, a düh, a meglepetés, vagy a félelem.
agresszió
Megvalósult támadási szándék, mások sérelmére elkövetett erőszakos cselekedet vagy bántó szándékú viselkedésforma.
empátia
Beleérzés, a másik ember helyzetéb való beleérző képesség
alakkonstancia
Az a képesség, amivel egy tárgy vagy ábra formáját állandónak érzékeljük méretétől, tónusától, színétől, elrendezésétől függetlenül.
társas kompetencia
A társas (szociális) kompetencia a társas érintkezés helyzetének megfelelő, ahhoz jól alkalmazkodó magatartásforma.
sub
A központi idegrendszert érő érési lökés, amely kisiskoláskorra tehető.
ágyéki koszorú
A lágyéki tájék kisiskolás kora tehető formálódásának eredményként kialakuló alhasi sajátság.
alakváltozás
Az izmok és a csontok fejlődésével illetve növekedésével együtt járó testalkati módosulások, a testarányok változása.
lateralizáció
A két agyfélteke működésének szétválása.
fantáziajáték
A fantáziajáték (mintha- vagy szimbolikus játék) a felnőttektől átvett eszközhasználati sémák megjelenése a játékban, amikor a tárgyak tetszőleges funkciót tölthetnek be, például: egy ceruza tölti be a kanál szerepét.
kölcsönös viszony
A felek kommunikációján, az egymásra való odafigyelésen és a konfliktusok rendezésén alapuló kapcsolat.
decentralizáció
Piaget éltal konkrét műveleti szakaszként meghatározott időszak jellemzője, mikor a gyermek képessé válik egy dolognál többre is egyszerre figyelni
agykéreg
A központi idegrendszer, idegsejtek bonyolult kapcsolatrendszere által alkot fontos területe.
homloklebeny
Mindkét agyféltekének a homloklebenyt és a fali lebenyt elválasztó úgynevezett központi árok elé eső része.
szabályjáték
A játék azon formája, amelyben nemcsak a szórakozás, hanem valamilyen előre kitűzött cél elérése is hangsúlyt kap.
elemző látás
A téri dimenziók megfelelő érzékelése és a három dimenzió megszilárdulása.
logikai szükségszerűség
Az ok-okozati összefüggés belső törvényszerűsége a világ eseményeiben és jelenségeiben.
együttes szabályozás
A szülői bizalom, a gyermeknek adott feladatok és a gyermek családi döntésekbe való bevonása által kialakuló szabályrendszer, amely segíti az önállóságra nevelést.
feltételes reflex
A feltételes reflex tanult, szerzett sajátosság, a speciális ingerre adott, automatikusan létrejövő válasz.
neuron
Idegsejt, az idegrendszer működési egysége. Az állati és emberi idegrendszer működése sok millió egymással érintkező idegsejt tevékenységének eredménye.
akceleráció
Az új nemzedéknek az előzőnél gyorsabb ütemű serdülése, növekedése.
maszturbáció
A maszturbáció (önkielégítés), a saját nemi szervek orgazmushoz vezető ingerlését jelenti.
prepubertás
A nemi érettség kifejlődése előtti életkori szakasz, 10-12 éves kor
elsődleges nemi szervek
A szaporodásért, az utódnemzésért felelős szervek.
hipofízis
Agyalapi mirigy, mely az agy alsó felületén található, a belső elálasztásért felelős szerv
menstruáció
A szervezetben lezajló hormonális változások eredményeként általában 28 naponta a méhnyálkahártya lelökődése miatt bekövetkező havi vérzés.
pubertás
A nemi érés kora, serdülőkor.
attitűd
Eredetileg a kísérleti pszichológiában cselekvésre való készenléti állapotot, beállítódást jelölt, ma már a szociálpszichológia egyik középponti fogalma, tartós beállítódást, értékelő viszonyulást jelent valamilyen tárgy, személy vagy gondolat irányában. Közvetlenül nem megfigyelhető, csak következtetni lehet rá a személy szóbeli, viselkedéses vagy nem verbális, érzelmi reakcióiból. Három összetevőből áll: az érzelmi összetevőből, amely az attitűd tárgy iránti érzelmi reakciót, a pozitív vagy negatív viszonyt fejezi ki, a gondolati (kognitív) összetevőből, amely a tárgyról rendelkezésre álló információkra, az azzal kapcsolatos hiedelmekre utal, és a viselkedéses összetevőből, amely a tárggyal kapcsolatos eljárásmódokat tartalmazza. Az értékelő viszonyulást tartalmazó tartós beállítódások kiépítése elősegíti azt, hogy a helyzetekre gyorsan, kevés energiát felhasználva, biztonsággal reagáljon az egyén.
másodlagos nemi jelleg
A nemi szerveken túli, további megkülönböztető testi sajátságok, például az eltérő hangmagasság vagy a testszőrzetbeli különbségek.
anorexia
Étvágytalanság.
identifikáció
Az identifikáció (azonosulás) a társas szerepek gyermekkori elsajátításának folyamata, amelyben a gyermek azonosul a számára mintaként szolgáló személlyel.
Bulimia nervosa
A bulimia nagy mennyiségű étel időszakos, gátlástalan fogyasztását jelenti, melyet öntisztító beavatkozások követnek (önmaga hánytatása, vizelet-vagy hashajtó szedése, szigorú diéta vagy erőteljes tornagyakorlatok végzése). A bulimia nervosaban szenvedő betegek típusosan nagy mennyiségű, könnyen emészthető, magas kalóriatartalmú ételt fogyasztanak, rendszerint titokban. A betegek egy részében néhány nap alatt számos ilyen epizód figyelhető meg, máso rendszeres és módszeresen folytatott habzsolásról számolnak be. A mértéktelen étkezést általában hányás, illetve vizelet-vagy hashajtó alkalmazása követi és ehhez általában bűntudat vagy depresszió társul. Ezeket az időszakokat magára kényszerített éhezési időközök követhetik. A testsúly ingadozhat, de rendszerint a kívánatos testsúly 20 %-os eltérésein belül. Különféle belgyógyászati szövődmények jöhetnek létre, például gyomortágulat, hasnyálmirigy-gyulladás, a hányás a fogak romlásához, nyelőcsőgyulladáshoz vezethet.
postpubertás
A pubertás kori fejlődés kései szakasza.
serdülőkor
A serdülőkor a gyermekkorból a felnőttkorba való átmenet időszaka, nagyjából tíz-tizenkét éves kortól a tizenéves kor végéig tart.
hormonrendszer
A hormonok termeléséét felelős belső elválasztású mirigyek együttese.
én
A Freud szerint személyiség három nagy rendszeréből az ego, az „én” a realitásokkal próbálja összeegyeztetni az id késztetéseit.
Gesell
Arnold Gesell (1880-1961) amerikai pszichológus, elmélete szerint a serdülők fejlődését a biológiai tényezők határozzák meg.
Rousseau
Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) francia író, filozófus, aki már a XVIII. század derekén részletesen foglalkozott az emberi természettel, neveléssel és a serdülőkor problematikájával.
felettesén (szuperego)
A Freud szerinti személyiség három nagy rendszere közül a szuperegó azaz a felettes én a társadalmi valamint az erkölcsi normák képviselője.
Freud
Sigmund Freud (1856-1939) osztrák neurológus, a pszichoanalitikus iskola megalapítója.
rekapitulál
Tömören összefoglal, megismétel.
genitális szakasz
A pszichoszexuális fejlődés pubertás és serdülőkorra tehető szakasza, amely bevezet a felnőtt szexualitás fázisába.
ösztön-én
A Freud szerint személyiség három nagy rendszeréből az id az „ösztön én” az, amely az ösztönöket tartalmazza, mint az éhség, szexualitás, szomjúság, stb. és ösztönök azonnali kielégítésére törekszik.
Baumrind
Diana Baumrind amerikai pszichológus, a nevelési stílust, mint környezeti tényezőt vizsgálva irányító és a tekintélyelvű szülők gyermekinek viselkedését tanulmányozta.
Piaget
1896-1980, Jean, svájci pszichológus és ismeretelmélet-teoretikus. Főbb kutatásai a genetikus episztemológiára ill. a kognitív fejlődésre irányultak.
Erikson
Erik Erikson (1902-1994) neves pszichiáter a pszichológia történetében legösszetettebb személyiségfejlődési modelljét alkotta meg.
Emil, avagy a nevelésről
Jean-Jacques Rousseau 1762-ben megjelent műve, amelyben részletesen foglalkozik az emberi természettel, neveléssel és a serdülőkor problematikájával.
Mead
Margaret Mead 1901-ben született amerikai antropológus, aki az ősi kultúrák tanulmányozására specializálta magát, amelyről 1937-ben jelent meg "Cooperation and Competition among Primitive Peoples" című műve.
Bandura
Albert Bandura amerikai pszichológus a társas tanuláselmélet kiemelkedő hírű kutatója, az 1960-as évek elején bizonyította, hogy az agresszív modellek megfigyelése fokozza gyermek agresszív késztetéseit.
késői felnőttkor
A 45-60 éves közötti életszakasz.
stratégia
Adott tevékenység, cselekvéssorozat vagy viselkedésmód tervszerű kidolgozása és irányítása.
öregkor
Öregkornak az egyén 60-80 év közötti életperiódusát nevezik.
krízisfolyamat
Válságos állapotokat, helyzeteket hozó fordulópont, változás.
válságperiódus
Negatív változásokat, nehezen kezelhető problémákat, bizonyos mértékű elszigetelődést, esetenként konfliktusokat hozó életkori szakasz.
interiorizáció
Az interiorizáció a szociális tanulás legmagasabb szintje, melynek folyamán az egyén azért veszi át, fogadja el a másik befolyását, mert az megfelel saját belső értékrendjének.
személyiségjegy
Az egyén idegi alkatát, vérmérsékletét, viselkedési stílusát meghatározó tulajdonságok jellegzetes eleme.
pszichofizikai
A pszichofizika a fizikai világ és annak mentális leképezése között viszonyt vizsgáló tudományterület. Pszichofizikai jellemzőként értelmezhetők mindazon képességek, amelyek-e tárgykörhöz kapcsolódnak.
Aggkor
Aggkornak a 80 éves kor feletti életszakaszt nevezik.
klimaktérium
A kilimaktérium (változókor) a nőknél 45-50 éves kor között, férfiak esetén 50 és 60 éves kor között jelentkező hormonális áthangolódás.
korai felnőttkor
A 20-30 éves kor közötti életszakasz.
alzheimer kór
Az Alzheimer-kór a központi idegrendszer jellegzetes (megjegyző-emlékező funkció romlása) elváltozásaival, idegsejt-pusztulással járó betegsége. Elbutulással (szakmai szóval demenciával) járó betegség.
középső felnőttkor
A 30-45 éves közötti életszakasz.
személyiségstruktúra
A kognitív fejlődés során kialakuló, az egyénre jellemző személyiségjegyek rendszere.
elszakadáselmélet
Az öregkor változásait tárgyaló elmélet, amely szerint az öregkor jellemzője, hogy az egyén önmagára fordítja az ideje nagy részét, így életét szociális passzivitás és magány jellemzi.
porózus
Szivacsos, üregekkel teli. A csontritkulás jellemzésében használt fogalomként olyan állapot jelöl, melyben az eredendően erős csontozat fokozatosan elvékonyodik, és ezzel megnő a csonttörés veszélye.
norma
Viselkedési elvárás szociális szereppel rendelkező egyén számára
pervazív szerep
Az összes szerepre ható szerep
megkülönböztethetőség
A másikról alkotott kép kialakítása során azt vizsgáljuk, mennyire megkülönböztethető a viselkedés a máskor szokásos viselkedéstől.
interakció
A kölcsönös egymásra hatás
interakciós tér
Ahol az egyén más emberekkel kapcsolatot hoz létre
kauzalitáselvűség
Az ember következtetéseket von le a másik ember viselkedésének az okára nézve
nemi szerep
Az egyénnel szemben a nemisége alapján felállított elvárások halmaza
elsődleges szocializációs szintér
Az első mikromiliő, ami hat a gyermekre
oktulajdonítás
Az ember következtetéseket von le a másik ember viselkedésének az okára nézve
nemi identitás
Az egyénnek az önmagáról alkotott nemi hovatartozási érzése
szocializáció
A társadalomba való beilleszkedés folyamata.
mikromiliő
Az egyént körülvevő szűk környezet, környező világ
tekintélyszemély
Megbecsülést, tiszteletet ugyanakkor félelmet, megalázkodást is kiváltható személy.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)