Produktív
A képzelet lelki világunk legmélyebb rétegeibe nyújt bepillantást, hiszen aktuális és múltbéli észleléseinket alakítja át. A képzelet nem csupán belső mentális képeket jelent, hanem a világgal kapcsolatos érzéseink és gondolataink is hozzákapcsolódnak. A képzelet tehát régebbi emlékképek alapján új képeket hoz létre úgy, hogy a régieket szétbontja és azokat újra csoportosítja. A képzelet működéséhez elengedhetetlenek a valóságból származó képzetek. A vak ember nem tudja elképzelni a kék színt, mert nincs a kék színre vonatkozó képzete. A képzelet nagymértékben hozzájárul a fantázia és az álom működéséhez is. Két alapvető formáját különböztetjük meg, a produktív, azaz alkotó, és a reproduktív, azaz más emberek tapasztalatain alapuló képzeletet. A produktív képzelet emlékképekből önállóan mások számára is értékes új alkotás létrehozása. A produktív képzelet függ az egyéntől és annak kreativitásától. A kreativitás tanulás, illetve alakítás során fejleszthető. Ahhoz, hogy produktív képzeletre alkalmasak legyünk, gazdag emlékezettel, érzelmi gazdagsággal és a valóság ismeretével kell rendelkeznünk. Működése régi emlékképekre épít, és azok között mások által addig nem ismert összefüggéseket állapít meg, mely akár művészeti alkotásként is realizálódhat. A produktív képzelet a társadalom számára értékeset alkot, ezért nagyrészt tudósokra, művészekre jellemző. Az alkotói munka központi eleme a képzeleti elem. A tudósoknál egy bizonyos képzeleti elem a gondolkodással összekapcsolódik, és ennek eredményeként születhetnek olyan elméletek, mint például a relativitás elmélete.
Reproduktív
A reproduktív képzelet mások észleléseit, elképzeléseit veszi alapul, és azokat látva, hallva, olvasva saját magunknak felépítünk egy mentális képet. Egy regény olvasásakor elképzeljük a helyszíneket, a szereplőket és a cselekményt. Minél több ismerettel rendelkezik egy egyén, annál gazdagabb és eredményesebb reproduktív képzeletének működése. Az olvasás során régebbi tapasztalatok, élmények, akár illatok is, felidéződhetnek, így minél gazdagabb tapasztalati rendszerrel bírunk, annál színesebb, elevenebb a bennünk létrejövő értelmezés. A reproduktív képzelet tehát egyénenként különböző, ezért van az, hogy a kevesebb tapasztalttal rendelkezők számára az olvasás, vagy akár egy képzőművészeti alkotás értelmezése nem nyújt élményt. A reproduktív képzelet fejleszthető ha tartós ismeretekre teszünk szert, és ezt megértéssel és elképzeléssel biztosíthatjuk. A szépirodalmi művek olvasása is hozzájárulhat a fejlődéshez.
Kapcsolódó információ
Kapcsolódó animáció: