Látens tanulás
A pszichológiában a tanulás gyűjtőfogalom. Minden olyan folyamatot tanulásnak nevezhetünk, melynek folyamán az egyénben, környezetében változás áll be, és ez tartós marad, többször, következetesen felidéződik, mert az egyén részévé vált. Az egyes tanulási felfogásokat, formákat több foglalkozásban részletesen tárgyaljuk, itt a különböző formák egy helyre gyűjtését tűztük ki célul. A látens tanulás, vagy más néven lappangó tanulás során a viselkedés nem rögtön változik láthatóan, A tanult elem, viselkedésforma csak a későbbiek során jelenik meg. Tolman patkányokkal végzett labirintus kísérlete jól példája a látens tanulásnak. A patkányokat útvesztőbe, labirintusba helyezte, ahol hagyta őket szabadon kószálni. Később azonban észrevette, hogy azok a patkányok, akik már a kísérlet előtt „megismerkedtek” a környezettel, sokkal rövidebb idő alatt megtanulták az útvesztőből kivezető utat, mint azok a patkányok, akik nem kószálhattak szabadon a kísérlet megkezdése előtt az útvesztőben. Összegezve tehát: a kószálgató patkányok látens tanulás révén belső kognitív térképet készítettek a labirintusról, erről azonban csak később adtak bizonyosságot, mikor időre kellett eljutniuk a kivezető út végén lévő táplálékhoz.
Perceptuális tanulás
A perceptuális tanulás a gyakorlás révén az észlelésben bekövetkező minőségi változás.) Azt a tanulási folyamatot nevezzük perceptuális, észlelési tanulásnak, amely során az ismételt észlelés következtében az észlelésben változás következik be. Például kezdetben, amikor találkozunk egy egypetéjű ikerpárral nehezen tudjuk megkülönböztetni őket egymástól. Többszöri találkozás után azonban ez már könnyebb lesz, hiszen megtanuljuk az aprónak tűnő különbségeket is észlelni. A perceptuális tanulás másik példája, hogy a magzatról készült ultrahangfelvétel kezdetben csak sötét és világos foltokat jelent számunkra, a felvétel ismételt megtekintése során azonban egyre kivehetőbbé válnak az apró végtagocskák a koponya és más testrészei a magzatnak.
Kapcsolódó animáció: