Verbális tanulás
A verbális tanulás csak az emberre jellemző tanulási forma. Neve jelzi, hogy a tanulási folyamat ebben az esetben az emberi nyelv segítségével megy végbe (pl.: egy mondóka megtanulása). A verbális tanulás különlegessége, hogy itt a tanulási folyamat lényege nem egy konkrét megfigyelésen alapul, melyet ismétlődés, megerősítés követ, és ez vezet a mechanizmus rögzüléséhez, hanem a folyamat feltételezi egy absztrakt szabályrendszer – a nyelv – ismeretét. Tehát több teljes tanulási folyamat előzi meg a verbális tanulás lehetőségét, mely azonban lehetőséget biztosít a konkrét tapasztalatok nélküli tanulásra, felgyorsítva a tanulást, elválasztva az tárgyától.
Komplex tanulás
Túl egyszerűnek tűnik az a felfogás, amely szerint a tanulás egyszerű asszociációk kialakítása révén megy végbe. A tanulás összetett, bonyolult folyamat. A kognitív pszichológia a tanulást elsősorban a mentális reprezentációk oldaláról közelíti meg. A kognitív pszichológia képviselői szerint a világ egyes tárgyait és eseményeit mentálisan reprezentáljuk (leképezzük) és ezután ezeken a mentális reprezentációkon hajtunk végre műveleteket és nem a valóságos világban. A mentális reprezentációk az ingerek és események közötti asszociáción túl a világ komplexebb eseményeire is vonatkozhatnak (pl. absztrakt fogalmak, a téri tájékozódás során kialakított kognitív térképek stb.). Tehát a komplex tanulás alatt az asszociációképzésnél többet jelentő tanulást értjük, mint például egy stratégia alkalmazása egy probléma megoldása során vagy a környezetről egy mentális térkép kialakítása stb.