Angliában az egész 15. századot még a késő gótika határozza meg. Csak a 16. század első felében Pietro Torreggiani (1472-1526), Benedetto Rovezzano (1474-1552) hozzák Angliába a reneszánsz formákat. Ekkor építteti Wolsey bíboros a Whitehallt és Hampton Court palotáját Londonban, illetőleg mellette; az előbbi elpusztult, az utóbbi a politikus-főpap bukása után VIII. Henrik birtokába jutott.
VIII. Henrik 1534-ben kihirdette az uralkodói főhatalmat, vagyis semmissé tette a pápai befolyást az angol egyház ügyeiben, amelynek ezentúl ő lett a feje. Az angol reneszánsz művészet a 16. század közepén kezdődött, és a 17. század utolsó harmadáig tartott. Virágkora VIII. Henrik (1490-1546) és lánya, I. Erzsébet (1558-1603) uralkodásának idejére tehető. Építészetére a gótikus stílus továbbélése jellemző.
Inigo Jones
Már a 17. századba tartozik, de műveinek fegyelmezett, kései reneszánsz jellege miatt ide kell sorolnunk Inigo Jonest (1573-1651), akit rajongó tisztelői építészetük Shakespeare-jének neveznek. Hatalmas terveket készített a Greenwich-i és a Whitehall királyi palota számára. Utóbbi, ha megépül, óriási udvaraival a legnagyobb uralkodói rezidencia lett volna, de csak a Banqueting House, az ünnepélyek csarnoka valósult meg, melyet Rubens mennyezetképei díszítenek.
Dombormű, miniatúra, allegória
A 15. századi angol szobrászatban csak a warwicki templom Beauchamps-síremléke tarthat igényt komolyabb értékelésre, a többi szokványos munka. Egyházaik most sem kívánnak figurális díszt. 1512-től alkotja az olasz Pietro Torreggiani VII. Henrik és felesége pompás síremlékét a londoni Westminster Abbey kápolnájában. Pilaszterekkel és domborművekkel ékes szarkofágon nyugszik a királyi pár, az olasz reneszánsz nemes valóságérzéke nyilvánul ércalakjukban.
Az ifjabb Hans Holbein vitte Angliába az ecset igazi művészetét kétszeri (1526-1528, majd 1532-1543) ott-tartózkodása során, s vált udvari festővé az angol udvarban. Allegóriáin kívül ő is inkább csak portrékat festett. Művészete hosszú ideig meghatározta az angol festészetet, különösen a miniatúra műfaját. Kiemelkednek a korban Nicholas Hilliard (1547-1619) miniatűrjei. Alakjait szabadban, lehetőleg árnyék nélkül ábrázolta, vagyis már plein air festő volt. Éppígy tanítványa, Isaac Oliver (1564-1617) és fia, Peter Oliver (1594-1654) is, aki I. Károly gyűjteményének remekeit kis képecskékben népszerűsítette.