Késő gótikus építészet Mátyás király udvarában
Mátyásnak Aragóniai Beatrix-szel kötött házassága (1476) előtti építkezéseit a Zsigmond-korban elterjedt bécsi késő gótika stílusa határozta meg. Nem lehet azonban éles időbeli határt vonni Mátyás reneszánsz és gótikus megrendelései között. Az udvar építkezéseire a két stílus együttes jelenléte jellemző, ahogyan a visegrádi palota udvarán is látszik: a reneszánsz loggiát csúcsíves árkádok és gótikus boltozatok tartják. Mátyás az Árpádok ősi temetkezőhelyét, a székesfehérvári bazilikát,az alapfalak tanúsága szerint, a német gótika szellemében hatalmas, körüljárós csarnokszentéllyel kezdte bővíteni, mivel a hagyományt folytatva ide kívánt temetkezni.
A Hunyadiak családi lakhelyét, Vajdahunyad várát még Hunyadi János kezdte kényelmes kastéllyá alakítani. Ekkor épült a régi kaputorony zárt erkélye valamint a nagyterem díszes, fülkeszerű zárt erkélysora. Az építkezések Mátyás alatt is folytatódtak. A vajdahunyadi építkezések Mátyás-kori részletformái a Visegrádon dolgozó műhely hatását mutatják.
A királyi igazgatás alá került pannonhalmai apátságot Mátyás a visegrádi munkálatokkal párhuzamosan építette újjá. Ennek eredménye a kolostor teljes modernizálása, a mellékszentélyek és a kerengő beboltozása, mely jól mutatja a visegrádi palota kerengőjével való stiláris és műhelykapcsolatot.
A királyi építkezések mellett fontosak voltak az udvari méltóságok megbízásai is. Szapolyai Imre, Mátyás király nádora szepességi birtokán, Csütörtökhely plébániatemploma mellett építette fel kétszintes családi kápolnáját. A kétszintes, egyhajós, teremszerű kápolna távoli mintaképe a párizsi királyi kápolna, a Sainte-Chapelle (1248) lehetett. Ezt a klasszikus épülettípust követve tervezték meg a Szapolyai-kápolnát, de az épület formavilágát már nem a klasszikus francia, hanem a német késő gótika határozta meg. A kőfalakat szinte teljesen feloldó ablakok a felső szint keskeny, magas terét sugárzó fénnyel árasztják el. E felső szint bordahálózatának merész, nagyvonalú ívelése az alsó szint alacsony, sötétebb terében nehézkesebbnek hat. Az így keletkezett kontraszt jól kiemeli a késő gótikus szerkezet bravúros eleganciáját.