Baldachin: hordozható, kelméből készített, díszes sátortető, amelyet bevonulások alkalmával az uralkodók, főpapok vagy körmenetek idején az oltáriszentség felett hordoznak. Gyakran helyezték fejedelmi trónusok és ágyak fölé is. Az ókeresztény templomokban hasonló, de immár maradandó anyagból készített kőépítmények kerültek az oltárok fölé (ezek elnevezése: oltársátor, cibórium).
Gótika: az elnevezés az itáliai humanistáktól ered. Az ő szemükben „gót”, azaz „barbár” volt minden, ami nem az antikvitás szellemét örökítette tovább, így az Alpoktól északra eső területek művészete is. Az újkori művészettörténetben a gótika kifejezés már elvesztette pejoratív jelentésárnyalatát, és pusztán a romanikát követő korstílus megnevezéséül szolgál. Kezdete az építészet 1140 körüli, Île-de-France-ból kiinduló megújulása. A korszak végét nem lehet egységesen meghatározni, a 16. század közepéig Európa nagy részén még meghatározó a reneszánsz stílus mellett.
Keresztrefeszítés: Krisztus kereszthalála, a keresztény üdvtörténet csúcspontja. A római birodalomban a bűnözőkre kiszabott halálbüntetés-fajta volt.
Királyok imádása: a Háromkirályok történetének leggyakoribb ábrázolása. A csupán Máté evangéliumában szereplő három napkeleti bölcs, a csillagot követve jut el Betlehembe, ahol tisztelegnek a Messiás előtt, s nyújtják át ajándékaikat.
Krisztus feltámadása: Krisztus keresztre feszítése utáni harmadik nap megjövendölt eseménye. A szinoptikus evangéliumok a húsvétvasárnap eseményeiről írnak, a feltámadásról magáról nem. Művészeti ábrázolása a 13. században jelent meg, legtöbbször, amint Krisztus az alvó katonák között kilép a sírból.
Madonna: Szűz Máriát, amikor gyermekét tartja kezében, általában olasz eredetű szóval Madonnának nevezik. A 4-5. századi ókeresztény ábrázolásokon jelenik meg először az Istenanya-ábrázolás.
Predella: (latin) a gótikus művészetben, elsősorban a 14. századi itáliai festészetben kialakult, és a 15. században általánosan elterjedt forma, amely a szárnyas oltárok és retabulumok alatti sávot jelöli. A predellán általában az oltárképeken ábrázolt szentek életéből vett narratív jelenetek láthatóak. A közép–európai későgótikus szárnyas oltárok predellái gyakran nem festettek, hanem faragott díszítésűek.
Szárnyas oltár: a középkori oltárképek általános formája, a késő gótika fejleménye ez az oltártípus. Az oltárszekrényhez erősített ajtószerűen bezárható vagy merev szárnyakkal, valamint rendszerint festett vagy faragott képekkel díszített polca (predella) rendelkezik.
Szentháromság: A keresztény hit szerint az egy Istennek három személye van: Atya, Fiú és Szentlélek. A Szentháromság-tan alapja Máté evangéliuma (Mt 28,19). A három isteni személyegyüttes ábrázolásának problematikus volta abból adódik, hogy a hármasságot az egységben kell megjeleníteni. Legegyértelműbb szimbóluma ezért a háromszög, benne Isten mindent látó szemével. Háromarcú, egytestű, koronás férfialak is lehet. Előfordul, hogy a három személyre szimbólumaik utalnak, melyek egyszerre jelennek meg (kéz: Atya, bárány: Fiú, galamb: Szentlélek). A gótikában terjedt el a „Kegyelem trónusa” ábrázolás, melyen a trónoló Atyát mint ősöreg uralkodót látjuk, ölében tartva a keresztet, rajta függő halott Fiával, a Szentlelket pedig galamb formában ábrázolják. Ennek a típusnak későgótikus változata a „Fájdalmas Atya”, aki ölében fiának holttestét tartja, vállán itt is galamb ül.
Vizitáció/ Mária és Erzsébet találkozása: Mária az Angyali üdvözlet után meglátogatta szintén várandós, idős rokonát, Erzsébetet, Zakariás feleségét. Mária hangjának hallatára Erzsébet szíve alatt felujjongott a magzat Keresztelő János. (Lk 1, 39-56) Az ábrázolások a történetnek azt a pillanatát ragadják meg, mikor a két asszony köszönti egymást, Erzsébet alázatosan meghajol, esetleg letérdel Mária előtt. Egyes ábrázolásokon a jelenet másik két szereplője, a magzat Krisztus és Keresztelő János is látható az asszonyok méhében. Keresztelő János ilyenkor térdet hajt az őt megáldó Krisztus előtt.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)