Korai gótikus kapuzatok (chartres-i királykapu, Saint-Denis)
A chartres-i székesegyház nyugati kapuzatát, az ún. királykaput a katedrális gótikus újjáépítése előtt mintegy 50 évvel faragták (1145. k.). A korai gótikus emlékek közül magas művészi színvonala és gazdag ikonográfiai programja miatt emelkedik ki. Az egy kompozícióba foglalt három kapu tematikusan is kapcsolódik egymáshoz, közös alapgondolatuk Krisztus eljövetele. A bal szélső kapu timpanonjában Krisztus mennybemenetele látható angyalokkal és csodálkozó apostolokkal. A jobb kapun az ölében a kis Jézust tartó Máriát látjuk angyalok között trónolni. Alattuk Jézus születése és bemutatása a templomban. Krisztus első eljövetele (a születés) és második eljövetelének ígérete (a mennybemenetel) között foglal helyet a főtéma: a második eljövetel, a Maiestas Domini.
Alatta, a szemöldökgerendán a 12 apostol áll, a bélletíveken pedig a 24 vén trónol. A kapuk oszlopszobrai az Ószövetség szereplőit ábrázolják (elsősorban a királyokat - innen a kapu neve), akik Krisztus tipologikus előképei. A ciklust a fejezeteken Jézus életének apró jelenetei egészítik ki. Az így kialakuló összetett ikonográfiai programban az apokaliptikus főtéma mellett Mária is szerepet kap, magába olvasztva ezzel az üdvtörténet egészét az ószövetségi királyoktól az utolsó ítéletig.
Chartres-ban, az oszlopszobrok korai példáin jól érzékelhető a szobor és az oszlop összetartozása. A karcsú alakok lelógó lábfejeikkel mintha súlytalanul lebegnének a fal előtt. Ruhájuk sűrű, dekoratív ritmusú, éppen csak érzékeltetett redőzete elfedi a test mozgását és domború formáit. Arcukról a szentség átszellemült, spirituális szépsége árad. Földi érzelmek nem ráncolják ezeket az arcokat, mégis érezzük az alakok egyéni kisugárzását.
A királykapuval közel egyidős a csak csonkán, oszlopszobrai nélkül fennmaradt Saint-Denis kapuzata, melyet Suger apát idején építettek (1140. k.). A három kapu itt még nincs egységbe foglalva, a homlokzat adottságai ezt nem engedték meg. A középső timpanon Saint-Denis-ben az érett romanika Utolsó ítélet-kompozícióinak (pl. Autun) továbbfejlesztett változata. A kompozíció centruma Krisztus, trónja mellett az apostolok ülnek, lábuk alatt pedig az angyalok harsonáira sírjukból feltámadó halottak. Krisztus feje mellett kétoldalt angyalok tartják a Passió eszközeit (töviskorona, szögek, lándzsa stb.), a Megváltó szenvedésére emlékeztetve. Saint-Denis kaputimpanonja a romanika óta megváltozott vallásosságot tükrözi: a korábbi Utolsó ítéleteken a hatalmas Krisztus után a leghangsúlyosabb elem a Pokol kínjainak minél érzékletesebb bemutatása volt. A hívők elrettentése helyett a gótikában Krisztus emberségére, könyörületességére került a hangsúly. Saint-Denis emberi arcú, emberi testű Krisztusa kegyesen tárja ki karjait az érkezők felé. A torz ördögök kínzásától szenvedő kárhozottak szobrainak jelentősége is csökkent azáltal, hogy a nem olyan jól látható bélletívekre szorultak.