Morelli módszere, a stíluskritika
A pozitivista - tényekből építkező - stílus felfogás egyik képviselője volt Giovanni Morelli, aki a természettudományos módszerek, mint például az összehasonlító anatómia területéről vett példák módjára alakította ki stíluskritikai módszerét. A nagy európai galériák gyűjteményeivel foglalkozó tanulmányaiban néhány tipikus elemre, a lényegtelen részletek ( ujjak, fülkagylók, drapériaredők) ábrázolásában alkalmazott megoldásokra figyelve módszeresen elkülönítette az általánosabb stílusjegyeket az egyéni formaadási szokásoktól. Ezzel a módszerrel számos addig név nélkül, vagy bizonytalan szerzőségű mű alkotóját sikerült felfednie. Az ő eljárása lett a múzeumi attribúciós gyakorlat alapja abban az esetben, ha hiányzott a művész sajátkezű jelzése vagy a bizonyító erejű források. A stíluskritika egyéni eltérésekkel, a stílus egyes elkülönülő vonásaival, a személyhez kötődő jegyekkel foglalkozik, a kiinduló pontja egy-egy mester hiteles, adatokkal bizonyított műve, mellyel összevetve a "kézjárás" hasonlósága felismerhető. Ez a módszer természetesen nem a műalkotás minőségének megítélésére szolgált - ezt Morelli sem állította. A forma részletei ebben az esetben nem jelentést hordozó vonások, a stílusjegyek ebben a szemléletben nem a stílus összetett fogalmával, csupán redukált jelentésével határozhatóak meg.