Anglia gótikus szobrászata
A francia szobrászat realisztikus, mindig nemes és elegáns, karcsú arányú alakjai hamar meghódították Angliát és az Ibériai-félszigetet. Az épületplasztika mellett Angliában és a félszigeten is egyaránt az épületszobrászatból kifejlődő síremlékszobrászat volt a legfontosabb műfaj. Hatalmas, épületszerű síremlékeket faragtak, melyek központi magja a tumba (szarkofág, rajta a halott fekvő szobrával) volt, melyre a halott személyére, rangjára utaló szimbólumokat faragtak. A halott alakját először idealizáltan formálták meg, majd fokozatosan a valóságnak megfelelően, portrészerűen.
Az angol síremlékszobrászat francia igazodású példája Edmund "Crouchback" (?-1296) sír-emléke (London, Westminster Abbey). Saint-Denis királysírjainak továbbfejlesztett, baldachinszerű, vimpergás, fiatornyos változata ez. Az építmény alatt mintegy ágyon fekve nyugszik a halott élethű szobra, lába alatt oroszlánnal, a hatalom jelképével. Az építmény mellvédjét kis fülkékbe állított szobrok díszítik. Ők a halottat sirató rokonok. Ez a síremléktípus fejlődik tovább Angliában, egyre nagyobb méreteket öltve, egyre gazdagabb és szeszélyesebb díszekkel.