- Művészettörténet - 8. évfolyam
- A gótika kezdetei: francia katedrálisok
- Fogalom gyűjtemény
Borda: a boltozat teherhordó eleme. A kőből vagy téglából faragott statikai elem az épület plasztikusan díszített részévé vált, majd a gótika későbbi szakaszában a bordavonalak játéka maga is dekoráció lett.
Fiálé: fiatorony, kőből épített, faragott kúszólevelekkel, tetején keresztvirággal díszített tornyocska a gótikus templomok külső részén.
Gótikus keresztboltozat: a román bordás keresztboltozat továbbfejlesztése. A boltszakaszokat határoló hevederívek csúcsívesek, így azonos magasságból indulnak az átlós ívekkel. Statikailag ez a legkedvezőbb formája a bordás boltozatnak. Később az átlós íveket is csúcsívesre szerkesztették. A romanikában csak négyzetes tér fölé építettek keresztboltozatot. A boltozat átlós ívei szükségszerűen szélesebbek voltak a boltszakaszokat elválasztó hevederíveknél (a négyzet átlója hosszabb az oldalánál). Mivel azonban mindegyik félköríves, a hevederívek alacsonyabban záródtak volna az átlós íveknél. Így szokatlanul „hullámzó” boltozatfelület keletkezett volna. Hogy ezt elkerüljék, és egy szintbe hozzák a záradékokat, a hevederívek kiindulópontjait fel kellet emelni. Azonban ez a megoldás statikailag kedvezőtlen szerkezetet eredményezett. A gótikában úgy oldották meg ezt a problémát, hogy a hevederíveket nem félkörívesre, hanem csúcsívesre szerkesztették, így lehetővé vált a heveder- és az átlós ívek közös boltvállról való indítása és azonos szintben való záródásuk. A klasszikus gótikában ennek következtében a boltszakaszok alaprajzi formája is megváltozhatott: felszabadult a négyzet kötöttségei alól, a boltszakaszok fekvő téglalap alakúak lettek, hogy a támok minél sűrűbben helyezkedjenek el és így szélesebb tereket is be tudjanak boltozni.
Kápolnakoszorú: a szentélyhez sugarasan csatlakozó, félköríves vagy poligonális kápolnák sora, mindegyikben egy-egy oltárral. A 11. századi francia romanikában alakult ki a kápolnakoszorús szentélykörüljáró, innen örökölte a korai majd klasszikus gótika.
Királygaléria: a francia gótikus katedrálisok nyugati homlokzatán a kapuzatok fölött húzódó árkádos szoborfülkék sora, mely vízszintesen tagolja a homlokzatot. A fülkékben ószövetségi királyok (Krisztus előképei) ill. francia királyok szobrai állnak. A párizsi Notre-Dame homlokzatán jelent meg először.
Lándzsaablak: keskeny, hegyes csúcsívben végződő ablaknyílás. Az angol gótikában gyakran használtak lándzsaablakokból álló ablakcsoportot.
Mérmű: kőrács. Geometrikus szerkesztésű, áttört rácsszerű faragvány. A gótikus ablak díszes rácsozata volt, innen vette át a gótikus képzőművészet minden műfaja (fafaragás, ötvösség, könyvfestészet, táblaképfestészet stb.). Ha a mérmű nem áttört, vakmérműről beszélünk. A mérműveken alkalmazott motívumok a gótika különböző fázisaiban más-más formát öltöttek.
Négyezet: a kereszthajó és a főhajó metsződésénél kialakuló négyzetes tér elnevezése, melyet mind a négy oldaláról hevederív határol.
Notre-Dame: francia „Miasszonyunk”. Szűz Mária leggyakoribb francia elnevezése, a neki szentelt templomokat is általában így hívták. A francia gótikus katedrálisok leggyakoribb titulusa.
Pillérköteg: összetett tám, melynek magját, egy pillért fél- vagy háromnegyed oszlopok (gyámok) veszik körül. Ezek a kisebb átmérőjű pillérek a bordákat, illetve a hevederíveket tartják. A pillérköteg a klasszikus gótikában a logikus felépítést fejezik ki azáltal, hogy minden bordához tartozik függőleges gyám, mely egészen a padlóig lefut. A pillérköteg alaprajzából így elvileg következtetni lehet a boltozat és az alaprajz egészére.
Rózsaablak: kör alakú, kőráccsal díszített ablak. A gótikus templomhomlokzat fontos eleme.
Szentélykörüljáró: a szentély olyan kialakítása, melyben a mellékhajókat kápolnákkal ellátott folyosóként vezetik körül az apszis mentén. A körüljáró folyosó lehet kéthajós, ekkor kettős körüljáróról beszélünk.
Támív: a többhajós, bazilikális, épületeknél a főhajó boltozati nyomását vezeti el a mellékhajó külső falához csatlakozó támpillérnek.
Trifórium: a gótikus katedrális árkádjai és a felső ablaksor közötti keskeny járat, mely árkádokkal nyílik a főhajó felé. A korábbi templomokban a mellékhajók felett karzat volt. A klasszikus gótikában ez eltűnik, hogy a mellékhajók magasabbak lehessenek. Az árkádok és ablakok közötti árkádos zóna azonban megmarad, és a faltagolás arányainak kialakításában lesz fontos szerepe, valamint vízszintes sávként ellensúlyozza az árkádok függőleges irányultságát.
Vimperga: a gótikus kapuk, ablakok felett emelkedő magas, mérművekkel díszített, háromszögletű oromzat. Oldalain általában fiatornyok állnak.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)