A szentendrei kör
Az 1920-as évektől Budapest mellett Szentendre is fontos szerepet tölt be a művészeti életben.
Ide érkezik vissza külföldről az 1930-as évek közepén Vajda Lajos és Korniss Dezső. Közösen kezdik el a Szentendrén és Szigetmonostoron élő különböző népek motívumainak gyűjtését. Hasonlóan Bartók Béla és Kodály Zoltán munkásságához, kik a század elején a különböző tájegységek népzenéit gyűjtötték, majd ezeket felhasználták kórusműveikben és zenekari kompozícióikban. Vajda és Korniss is felhasználták a gyűjtött motívumokat művészetükben. Grafikáikon, festményeiken eleinte az alapformák (ablakkeret, kapu, templom), később ezeknek az elemeknek variációi jelentek meg.A helyi tradíciók felélesztése mellett Vajda, aki korábban Szerbiában élt az orosz művészet iránt érdeklődött, Korniss, aki előtte Hollandiában élt a francia és holland művészet felé fordult. Közös törekvésük a keleti és nyugati kultúra közötti kapcsolat kialakítása volt.
Művészetüket Vajda "konstruktív szürrealista tematikának" nevezte, mely egyrészt arra utal, hogy a festmények képi szerkezetét leegyszerűsített álomképekből formálják, másrészt, hogy egy képsíkon különböző környezetből kiemelt tárgyakat szerepeltetnek együtt.
Míg Vajda művészetében az egymásra rétegződő motívumoknál a vonalaknak volt hangsúlyos szerepük, addig Korniss festményein a színes egymáshoz kapcsolódó formák dominálnak.
A szintén Szentendréhez kötődő Ámos Imre művészetére a zsidó kultúra hatott. Az 1930-as évek
második felében készült víziószerű alkotásai közel állnak Marc Chagall képi világához. A szentendrei táj konstruktivista szemléletű ábrázolása Barcsay Jenő festményein jelent meg. Az erős kontúr, a földszínek finom harmóniája jellemzi képeit. Másképp, de Czimra Gyulánál is megjelentek a formákat határoló kontúrvonalak, de míg ez Barcsay Jenőnél erős, vázszerű struktúrát alkotnak, addig Czimra Gyula színekkel teli műterem képein finom szöveteket képeznek. A későbbi generációhoz tartozó Deim Pál részben követi a szentendrei képépítési hagyományt, erős szerkesztettség jellemzi képeit, azonban színvilága, motívumai eltérnek ezektől.