Aeropittura: a húszas évek végétől kezdődő, s a negyvenes évek első feléig tartó elsősorban festészeti futurista irányzat. Az ún. Második Futurizmus (Secondo Futurismo), azaz az olasz futurizmus második generációjának tagjai csatlakoznak a Marinetti és Mino Somenzi által 1929-ben kiadott kiáltványhoz (Aeropittura futurista) és annak elveihez. A mozgalom a későbbiekben Olaszország több városában is elterjed, kiegészülve az Aeroscultura, Aeropoesia, Aerofotografia, Aeroarchitettura, Aeroteatro, Aerodizionario, Aeroceramica, Aeromusica, Aerodanza, Aeropranzo, valamintAerocravatta(légiszobrászat, -költészet, -fotográfia, -építészet, -színház, -szótár, -kerámia, -zene, -tánc, -konyha, -nyakkendő) mozgalmaival. A két világháború közötti olasz fasiszta repülőgyártás és légi haderő megerősödésével együtt a repülés, a sebesség dicsérete és a felülnézet új látásmódot, dinamikust, szimultán kompozíciót eredményezett a képzőművészet területén. Első nagy Aeropitturakiállítás: Ministero dell’Aeronautica, Róma, 1937. 1941-ben Renato Di Bosso létrehozza az Aerosilografia manifesztumát, és Gerardo Dottori aláírja a Manifesto futurista umbro dell’aeropitturá-t (az Umbriai Aeropittura futurista kiáltványa).Főbb központjai: Róma, Milano, Torino, Bologna, Verona, Perugia. A manifesztum aláírói: Balla, Benedetta, Depero, Dottori, Fillia, Prampolini, Somenzi, Tato.