A fauvizmus
A "fauve" szó jelentése magyarul: vadak. Louis Vauxcelles kritikus használta a kifejezést először 1905-ben, mikor a párizsi Őszi Szalon kiállításán meglátta az erőteljes színeket használó Maurice de Vlaminck,André Derain, Henri Matisse és Albert Marquet festményeit.
A pejoratív elnevezés a színek szabad kezelésére, a határozott kontúrral elkülönített, dekoratív színfelületekre utal. A fauve-ok egyik előképe Vincent van Gogh volt, aki nyers színeivel hatott rájuk. 1901-es párizsi Van Gogh kiállításon a holland festő műveit élőben is láthatták.
Van Gogh mellett Gauguin is hatott rájuk, aki eltávolodott a naturalista szemléletmódtól. A fauve-ok is elutasították a látszatábrázolást, nem alkalmazták a perspektívát, nem használtak fény-árnyék hatásokat, de a vad színkontrasztokra épülő festményeken a látvány még felismerhető.
Vlaminck A Machine étterem Bougivalban című művén közvetlenül a tubusból viszi fel a vászonra a festéket. A tiszta, keveretlen színek és a valós látvány között nincs összefüggés, a fának piros törzsén megjelenik a kontúrként használt kék szín is.
MatisseCsendélet padlizsánnal címűfestményén teljesen felhagy a perspektivikus ábrázolással, színes, dekoratív síkokat helyez egymás mellé. Elutasítja a valóság illuzionista megjelenését, a tárgyak elhelyezésével és a színek egymáshoz való viszonyával új térérzetet hoz létre. Az asztalon lévő abroszt és a mögötte álló paravánt ugyanúgy dekoratív síkként kezeli, mint a szoba padlóját vagy falát. A szobából nyíló ablak akár falra akasztott képként is értelmezhető. Matisse síkokból felépülő térszemlélete, a kubizmus egyik előzményének tekinthető.