Az Európai Iskola megalakulása és programja
A II. világháborút követő ellentmondásos időszakban, 1945 októberében alapul meg az Európai Iskola. Az alapítók: Mezei Árpád, Pán Imre, Kállai Ernő, Kassák Lajos műkritikusok, művészeti írók és Gegesi Kiss Pál orvos, műgyűjtő. Célkitűzésüket a következőként összegezték: "Európa s a régi európai eszmény romokban hever... Az új Európa csak Nyugat és Kelet szintéziséből épülhet fel... Meg kell teremtenünk az élő európai iskolát, amely megfogalmazza az élet, ember, közösség új kapcsolatát!"
A világháború után a nemzetközi értelmiség is új helyzetbe került, erről tanúskodik a német filozófus, Adorno híres mondata: "Auschwitz után nem lehet verset írni!". Európának nemcsak a politikai és társadalmi tisztázásra volt szüksége, hanem a kulturális örökségének átgondolására, illetve a továbblépés lehetőségének megteremtésére is.
Az Európai Iskolának szándéka volt folytatni a szentendreiek célkitűzéseit, de Magyarországon az 1948-tól erősödő Rákosi vezette kommunista diktatúra megakadályozta ezt. 1945-ben még telve voltak az újrakezdés reményével. Elnevezésük egyrészt erre a törekvésükre is utal, másrészt, hogy a csoporthoz csatlakozó festők (Anna Margit, Barcsay Jenő, Bálint Endre, Czóbel Béla, Egry József, Gadányi Jenő, Gyarmathy Tihamér, Korniss Dezső, Lossonczy Tamás, Márffy Ödön, Martyn Ferenc, Schubert Ernő, Szántó Piroska) és szobrászok (Barta Lajos, Bokros Birman Dezső, Forgács-Hann Erzsébet, Jakovits József, Vilt Tibor) fauve, konstruktivista, szürrealista és expresszív alkotásokat állítottak ki. Így, a modern nemzetközi művészeti irányzatok ismét teret kaptak Magyarországon.
A tagok kiállításokat, előadásokat, vitákat szerveztek, röpiratokat, könyveket, kritikákat írtak. Más nemzetiségű művészek munkáinak budapesti bemutatási lehetőségét is megteremtették. Az ő kezdeményezésükre láthatta a közönség Paul Klee és a cseh szürrealista művészek alkotásait.
Bár nevükben az iskola szó szerepel, ez azonban csak a közös szellemiségre utal, mivel a kiállító festőknek, szobrászoknak stílusuk és művészetfelfogásuk is eltérő volt.