Henry Moore:Kétrészes fekvő alak I
Az angol szobrászt évtizedeken át foglalkoztatta ugyanaz a téma, a könyökére támaszkodó, felhúzott térdű, fekvő nő, magányosan vagy mint "anya gyermekével" - realista vagy absztrakt felfogásban. Ez a hétköznapi, szobrászi szempontból mégis bonyolult téma számtalan változáson ment át az idők során. Volt parányi, csillogó fémszobor és vaskos, durva kőtömb, hasa táján nyílás keletkezett (ekkor vált bizonytalanná végleg a szobor, mint a tömbszerű, zárt plasztika fogalma, s a tér szabad áramlása valósult meg a formán keresztül), a nyílás olykor kapuvá ívelődött, végül pedig kettészakította magát az alakot. Két önálló, teljes értékű forma keletkezett, melyet mégis összetart az eredete, az emberi formák immár ősivé vált emléke. (Ez is egyfajta teljes értékű absztrakciós folyamat!)