- Művészettörténet - 12. évfolyam
- A szürrealizmus művészete
- Életrajz gyűjtemény
Breton, André (1896-1966): francia költő és esszéíró. Az ő nevéhez fűződik a szürrealista mozgalom megalapítása. Élénken tanulmányozta Freud kutatási eredményeit. 1919-ben megalapította Aragon és Soupault részvételével a Littérature folyóiratot, 1924-ben megszerkesztette az I. Szürrealista kiáltványt. 1928-ban írta Nadja című szürrealista regényét. 1941-1946 között az Amerikai Egyesült Államokban élt, ahol irodalmi tevékenysége mellett több indiánrezervátumot is felkeresett.
Carra, Carlo (1881-1966): olasz festő és grafikus. A milánói akadémia tanítványa, majd tanára. 1910-ben csatlakozott Marinetti és Boccioni futurista mozgalmához, ekkor készült egyik legismertebb műve a dinamikus erővonalakkal érzékeltetett tér és időélményt ábrázoló Galli anarchista temetése. 1917-ben, Giorgio de Chiricóval együtt alapítja meg a metafizikus festészetet. Ezt az irányzatot az idő és a tér varázslatos interpretációjaként is szokás értelmezni. Metafizikus periódusának legismertebb műveA metafizikus múzsa. 1919-ben csatlakozott a Valori Plastici törekvéseihez, képeire transzcendenst nélkülöző, egyszerű tematika jellemző. Ugyanebben az évben könyvet írt Metafizikus festészet címmel.
Chirico, Giorgio de (1888 - 1978): olasz festő, a szürrealizmus előfutárának is tekintik. Athénban és Münchenben tanult. Tehetségét Apollinaire fedezte fel, rövid párizsi tartózkodása idején kapcsolatban állat a kubistákkal. Festészetének témái álomszerű, hatalmas, szigorú perspektívában ábrázolt városok, elhagyott terek, ahol gipszszobrok, vagy különös bábuk, geometrikus figurák és lovak láthatók. Képeinek motívumai furcsa asszociációkkal kapcsolódnak egymáshoz, a tárgyak és lények hétköznapi helyzetükből kiragadva jelennek meg. 1917-ben Carlo Carraval együtt a Pittura Metafisica megalapítója. A metafizikai festészet túlhaladása után 1924-ben a szürrealista mozgalom egyik megalapítójaként tűnik ismét fel.
Dali, Salvador (1904 – 1989): spanyol festő, grafikus és író. Madridban tanult, korai képei a futurizmus és metafizikus festészet hatása alatt készültek. 1928-ban, Párizsban megismerkedett Picassóval és csatlakozott a párizsi szürrealista csoporthoz, ahonnan később kizárták. Kidolgozta a kritikai-paranoidnak nevezett módszerét: delíriumos és neurotikus rémlátomások, melyek a felbomlásnak induló anyagi és szellemi állapot érzetét keltik (Az emlékezet állhatatossága, 1931). Képeire részletező naturalizmus, sajátos álomvilág és szimbólumrendszer jellemző 1940-ben Amerikába költözött, és szimbolikus-vallásos képeket festett. Készített szürrealista filmeket Luis Bunuellel:Az andalúziai kutya és Az aranykor.
Duchamp, Marcel (1887–1968): francia középosztálybeli családból származott, szülőhelye, Blainville nem esik messze Rouentől, ahol a francia középosztály „tragédiája”, Flaubert Bovaryné című regénye játszódik – erre egy interjú során maga hívta fel a figyelmet. A modern művészet egyik legnagyobb hatású alkotója, az 1945 utáni művészeti szemlélet nagy részének gyökere az ő munkásságában keresendő. Testvérei mind képzőművészek lettek, egyik bátyja, Duchamp-Villon a kubista szobrászatban alkotott jelentőset, húga pedig részt vett a párizsi dada megteremtésében a ’20-as években. A párizsi Julian Akadémián tanult. 1913-ban New Yorkban az Armory Show-n bemutatták a kubizmus és a futurizmus konzekvenciáit összesítő művét, a Lépcsőn lemenő aktot. Ennek megalkotása után fokozatosan felhagyott a festészettel. Nagy siker aratott, 1915-ben New Yorkba is költözött, ahol - párizsi kitérőkkel - élete végéig élt. Francis Picabiával (akit már korábbról, Párizsból ismert) és Man Rayjel az amerikai Dada létrehozása az ő nevéhez kapcsolódik az Arensberg házaspár valamint Katherine S. Dreier mecenatúrája alatt. A szürrealizmushoz is közel állt. Ready-made-jei valamint a Nagy Üveg című alkotása a legismertebbek, folytatott optikai kísérleteket, gyakran dolgozott együtt Man Rayjel. Kiállítások szervezésével és sakk-könyvek írásával is foglalkozott.
Ernst, Max (1891– 1976): német festő és grafikus. Festészettel a szintén festő apja hatására kezdett foglalkozni, ifjúkorában művészetére nagy hatással voltak Macke és Hans Arp, majd pedig Picasso és Chirico alkotásai. 1911-ben Arp és Baargeld közreműködésével megalapította a kölni dadaista csoportot, 1922-ben Éluard és Breton mellett a szürrealista mozgalom tagja lett. Az ő nevéhez fűződik a rajzi automatizmusok – főleg a frottage – feltalálása. Frottage-ain a tárgyakat a meghökkentés érdekében társította egymással. Festményeire a naturalista elemek bizarr összeválogatása és párosítása jellemző. Korai periódusában készített metafizikai festményeket (A celebesi elefánt, 1921), később kollázsokat (A 100 fejű nő, 1929) és szobrokat (Játék az építményekkel, 1935).
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)