A szürrealista fotó
A New York-i Dada oszlopos tagjaként, Man Ray röviddel Párizsba érkezése után, 1922-ben talált rá a fotogramra, valószínűleg sötétkamra-baleset következtében. Az 1922-ben publikált Champs Délicieux című albumában tizenkét rayográfiátközölt. Man Ray a kiadványban látható képeket automatikus, öntudatlan sötétkamra-happeningként jellemezte, tanúsítva a dadaista attitűd és a szürrealizmus egymásra hatását. Ő készítette az első fotogram-filmet – Retour a la Raison (1923), amelyben a csíkokra vágott filmnegatívot egy asztallapra szegezte, majd rajszögeket, gyapjúpamacsokat, gombostűket, sót, borsot, és még megannyi dolgot szórt rá, majd megvilágította. Az előhívás után az egyes csíkokat felváltva ragasztotta össze kamerával készült, valósághű snittekkel.