A szürrealista film.
A szürrealisták a hagyományos műfajokon kívül, a század 20-30-as években hőskorát élő filmművészetben is maradandót alkottak, többek között azért, mert a film képi nyelve volt számukra legalkalmasabb az álom és valóság művészi keverésére, szokatlan és meglepő képalkotásra, lehetőséget teremet a szabad képzettársításra. Az átmenetek, áttűnések, gyorsítás, lassítás, torzítás és más egyéb módszerek végtelen művészi szabadságot adtak a szürrealistáknak művészeti esztétikájuk kiteljesítéséhez. Az első szürrealista film egy Picabia által szervezett táncjátékhoz készített mű, René Clair Felvonásköz c. alkotása, amely 1924-ben, tehát az I. kiáltvány évében készült. A Luis Bunuel és Dali közös munkájaként számon tartott, 1929-ben készült Andalúziai kutya egy napilap megelevenedését meséli el. Másik közös alkotásuk az egy évvel később készült Aranykor, amelynek elkészítésében a mozgalom sok tagja részt vett valamilyen formában. A filmet bemutatása után nem sokkal betiltották erősen provokatív jellege miatt.