A konkrét művészet fogalma
A konkrét művészet kifejezés Theo van Doesburgtól ered (Art Concret, 1930), a II. világháború után Kandinszkij próbálta meg az absztrakció fogalmát erre a kifejezésre cserélni (pontosítani), Max Bill pedig iskolát épített rá. Bill a kifejezést a doesburgi értelemben használta, úgy, ahogy a párizsi Abstraction-Creation csoport vallotta 1931 és 1936 között: az expresszionizmus minden formáját elutasító absztrakciót értette rajta, a konstruktivizmusban – szuprematizmusban gyökeredző szemléletet. Az absztrakciónak két útja rajzolódott ki egyre határozottabban: a konkrét-hűvös, szigorúan geometrikus irányzat, és a „forró”-gesztusalapú, expresszionizmusban gyökeredző. A nemzetközi terminológiába tehát így vonult be a „konkrét művészet” fogalma. Az amerikai festőiség utáni absztrakció - hard edge-shaped canvas tendenciák európai párhuzamait is a „konkrét” jelzővel illethetjük.