A Nemzeti Múzeum lépcsőházának kifestése
A 19. században az újonnan emelt középületek nagy freskóciklusokkal történő díszítésekor Európában a művészek és megbízóik szeme előtt elsősorban a német nazarénusok példája lebegett. Peter Cornelius müncheni freskói, vagy tanítványának, Wilhelm von Kaulbachnak a berlini Neues Museumban kivitelezett freskóciklusa hatással volt az osztrák Carl Rahlra is, aki mellett Bécsben Than Mór és Lotz Károly is dolgozott. Pest-Budán a középületek programszerű díszítése a hatvanas években indult meg, és e két művész együtt, vagy külön-külön, több kulturális létesítményben, állami és városi középületben, iskolában és a Keleti-pályaudvaron hatalmas felületeket festett ki. 1864-66 között kivitelezett, első közös művükkel a Vigadóban céljuk ?egy új művészi műfaj meghonosítása? volt Magyarországon. A Nemzeti Múzeum lépcsőházának freskódíszét - amelynek programját Than 1868-ban tette közzé-, az 1870-es évek közepén készítették el: Lotz tervezte és festette a mennyezet képeit, valamint az alatta futó fríz bal oldalát, Than pedig az oldalfalak allegorikus alakjait és a fríz jobb oldalát. A mű koncepciója szerint a mennyezeten középen a fantázia, minden emberi alkotás eredete látható a szemlélődés, a hagyomány, a szépség iránti lelkesedés és az ihletettség alakjaitól körülvéve, tőlük jobbra és balra pedig az egyes tudományok és a művészetek megszemélyesítései foglalnak helyet. A fríz a magyarok Ázsiából történő kiáramlásától kezdve egészen a múzeum alapításáig a magyar kultúra történetének legfontosabb eseményeit és legfontosabb alakjait mutatja be, egy-egy uralkodó alakját állítva a középpontba. Az oldalfalakon a művészetek, a tudomány és a kultúra áldásait jelképező monumentális nőfigurák láthatók: A béke és az anyagi jólét, A műveltség diadala, A szellemi és erkölcsi jólét, A jövőbe vetett hit, A lelkesedés és honszeretet, valamint az első emeleti kupolához vezető ajtó fölött Pannónia, a tudomány és a művészet allegorikus alakjai, amely mintegy belül megismétli a múzeum épületének timpanonján látható ábrázolást.