- Művészettörténet - 11. évfolyam
- Az impresszionizmus
- 2 foglalkozás
- 2 szöveg
- 3 gyűjtemény
- 1 tesztfeladatsor
Monet, Claude
(1840-1926): francia festő, az impresszionisták vezéregyénisége, az irányzat legkövetkezetesebb képviselője. 1860-62 között Algériában volt katona, s az afrikai tűző nap és az égő színek nagy festői élményt jelentettek számára. 1862-64 között Ch. Gleyre növendéke volt. Nagy hatással volt rá Manet kiállítása és a Visszautasítottak Szalonja. A ~ köré csoportosuló festők szemben álltak az akadémizmussal, és a fontainebleau-i erdőbe jártak ki festeni. ~ festészetében fordulópontot jelent a Reggeli a szabadban c. kép (1866), melyen a hagyományos anyagszerűség és plaszticitás már a fényreflexek keresésével párosul. (Később megsemmisítette a képet.) A következő évek témája a Szajna-part, ahol legtöbbször Renoirral festett. A napfény hatására a tárgyak természetes színe megváltozik, az árnyékok színesek lesznek, és a vízen visszaverődő fények a pillanatnyi látvány mozgalmasságát éreztetik. 1874-ben az impresszionisták első kiállításán bemutatott képe, az Impresszió, a felkelő nap (1872) a csoport névadója és szimbóluma lett. 1889-ben Rodinnel közösen rendezett kiállításának komoly sikere volt. Késői korszakának kiemelkedő alkotásai a Themze-képek (1899-1904), melyeken Turner fénymiszticizmusához áll közel. A Szétborzolt lombok (1918-20) v. a Train bleu nuit (1918-20) már teljesen tárgy nélküli színkompozíciók. Munkássága nagy retrospektív bemutatását 1828-ban rendezték meg. A puszta optikai kép kifejezésére törekvés, a szerkezet, a kép preformáltságának feladása, művészetének tárgyiatlanná váló tendenciája sok vonatkozásban az absztrakt művészet felé mutat. A Szépmű. Múz. 3 művét őrzi.
technika
(gör.-lat.):1. mesterségbeli tudás, ügyesség, gyakorlat, készség 2. elõállítási, gyártási mód 3. mûszaki felszerelés, berendezés
Monet, Claude
(1840-1926): francia festő, az impresszionisták vezéregyénisége, az irányzat legkövetkezetesebb képviselője. 1860-62 között Algériában volt katona, s az afrikai tűző nap és az égő színek nagy festői élményt jelentettek számára. 1862-64 között Ch. Gleyre növendéke volt. Nagy hatással volt rá Manet kiállítása és a Visszautasítottak Szalonja. A ~ köré csoportosuló festők szemben álltak az akadémizmussal, és a fontainebleau-i erdőbe jártak ki festeni. ~ festészetében fordulópontot jelent a Reggeli a szabadban c. kép (1866), melyen a hagyományos anyagszerűség és plaszticitás már a fényreflexek keresésével párosul. (Később megsemmisítette a képet.) A következő évek témája a Szajna-part, ahol legtöbbször Renoirral festett. A napfény hatására a tárgyak természetes színe megváltozik, az árnyékok színesek lesznek, és a vízen visszaverődő fények a pillanatnyi látvány mozgalmasságát éreztetik. 1874-ben az impresszionisták első kiállításán bemutatott képe, az Impresszió, a felkelő nap (1872) a csoport névadója és szimbóluma lett. 1889-ben Rodinnel közösen rendezett kiállításának komoly sikere volt. Késői korszakának kiemelkedő alkotásai a Themze-képek (1899-1904), melyeken Turner fénymiszticizmusához áll közel. A Szétborzolt lombok (1918-20) v. a Train bleu nuit (1918-20) már teljesen tárgy nélküli színkompozíciók. Munkássága nagy retrospektív bemutatását 1828-ban rendezték meg. A puszta optikai kép kifejezésére törekvés, a szerkezet, a kép preformáltságának feladása, művészetének tárgyiatlanná váló tendenciája sok vonatkozásban az absztrakt művészet felé mutat. A Szépmű. Múz. 3 művét őrzi.
- 5 hivatkozás
- 11 szöveg
- 3 szöveg
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)