- Művészettörténet - 11. évfolyam
- A piktorializmus és a fotószecesszió (1892-1910)
- Életrajz gyűjtemény
Cameron, Julia Margaret (1815–1879): Brit műkedvelő fotográfus, a 19. századi fotográfia kiemelkedő alakja. Calcuttában született, jómódú brit családban. Tanulmányait Franciaországban és Angliában végezte. 1838-ban kötött házasságot Charles Hay Cameron jogásszal. A Ceylonban telepedtek le, ahol a férj állami állása mellett kávéültetvényeik is voltak. 1848-ban Angliába, egy kedvelt üdülőhelyre, a Wight- szigetre költöztek, ahol a kor kiválóságai közül sokan laktak. Cameron itt kezdett el fényképezni 1863-ban, 48 évesen. 1875-ben visszaköltöztek Sri Lankára.
Demachy, Robert (1859-1937): Francia fotóművész, a piktorializmus kiemelkedő alakja. Jómódú bankár családban született Párizs mellett. 1880-ban kezdett el fényképezni, s a Francia Fotográfiai Társaság két év múlva tagjai közé választotta. 1894-ben továbbfejlesztette a guminyomat technikát, s az új módszert 12 éven át nagy sikerrel használta a munkáiban. 1894-ben megalakította a Párizsi Fotó Klubot; a következő évben a Linked Ring tagjává választották. 1914-ben, az I. világháború kitörésekor fölhagyott a fotográfiával, és csak rajzokat készített.
Emerson, Peter Henry (1856–1936): Brit műkedvelő fotográfus, a piktorializmus előfutára, a naturalista fotográfia meghirdetője. Kubában született, anyai ágon brit, apai ágon amerikai ültetvényes családban. Gyerekkorát az Egyesült Államok észak-keleti felén töltötte. A család 1869-ben Angliába költözött, ahol Emerson orvosi és természettudományos tanulmányokat folytatott; a fotográfia is a madártan miatt kezdte el érdekelni. 1886-ban a Királyi Fotográfiai Társaság tagjává választották. Írásai (A fotográfia: festői művészet, 1886; Természethű fotográfia festőnövendékek számára, 1889; A természethű fotográfia meghalt, 1891) vetették meg az akkoriban megszülető autonóm fotóművészet elméleti alapjait. 1900 után már nem állított ki, és nem is publikált a fotográfiáról. A piktorialista fotográfia történetén dolgozott, amikor nyolcvanévesen végül utolérte a halál.
Käsebier, Gertrude (1852–1934):Amerikai fotóművész, a piktorializmus nagy alakja. Gertrude Stanton néven született Iowa államban. 1874-ben ment férjhez Edward Käsebierhez. 1888-tól festészetet tanult New Yorkban, majd 1897-ben fotóstúdiót nyitott New York egyik központi helyén. Hamarosan Amerika egyik legismertebb fotósa lett, amihez az is hozzájárult, hogy a korabeli fotótechnikákat – gumi- és pigmentnyomat, platinotípia stb. – mesterien kezelte. Ő volt az első nő, akit (1900-ban) a Linked Ring a tagjai közé választott. 1902-ben Stieglitz mozgalma, a fotószecesszió egyik alapító tagja lett. 1916-ban, miután szakított Stieglitz-cel, aki egyre inkább a modernista irányba ment el, Käsebier – Clarence White-tal és Alvin Langdon Coburnnal – megalakította az Amerikai Piktorialista Fotográfusoknevű társaságot. Rendkívül szorgalmas fotográfus volt: több mint százezer negatív maradt a hagyatékában.
Steichen, Edward J. (1879–1973): Amerikai fotóművész, a piktorializmus nagy alakja, később kommersz fotográfus és fotópolitikus. Eduard Jean Steichen néven született Luxemburgban; kétéves korában Amerikába költöztek. Steichen Chicagoban litográfiát tanult. 1895 óta fényképezett, de emellett húsz évig festő-grafikusként is dolgozott. 1902-ben csatlakozott a fotószecesszióhoz: a Camera Workcímlapját ő tervezte, ő volt a lap designere s egyúttal a legtöbbet szerepeltetett szerzője. 1923–38 között kommersz művészként, divat- és reklámfotósként dolgozott, s emiatt elhidegült a viszony közte és Stieglitz között. 1945-ben a Haditengerészet Fotóintézete igazgatójának nevezték ki. 1947-ben ő lett a New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMa) Fotó Osztályának igazgatója. A MoMában 1962-ig közel 50 kiállítást rendezett, köztük 1955-ben a The Family of Men (Az Ember családja) című nagyszabású és nagysikerű humanista vállalkozást.
Stieglitz, Alfred (1864–1946):Amerikai fotóművész, az amerikai fotóművészet megszervezője, a fotószecesszió meghirdetője. Jómódú gyapjúkereskedő családban született. 1882–1890 között mérnöknek tanult Berlinben, de közben a piktorialista fotográfia híve lett. 1890-ben azzal az elhatározással tért vissza New Yorkba, hogy itt is megteremti a piktorialista fotóművészetet. Ezért a The American Amateur Photographer(1892–97), majd a Camera Notes (1897–1902) folyóiratok szerkesztője és a New York-i Kamera Klub elnökhelyettese lett. 1902-ben hirdette meg – európai mintára – a Kamera Klubtól való elszakadást, a fotószecessziót:Camera Workcímmel folyóiratot jelentetett meg (1903–1917), és Little Galleries névvel 1905-ben fotógalériát nyitott a Fifth Avenue 291 számú épületben. A 291-nek becézett galéria szintén 1917-ig működött: Stieglitz ekkor – Paul Strand forradalmian újszerű képeinek hatására – lezárta a piktorialista korszakát. Ugyanebben az évben ismerte meg Georgia O’Keeffe festőművésznőt, akit 1924-ben feleségül vett, s akiről kb. 300 modernista szellemű képet készített. 1925–29 között az Intimate Gallery, majd 1929–1946 között az An American Place galéria vezetője volt. Ezekben – leszámítva a saját művei időnkénti bemutatását – 17 év alatt mindössze négy fotókiállítást rendezett.
Whistler, James Abbott McNeill (1834-1903):Ír származású festő és grafikus, aki gyermekkorát Oroszországban töltötte. 1855-ben ment Párizsba, 1963-ben kiállított a Visszautasítottak Szalonján. A hatvanas években a japán művészet is hatott rá, és ekkor kezdet egy-egy színben, színösszeállításban festeni, amelyet képeinek címében vagy alcímében is feltüntetett. Műveinek nincs témája, hanem csupán egy-egy színhangulatot, színharmóniát kívánt visszaadni. Párizsban és Londonban élt, több írása is megjelent, amelyek a korabeli művészeti élettel foglalkoztak.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)