- 38 téma
agyag
Agyag argillit. Főleg aluminium-hidrogén-szilkiát ásványokból álló, igen finom szemcséjű ( túlnyomóan 0,02 mm-nél kisebb átmérőjű) képlékeny, vizzáró, üledékes kőzet. A kerámiai ipar fő nyersanyaga.
akadémia
Az ókori Athénban, Akadémosz ligetében filozófusok oktatták tanítványaikat. Mint Plinius írja (XXXV. 77.), a görög ifjak képzéséhez Apellés festő korától a rajzoktatás is hozzá tartozott: ez lett a szabad művészetek első fokozata. Mindig elismerés övezte, mert olyanok művelték, akik szabadnak születtek, majd pedig köztiszteletben álló férfiak is, miközben mindig tilos volt, hogy rabszolgák tanulják. Ennek nyomán később a tudományok, illetve a művészetek művelésére, oktatására létrejött társaságokat, intézményeket nevezték így. Európában a 15. századtól az antik mintát felélesztették, s később képzőművészeti, építészeti akadémiák alakultak. A 18. századtól a kisebb városokban megalakuló akadémiák elsősorban felsőfokú rajziskolák voltak.
alaktan
A mûvészettörténet segédtudománya, mely a mûalkotások tipikus formáinak tagolását, formaképzõ elemeik fölépítésének rendjét vizsgálja, ill. azokat rendszerezi, hogy ezzel megalapozza a mûalkotások stíluskritikai meghatározását.
álkupola
(v. álboltozat) A boltozat legősibb formája. Fölfelé, egyre kisebb körben rakták egymásra a kő- v. téglarétegeket míg fölül találkoztak. A valódi boltozattal szemben szilárdságát külső terheléssel kellett biztosítani.
allegória
(görög: „képes beszéd”) elvont fogalmaknak, képzeteknek vizuális jelekkel, általában emberalak attribútumokkal való érzékeltetése. Jelentése kötött, fogalmilag is körülírható.
Anglia
Területe: 130367 km2. Nagy-Brittania alkotmányos része az Angol-sziget déli kétharmadán. Az angol királyság Skóciával való egyesüléséig (1707) Anglia néven szerepelt.
antik előkép
Az ókori görög és római művészetfelfogáshoz való visszatérés.
anyagszerűség
1. élethűség, természethűség 2. anyagi jelleget mutató állapot 3. vmely nyersanyag természetének, jellegének megfelelő állapot (pl. így készült szobor)
apoteózis
Megdicsőülés, az antikvitásban az istenek közé emelkedés, a kereszténységben a mennyek országába való belépés.
atmoszféra-ábrázolás
A légkör festményen való megjelenítése.
autonóm kifejezőeszköz
A művészi formát és produktumot kialakító eljárások és alkotóelemek összessége.
bajor rokokó
A ~ eltávolodik a barokk építészet megszokott típusaitól, döntő szerepet juttat az ornamentikának. Nagy mértékben sikerül eltörölnie az építészet és a díszítőművészet közötti határvonalat. Az építészeti szerkezet szinte eltűnik a díszítőelemek, a festett perspektíva mögött. A bonyolult térfűzés mozgalmas hangulatot teremt. A föld világa összefonódik az ég világával, s a szemlélőt egy csodás mesevilág fogadja. Pl. Georg Wenceslaus von Knobelsdorff: Sans-souci pavilon; Zimmermann testvérek: Wies temploma; Johann Balthasar Neumann: Würzburgi érseki palota.
Bajorország
Német Bayern. Németország része. A népvándorlások korában Raetica római tartomány. Keleti részét germán törzsek népesítették be. A VI. században létrejött a bajuvár hercegség. A VII.-VIII. században megindult a feudalizmus kialakulása. Királyság lett a Német Birodalom déli részén. 788-ban frank uralom alá került.
barlangtemplom
Így nevezik az indiai hegyekbe vájt szent helyeket. Legtöbb ilyen föld alatti templom a buddhistáktól származik, s a buddhista szerzetesek kedvenc tartózkodási helyéül szolgált. Számuk ezernél több. A legrégebbi barlangtemplomok az i.e. III. században épültek.
barokk (barocco)
A francia rocaille, kagyló szóból ered az elnevezés. KB. 1720/35-1770/80- ig virágzó irányzat, díszítőrendszer, mely főleg az iparművészetben és a belsőépítészetben jelentkezett a barokk művészet túlhajtásaként a rokokó stílus Franciaországban alakult ki kezdetben a hajlított, hullámos felületek, később a csigavonalak, kagylómotívumok, szeszélyesség, aszimmetrikus kompozíció jellemezték. A rokokó szobrászat főleg játékos, dekoratív szobrocskákat, porcelán plasztikákat készített. A rokokó iparművészetét virtuóz formák jellemzik. Egyetemes európai művelődéstörténeti és művészettörténeti korszak és stílus, amely a reneszánszot váltotta fel. A XVI. Század végétől a XVIII. Század közepéig tartott. Egybeesett a katolikus ellenreformációval, a központi hatalom megerősődésével. jellemző rá a szenvedélyek hangsúlyozása, a pompa, a bonyolultság és a keresettség.
Bécs
Bécsnek a rómaiak előtti időben Vianomina, később Vindobona volt a neve. A rómaiak idejében ezeknek egyik állandó táborhelye (Castrum stativuma) lett. 180. Kr. u. Martus Aurelius római császár itt halt meg. Szlávok is korán lakhatták, mire külön szláv neve: Be is mutat. Mai « Wien» nevén csak 1030-ben említik először. A XII. században a Babenberg hercegek székhelyükké tették. II. Jasomirgott Henrik 1114-ben tette le a Szent István-székesegyház alapkövét, 1160-ben pedig az első hercegi palotát építtette. Városi kiváltságokat 1221-ben nyert; 1237-ben «szabad német birodalmi várossá» emeltetett. Habsburgi Rudolf alatt jutott Bécs a még ma is uralkodó dinasztia alá (1276). IV. Rudolf herceg 1365-ben alapította a bécsi egyetemet 1480-ben püspöki székhellyé lett. 1484-ben Mátyás király foglalta el; ennek haláláig a magyar király székhelye volt, I. Ferdinánd pedig a német császárok székhelyévé tette. Az I. világháború végéig az Osztrák-Magyar Monarchia székhelye volt.
Bernini, Giovanni Lorenzo: Cornaro kápolna
A kápolna szobrászi díszéhez kétoldalt két dombormű járul, melyek Cornaro kardinálist, a dekoráció megrendelőjét és őseit ábrázolják. A Cornaro család tagjai páholyszerűen kialakított térből szemlélik, vitatják a jelenetet, vagy meditálnak a látottakról. Így válik az elvont, transzcendens tartalom színjátékká a kápolna sajátságos kialakítása (rivalda, páholy, nézőtér felidézése) és a felhasznált művészi eszközök révén. A dekorációt a színház fiktív világa ötvözi egységbe, mert a 17. század embere számára a színház azonos volt a valósággal. A cornaro kápolnában található a Szent Teréz eksztázisa (1646–52), a 16. századi avilai szentnek, a karmelita apácarend megreformálójának híres vízióját dolgozza fel.
Bernini, Giovanni Lorenzo: Sta Maria dell' Assunzione
Helyesen:Santa Maria dell'Assunzione.1. Katedrális Siena-ban,1260-ban fejezték be az alaptemplomot.A bejárati boltozat Giovanni Pisano munkája (1284-99). 2.Bernini (1598-1680) által, 1662-64 között épített templom Aricciában.
Boffrand, Germain: Hotel de Soubise
Borch, Gerard ter: Atyai intelem
Borghese, Scipione
Bíboros volt.Bernini, Giovanni Lorenzo (1598-1680) olasz szobrász, építész, sokoldalú barokk mester ifjabb éveiben faragott mellszobrának témája.
Boross Jenő
(1868-1942) műgyűjtő, adományozó, az Amerikai Egyesült Államok ezredese.
Carreno de Miranda Szent Jakab a Clavijo-i csatában c. remekét (1922-ben), valamint Luis Tristán Három királyok imádása c. képét (1930-ban) Boross Jenő adományozta a Szépművészeti Múzeumnak.
Borromini, Francesco:San Ivo della Sapienza
Helyesen:San'tIvo della Sapienza.Borromini, tkp.Castelli, Francesco (1599-1667), olasz építész építette Rómában, 1642-1650 között. A római egyetem temploma.
Boucher, Francois: Őszi pásztorjelenet
Az olajkép 1749-ben készült (London, Wallace Collection). 260×199 cm.
budai királyi palota
A budai királyi vár építését a tatárjárás után IV. Béla rendelte el. Kiépítése Nagy Lajos, Zsigmond és Mátyás nevéhez fűződik. A palotaegyüttes a XIII-XV. sz. folyamán szakaszosan alakult ki. Ezekben az évszázadokban épült a Buzogány-torony, az István–torony, a befejezetlenül maradt Csonka-torony és a Zsigmond-kori terem. A Mátyás által reneszánsz részekkel is bővített palotaegyüttes a török hódoltság alatt pusztulásnak indult. 1686-ban a vár visszafoglalásakor lőporrobbantás döntötte romba. A XVII. sz. végén megkezdett új palota építésekor a romokat is lerombolták, betemették, és föléjük építkeztek. A XVIII sz. elején négyszög alaprajzú, belsőudvaros palota épült. A bővítés tervét Jean-Nicolas Jadot császári főépítész készítette, a munka vezetését azonban rövidesen Oraschek Ignác vette át. A homlokzatok végső kialakítása valószínűleg neki köszönhető. A II világháború rombolásai nyomán vált lehetővé a romok módszerek feltárása és helyreállítása.
Caravaggio, Michelangelo Merisi (Amerighi): Krisztus sírbatétele
Caravaggio (1573-1610) 1602-ben festette a barokk mozgalmasságú, fény-árnyékkal plasztikusan komponált képet.
Carlevaris, Luca
(1665-1731) Festőművész, főleg Velencében dolgozott.
Carracci, Annibale: Galleria Farnese
A Palazzo Farnese (!) Róma legszebb cinquecento palotája. Alessandro Farnese megbízásából a fõhomlokzat terveit 1514-ben az ifj. A. da Sangallo készítette;halála után az építkezést Michelangelo vezette, az épület párkánya az õ tervei szerint készült.
Chardin, Jean-Baptiste Siméon
(1699-1779): francia festő. Művészete korának kifinomult rokokó légkörében következetesen realista volt; a hollandiakra emlékeztető csendéletei, kevésalakos zsánerjelenetei, a forradalom előtti polgári életeszmény harmonikus tükörképei. Diderot kedvenc festője volt. A mindennapi családi élet egyszerű harmonikus világát tiszta festői eszközökkel tükrözte. A budapesti Szépművészeti Múzeum Csendélet felfüggesztett pulykával c. művét őrzi.
Chardin, Jean-Baptiste Siméon: A fiatal tanítőnő
Az olajkép a 18. sz. második harmadában készült (61×66 cm, London, National Gallery)
chiaroscuro
Fény és árnyék viszonya. A festészetben a tér illetve a testek domborúságának, plasztikus formáinak érzékeltetése a megvilágítás illetve árnyékok segítségével. A megvilágított testnek a fénnyel ellentétes oldalán sötét önárnyéka van, a test által vetett árnyék a tér képzetét erősíti. A színek árnyalatára a szomszédos felületek fényvisszaverése (reflex) is hatással van. A világosabb és sötétebb részek közötti átmenet a félárnyék, amelynek finom megfestése (sfumato), a derengés az ábrázolt jelenet érzelmi aláfestését is adhatja, a lágyság érzetét kelti, míg az erőteljes megvilágításból adódó sötét árnyékokkal a jelenet drámaiságát lehet fokozni. A chiaroscuro, franciásan clair-obscure, legjelentősebb olasz mestere Caravaggio, északon Rembrandt.
Christoph Tausch: trencséni jezsuita templom
Christoph Tausch igen fontos alkotása a trencsényi jezsuita templom (1711-18) a rezidenciával együtt .
Cortona, Pietro da : Krisztus közbejárása az Atyánál
Cortona, Pietro da : Mária és a szentek közbenjárása
csehboltozat
Függőkupola. Egy képzeletbeli félgömb alapkörébe írható négyzet oldalainak mentén kimetszett gömbfelületű boltozatforma. Magyarországon a 18. század közepén terjedt el.
Dali, Salvador
(1904-1989): Katalán-spanyol szürrealista festőművész, szobrász. A szürrealista alkotásmód magas esztétikai szintre emelésével egyszerre nyitott és tetőzött be egy korszakot. A trompe-l'œil (fr.=a szemet becsapó) D. kedvelt művészeti eszköze volt.
dramaturgia
Drámára,előadásokra vonatkozó elméleti dolgozatok, bírálatok,a színpadra vonatkozó elméletek rendszere,a szó eredetileg a görögöknél a drámai művek alkotását, színrehozatalát jelentette.
Dyck, Anthonis van
1599-1641 Londonban született, flamand festő, pályafutását csodagyerekként kezdte. H.van Balen tanítványa volt, igazi mestere azonban Rubens lett. Művei: A keresztvitel, Antwerpen, Krisztus síratása, München,Részeg Silenus, Sámson és Delila.
egységes dekoráció
A barokk templomépítészet egyik jellemzője az egységes belső dekoráció.
egységes tér
A barokk templomépítészet egyik jellemzője az egységes belső tér.
embléma
Jelvény, jelkép, a 16. század óta meghatározott szabályok szerint szerkesztik: a képhez (pictura) mottószerű felirat (subscriptio) kapcsolódik, és a kettő együttes jelentését hosszabb, többnyire epigramma formában megírt szöveg magyarázza.
emblémairodalom
Jelképes, védjegy jellegû irodalom.
enteriőrkép
(fr) Szoba, lakás belsejét, berendezését ábrázoló kép.
épületmakettek
Épületek kicsinyített másai, plasztikus vázlatai.
erdőábrázolás
Különböző fáknak együtt élő és a köztük lévő más növényekkel egységes természetet alkotó tömegének az ábrázolása.
Erlach, Fischer von: Karlskirche
Épült: 1716-1737.Bécs.Ellipszis formájú alaprajzának hosszanti tengelye a homlokzatra merőleges, a két szárnyat az oszlopos partikusszal ívelt felületek kötik össze.
ermitage
Remetelak, a 18. századi főúri kertekben kialakított építmény vagy lugas
érzelem-kifejezés
Az érzelem egy lelki jelenség
Esterházy Miklós nádor
A képtár, a rajz- és metszettár anyagokat tartalmaz Esterházy-gyűjtemény. A nagy múltú Esterházyak neve a XVII. század óta kapcsolódott össze a művészetekkel: várakat, kastélyo-kat építtettek, műtárgyakat gyűjtöttek, ráadásul mecénásként is felléptek. A műgyűjtést a köznemesből nádorrá lett Esterházy Miklós (15831645) kezdte meg.
faberakás
Intarzia.(ol) Különbözõ színû és fajtájú fa-, fém- vagy gyöngyházdarabokból készült berakás (bútoron).
féltorony
Féltorony (németül Halbtum) község Ausztriában, Burgenland tartományban.(Trianon előtt mezőváros Moson Vármegyében) 1466-ban említik először. Itt van a Szt. József templom,1714-ben épült barokk stílusban. A Harrach-kastély 1711-ben épült későbarokk (más néven copf) stílusban,a barokk építészet egyik kiemelkedő alkotása. Johann Lucas von Hildebrandt tervezte. Mennyezetfreskóját Maulbertsch festette 1765-ben.
fény-árnyék ellentét
clair-obscure (fr): a festészetben és a grafikában a fény és árnyék lágy átmenetével v. éles kontrasztjával mûvészi hatást keltõ eljárás, mely fokozza a kép térbeliségét, kiemeli drámaiságát.Elsõ alkalmazása az i.e. 5. sz.-ban élt görög festõkhöz fûzõdik.
fény-árnyék kontraszt
Fény és árnyék ellentmondásaira épülő ábrázolási mód.
Fertőd
Esztegom vára központtal I. István álal szervezett vármegye, egyike a legkisebb területű vármegyének, mely a Duna két partján terült el. Sokat szenvedett a Tatárjárás alatt, majd a 13- 14 sz. fordulóján a feudális anarchia pártharcaitól. 1526- tól gyakran
festőiség
festőiség: 1. vminek festői volta 2. festői előadásmód
fête galante
fête galant (fr,=gáláns ünnep) 1. Watteau, Jean-Antoine (1684-1721) francia festő képe, a Velencei örömök (1718-1919) ún. ~ kép, ezzel a kifejezéssel hozható kapcsolatba 2. Verlaine, Paul (1844-1896) francia költő verseskötete a Fêtes galantes
fogadalmi emlékmű
Köztéri oszlop v. szobor (ill. a két elem variációi), melyet vmilyen tragikus, sok embert érintő esemény után emeltek a túlélők (pl. pestisjárvány). Példája: a hatvani Szt. Sebestyén ~.
fókuszpont
(lat) fókusz:1.gyújtópont 2.középpont, középponti helyzet 3.góc
főoltár
Az eucharisztiát szentségi áldozatként bemutató egyházak templomának központja. A mellékoltároknál hangsúlyosabb díszítést kapott, emelvényen álló oltár, a szentély zárófalánál vagy a cibórium alatt.
franciakert
Nagyobb kiterjedésű, általában kastélyhoz vagy palotához kapcsolódó, a geometria és a szimmetria rendezőelve szerint kiépített kert. Szabályos mintákba rendezett pázsitmezők és virágágyak, tengelyszerűen futó utak, szökőkutak, vízmedencék, szobrok és pavilonok jelentik fő alkotóelemeit. Geometrikus alaprajzú kertek már az itáliai reneszánsz villák közelében is megjelentek, a műfaj igazi megteremtője azonban a 17. századi francia kertművészet. A 18. század második felében a szabad természetet idéző, vadregényes angolkert (tájkert) szorította háttérbe.
Frigyláda-emlék
frigyláda: az Ószövetségben a tízparancsolatot őrző láda
funkció
Feladatkör,tisztség,szerep,rendeltetés.
Gabriel, Ange-Jacques
(1698-1782): a 18. sz. egyik legkiemelkedőbb francia építésze. Párizsban van a XV. Lajosról elnevezett tér (ma Place de la Concorde), ő tervezett 1752-65 között.
Gács
(1914-1978) Z. Gács György festőművész, üvegtervező művész
galéria
(francia), a középkorban templom vagy más épület homlokzatán végigfutó, árkádokkal tagolt keskeny folyosó szobrokkal vagy szobrok nélkül (törpegaléria). Ritkábban belső térben is előfordult. A reneszánsz és barokk paloták, kastélyok hosszú, folyosó jellegű boltozott helyisége, amely főként képzőművészeti alkotások elhelyezésére szolgált. Innen származik a képtárak, kiállítótermek elnevezése is.
gesztusnyelv
A taglejtés, a kézmozdulat, sõt a szemmozgás által kifejezett közlésmód; a nonverbális kommunikáció megnyilvánulási formája.
Gran, Daniel: VI. Károly apoteózisa
Grand Tour
Szó szerint: „nagy utazás”. Az angol nemesek, úriemberek művelődéséhez, tanulmányaihoz hozzátartozó körutazás a kontinensen, amelynek fő célpontja Róma volt. A 18. században hasonló tanulmányutakat más országok előkelői is tettek, amely során megismerkedtek az egyes vidékek szokásaival, művészetével és kultúrájával. Idővel az utazók száma nőtt, egyre inkább a polgárság is megengedhette magának ezeket a távoli utakat, és kiszolgálásukra egész iparágak jöttek létre, kialakult a túrizmus.
grisaille
(francia, gris – szürke), általában a szürke árnyalataiból vagy egy színnel készült, gyakran szobrot utánzó festmény. Az ábrázolt dolog plasztikusságát emeli ki, néha a festmény kompozíciós vázlata, amely a fényviszonyokat rögzíti.
Guardi, Francesco: Az olajraktár égése a San Marcuolánál
gyöngysor
Üvegből, vagy más anyagból készült, felfűzött, tetszetős apró golyóból álló nyakék.
Győri jezsuita templom:A Patrona Hungariae és a magyar szentek
A Széchenyi téren található a barokk épület, melyet 1634-41 között építettek. A jezsuita rend feloszlatása után a bencések lettek a tulajdonosok (1802). A hajó díszítése a 18. sz. derekán született: a főoltárképet (Szt. Ignác megdicsőülése), a szentély és a hajó mennyezetképeit (Szt. Ignác mennybevitele és Angyali üdvözlet) Paul Troger, a bécsi barokk festészet legjelentősebb mestere készítette. A gyönyörű barokk szószéket 1749-ben Gode Lajos készítette, az orgonaszekrény 1755-ből származik. A Magyar Szentek oltárát Győr megye magyar nemessége emeltette, a Győzelmes Mária oltárát pedig a győri polgárok Beata Mariae Virginis de Victoria kongregációja.
Hajós Alfréd
(1878-1955): építész. A műegyetem elvégzése után Alpár Ignác, ill. Lechner Ödön irodájában dolgozott, majd önálló tervezőként folytatta pályáját. Művei között jelentős részt képviselnek a különböző sportlétesítmények; ~ hosszú ideig aktív sportoló volt és az első modern (az athéni) olimpián aranyérmet nyert. Művei az eklektikától, ill. a szecessziótól a modern formák alkalmazásáig eléggé változatos felfogásban alakultak. Főbb művei: Arany Bika Szálló, Debrecen; Gimnázium, Pozsony; a Református Egyház székháza, Bp.; a Magyar Mezőgazdák Szövetkezetének székháza,Bp.; Gyógypedagógiai Intézet, Szeged; Bank-épület, Miskolc; Stadion, Újpest; Fedett uszoda, Bp.; Versenyuszoda, Győr; Boarding-house, Bp.
hálós homlokzattagolás
Függőlegesen és vízszintesen is tagolt homlokzati tagolás. A homlokzat vízszintes tagolását a párkányok adják, a függőlegest pedig minden ablakközben az emelet magasságával egyező pilaszter v. féloszlop.
használhatóság
használhatóság: vmire alkalmazhatóság, alkalmasság
Hefele, Melchior
(1716-1794)Hefele Melchior Menyhért, építész.A klasszicizáló késő barokk kor kiemelkedő tehetsége. Legjelentősebb alkotásai Mo.-on egyházi és főúri megbízások alapján készültek: győri székesegyház átépítése (1771–73); pozsonyi prímási palota (1777–81); szombathelyi püspöki székhely kiépítése: szeminárium (1777), püspöki palota (1778–83); székesegyház (1791-től); szombathelyi Szegedy- és Rosty-ház; kőszegi árvaház; novai templom; budai Batthyány prímási palota (1783 körül, lebontva) stb. Palotái a XVI. Lajos-stílus első hazai példái.
Hefele, Melchior: Szombathelyi székesegyház
Magyarország harmadik legnagyobb temploma, tornyai már messziről jól láthatóan magasodnak a város fölé. A város szívében, az egykori vár területén, a régi várpalota és a vártemplom helyén épült fel. Közvetlen szomszédságában fekszenek az egykori Savaria központjának, a helytartói palota és a Szent Quirinus bazilika romjai. A székesegyház klasszicizáló barokk stílusú, alaprajza latin keresztet formáz. Hosszúsága 78,70 m, a kereszthajó szélessége 38 m, a hosszanti hajó szélessége 24 m. Belső magassága 28 m, külső magassága a tornyokkal együtt 62,5m. Befogadóképessége 5000 ember. A két torony által közrefogott homlokzat erőteljes tagolásával szemben az oldalfalakat és az apszist egyszerű lizénák tagolják. A homlokzat alsó részét négy hatalmas toszkán oszlop, felső részét négy ion oszlop tagolja. A felső részt háromszögű oromfal koronázza. Az oromfal jobb oldalán Szent Péter látható a kulcsokkal, bal oldalán Szent Pál a karddal, a csúcsán pedig ülő nőalak található két gyermekkel. A homlokzat két oldalán karcsú tornyok szöknek a magasba.
hermeneutika
(gör) magyarázattan, értelmezéstan; régi szövegek (különösen a biblia) megértésének, magyarázatának elveit és szabályait vizsgáló tudományág
Hildebrand, Johann Lucas von: Belvedere
Hillebrandt, Franz Anton: Budai királyi palota
A budai királyi vár építését a tatárjárás után IV. Béla rendelte el. Kiépítése Nagy Lajos, Zsigmond és Mátyás nevéhez fűződik. A palotaegyüttes a XIII-XV. sz. folyamán szakaszosan alakult ki. Ezekben az évszázadokban épült a Buzogány-torony, az István–torony, a befejezetlenül maradt Csonka-torony és a Zsigmond-kori terem. A Mátyás által reneszánsz részekkel is bővített palotaegyüttes a török hódoltság alatt pusztulásnak indult. 1686-ban a vár visszafoglalásakor lőporrobbantás döntötte romba. A XVII. sz. végén megkezdett új palota építésekor a romokat is lerombolták, betemették, és föléjük építkeztek. A XVIII sz. elején négyszög alaprajzú, belsőudvaros palota épült. A bővítés tervét Jean-Nicolas Jadot császári főépítész készítette, a munka vezetését azonban rövidesen Oraschek Ignác vette át. A homlokzatok végső kialakítása valószínűleg neki köszönhető. A II világháború rombolásai nyomán vált lehetővé a romok módszerek feltárása és helyreállítása.
históriakép
1.Történelmi, történeti kép ( a történelem által meghatározott kép) 2.A történelem egy ismert mozzanatának képben való feldolgozása, ábrázolása
Hobbema, Meindert
(1638-1709) Hollandi festő.A legelső hollandi tájképfestők egyike.Legjobban szeretett erdőket, fákat, árnyas helyen levő parasztházakat, utakat, vizi malmokat festeni.
Hogarth, William
(1697 - 1764): angol festõ és rézmetszõ, az angol nemzeti festészet elindító nagy mestere, a század kulturális életének egyik kiemelkedõ alakja.Egész munkásága a kapitalista társadalom ellentmondásainak éles tükörképe.
Hogarth, William: Az orgia
A ficsúr története c., 8 jelenetből álló 1732-ben festett sorozat egyik képe. A sorozatban H. korának erkölcstelen, pénzhajhászó, léha fiatalember típusát örökítette meg. A festményekről ezúttal is rézmetszeteket készített, csakúgy, mint az ezt megelőző sorozatnál, az előbbi párdarabjánál, A kurtizán történeténél. A 6 festményből álló jelenetsor összefüggő történetben ábrázolja a nagyvárosi élet fertőjét. Rézmetszetben elterjedve rövid idő alatt rendkívül népszerű lett. Mindkét sorozat irodalmi és részben formai előképe az olasz művészetben már ismeretes volt.
holland tájképfestő iskola
A 17.sz.-i Hollandiában a polgári köztársaság társadalmi feltételei között a festészetben az egyik kedvelt polgári műfaj a tájkép. A festmények széles néprétegek számára váltak hozzáférhetővé. A finom ecsetvonású, nagy horizontokat ábrázoló J. van Goyen (1596-1656), A. Cuyp (1620-91), S. Ruisdael (1600 k.-1670) és J. Ruisdael (1628/29-82) a holland tájat megkapó egyszerűséggel visszaadó képein és M. Hobbema (1638-1709) hangulatos művein a hazai táj szeretete nyilvánul meg. Külön művelői voltak a tengerfestésnek: S. de Vlieger, 1600 k.-1653; W. van de Velde, 1633-1707.
hosszanti tengely
A barokk építészet az axis mentén szervezett terek csoportját egy hangsúlyos, a haladás célját kijelölő, uralkodó térmotívumnak rendeli alá.
ikonográfia
(a görög eikon „kép” és a graphé „leírás” szóból) A művészettörténetnek az a területe, amely a műalkotások tárgyával vagy jelentésével foglalkozik, a szimbólumok és az attribútumok értelmét magyarázza. A formai szempontokat sokszor figyelmen kívül hagyja.
ikonológia
A görög eikon („kép”) és loggia („tan”) összetételéből keletkezett elnevezése a képek egyfajta értelmezésével foglalkozó tudománynak. Míg az ikonográfia a különböző témák ábrázolási szokásaival foglalkozik, addig az Ikonológia az ikonográfiát felhasználva, azon túllépve a műalkotást az általános szellemtörténet segítségével vizsgálja. A műalkotás az ikonológiai vizsgálat számára kordokumentum, melyen az adott korszak filozófiai, teológiai, irodalmi, szociológiai, pszichológiai stb. vetülete nyilvánul meg.
illuzionizmus
A képzőművészetben a térmélység és a testek háromdimenziós hatásának érzékeltetése sík felületen, szorosabb értelemben a monumentális festészetnek a barokk korszakban elterjedt eljárása, amely a valóság, a térbeliség megtévesztő látszatát kelti.
itáliai tanulmányút
1494 k. D. az Alpokon át Velencébe ment. Útközben készített, városokat és tájakat ábrázoló képei nyomán jól ismerjük az Alpokon át vezető útjának állomásait is. Itáliai rajzai az olasz művészet iránti szenvedélyes érdeklődésének, Mantegna erős hatásának tanúbizonyságai.
IV. Henrik
(1589-1610)Franciaország egyik legnépszerűbb királyának, IV. Henriknek igen sok viszontagsággal kellett szembenéznie, mire végre révbe ért. Az a korszak, melyben élt, a reformáció, a vallásháborúk, a felekezeti türelmetlenség és a politikai machiavellizmus ideje volt. Hazája a határára sodródott annak az eshetőségnek, hogy egymással acsarkodó tartományokra hullik. Navarra ifjú királya, kinek politikai érdekből köttetett házassága, a "vérnász" lett a jeladás a 16. század egyik legkíméletlenebb mészárlására Szent Bertalan éjszakáján, kénytelen lett színleg megtagadni hugenotta hitét, ám ennek ellenére fogva tartották a királyi palotában, a Louvre-ban. Ő azonban kisvártatva megszökött, visszatért vallásához, és hol Navarrában, hol a harcmezőkön múlatta idejét. Nemcsak kiváló katona volt, hanem remek politikus is, felvilágosult szellemű férfiú, aki Franciaország egységét és békéjét sokkal inkább a szívén viselte, mint a tételes vallást, melynek kérdéseiben igazi türelmet tanúsított.
Jan (Johannes) Vermeer (van Delft): Alvó lány
1657-ben készült festmény, melyen újra megjelennek a művész kedvelt témái, a bor és a fehér kancsó.
Jan (Johannes) Vermeer (van Delft): Tejet öntő asszony
1658-60 között készült kép, a zsánerfestészet gyöngyszeme (Amsterdam, Rijks-museum). Időtlen megjelenésű modelljei közt frissítőleg hat egy paraszti szépségű holland asszony erőteljes ábrázolása.
Jordaens, Jacob
(1593-1678)Holland festőművész.
kabinet
Kisebb szoba vagy benyíló.
kabinetkép
Kisméretű, enteriőrök díszítésére szánt festmény.
kalligráfia
A távol-keleti (japán, kínai, indiai) kultúrából származó tussal festett írásjelek. Másrészt, az 1940-es évek végén kialakult absztrakt expresszionizmus egyik irányvonala, melynek képviselői a keleti írásjelek hatására hasonló kompozíciókat hoztak létre.
kegykép
Vallásos tisztelettel övezett szentkép, amelynek csodatévő hatalmat tulajdonítanak. Általában zarándoktemplomokban, kegyoltárokon helyezik el. Magyarországon különösen a vérző, könnyező Mária-képek örvendenek különös tiszteletnek. A Mária-ábrázolások eredetéről, történetéről ún. atlas marianusokat adtak ki (pl. Esterházy Pál: Az egész világon levő csudálatos Boldogságos Szűz képeinek rövideden föltett eredetei. Nagyszombat, 1690).
kényelem
A testi jóérzés állapota, illetve az ezt lehetővé tevő körülmények és tárgyak összessége.
képciklus
Képek tematikailag v. alkotásuk idejével összefüggõ sorozata.
képértelmezés
A képi megnyilatkozás értelmének, mondanivalójának felfogása; képelemzés.
képi hagyomány
Egy-egy kultúra, v. idõben egymásra épülõ kultúrák tudatosan megõrzött képi világa.
képsorozat
Valamilyen szempontból egymással összefüggõ képek sora, sorozata.
kétkarú lépcső
Fordulóval ellátott lépcsőfajta.
kisplasztika
1.A szobrászatnak a természetes nagyságnál jóval kisebb méretû mûveket alkotó ága 2.E mûvészeti ág körébe tartozó alkotás.
klasszicizmus
Az egyes országokban eltérően klasszicizmusnak vagy neoklasszicizmusnak nevezett stílusirányzat a 18. század közepétől körülbelül a 19. század közepéig a romantika mellett a legfontosabb stílusirányzat volt, egy egész korszakot jellemző stílusnak, vagyis korstílusnak is tartják. Az elnevezés a klasszikus szóból ered, amely egyrészt a kiválónak, elsőrendűnek (mai szóhasználattal: klasszisnak) tartott műalkotások mintaként való követésére, másrészt pedig arra utal, hogy a régi, vagyis a görög és a római művészet alkotásait tekintették ilyen mintának.
kompozíció
"Összetétel" - eredetileg grammatikai kifejezés, amelynek a művészetre alkalmazása azt hangsúlyozza, hogy a képzőművész munkája is olyan, mint az íróé (ahogyan az író hangokból szavakat, azokból mondatokat alkot, a művészi kompozíció tagokból, testekből és ezek akcióiból áll). Leon Battista Alberti festészetelméleti munkájában ez a művészet legértékesebb teljesítménye.
konkáv
Köznapi értelmeben homorút jelent.Matematikailag olyan függvény, amelynek görbéjén bármely két pontot összekötő húr a függvénygörbe íve alatt van.
kontraszt
(ol-ném)1.éles ellentét, szembetûnõ különbség 2.(fényk) a kép legvilágosabb és legsötétebb pontjai közötti fényességi arány
Lastman, Pieter
(1583-1633) Holland barokk Festőművész.
laza ecsetkezelés
A laza ecsetkezelés, az optikai színkeverés következtében a tárgyak körvonalai feloldódnak és jelentéktelenné válik plaszticitásuk.
Le Brun, Charles: XIV. Lajos kormányzása
A Versailles-i Kastély tükörgalériájának mennyezete számára festette L. XIV. Lajos apotheózisa c. művét (1679-84). Olajvázlata a Szépműv. Múz.-ban van.
levegőperspektíva
A tájfestészetben jellemző. A levegõ jelenléte elõször azokon a képeken jelentkezett, ahol az úgynevezett levegõperspektívát figyelembe véve a távolabbi színeket fakóbbra, kékebbre festették. Raffaellonak a 16. század legelején festett képén, a hegyek egészen kéknek látszanak. A levegőperspektíva problémája elsősorban a németalföldi, a holland, majd az angol tájfestőket foglalkoztatta. A mediterrán egyöntetű fényében a színek sokkal telítettebbek, mintsem hogy alkalmasak lennének a festői bontásra.
liturgikus funkció
Szertartási, az egyházi szertartásokkal kapcsolatos funkció.
liturgikus igény
1.Szertartástani elvárás.2.Szertartási, az egyházi szertartásokkal, szertartásrenddel kapcsolatos elvárás.
lizéna
Építészetben használják. A fal síkját tagoló, abból csak kissé kiemelkedő, pillérszerű függélyes sáv.
loggia
Félig nyitott, árkádos folyosó, vagy emeleti galéria. Az oszlopos – boltíves folyosó az itáliai kora reneszánsz építészetből terjedt el.
Louvre
Párizsi palota. XIV.Lajos tette pompás szállásává. A világhírű képtár királyok gyűjteménye alkotta, amelyet a forradalom 1793-ban megnyitott a közönségnek.Ma a világ legjelentősebb múzeuma.
Maderno, Carlo
(v. Maderna, Maderni) (1556-1629): olasz építész, a római kora barokk legjelentősebb képviselője. 1592-től önállóan dolgozott. Korai alkotásai között legjelentősebb a Sta Susanna-templom homlokzata, mely mozgalmasságával az érett barokk kiindulópontjának tekinthető. Legnagyobb szabású műve a római Szt. Péter-templom monumentális, gazdagon díszített főhomlokzata, az impozáns, tágas előcsarnok és a hosszhajó kiépítése. Bramante és Michelangelo görögkereszt alakú alaprajzát latinkeresztté alakította át. Fontosabb munkái a Borghese-palota befejezése, a Quirinale palota főkapuja, a Pál-kápolna s néhány szép kerti kút. Pompás kútjai a Szt. Péter és a Sta Maria Maggiore téren találhatók. Számos műve közül a Gesù templomból kiinduló, de sokkal plasztikusabb Sant'Andrea della Valle, a római seicento leggrandiózusabb alkotása emelkedik ki. A világi építészet terén legjelentősebb alkotása a Mattei di Giove palota. Utolsó jelentős műve a Borromini.
Magyarbél
Kisközség Pozsony vármegyében, a szenci járásban. Szlovákia egyik legnagyobb barokk kastélya van itt.
Mansart, Jules-Hardouin
(1645-1708)Francia barokk építész.
manzárdszint
A manzárdtető padlásterébe épített szoba.
manzárdtető
A francia barokk elterjedt hajlított kontúrú magastető, amely nevét François Mansard építészről kapta.
marionett színház
A bábjáték egyik formája, ahol a bábukat felülről, zsinóron mozgatják. Neve a középkori karácsonyi bábjátékok marionett (Máriácska) alakjáról terjedt ki az egész műfajra. Világhírű az olasz Podrecca 1913-ban alapított Teatro dei Piccoli névvel ellátott ~.
Martinelli, Erhardt
17-18. századi Építészmérnök, híres alkotása a fertődi kastély.1720-ban kapta meg ezt a megbízást.
másolat
Szövegnek,ábrának,műalkotásnak,fényképnek másolással készült példánya.
mecénás
A művészetek bőkezű támogatója. Az elnevezés C. Maecenas római polgár nevéből származik, aki Augustus császár barátja, Horatius, Vergilius pártfogója volt.
Medici Mária
(1573-1642) francia királyné, IV. Henrik felesége.
megjelenítés módja
Mûvészi eszközökkel való érzékletes ábrázolás formája.
megviágítás
1. vkinek, vminek fénnyel való láthatóvá tétele 2. exponálás (fényk) 3.egységnyi felületre jutó fénymennyiség 4.vminek vmilyen színben való bemutatása, vmilyen beállítása
mennyezeti keretezett mezők
A 3.-4. sz.-i római kastélyok mennyezetének falfestményei közül a legegyszerűbbek voltak a fehér alapon piros csíkkal keretezett mezők, amelyekben élére állított négyszögeket, és azokon belül stilizált virágmotívumokat festettek. De fehér alapon egymást metsző körökből szerkesztett négyszirmú, színes virágminták is boríthatták a mennyezetet.
metafora
Két fogalom tartalmi hasonlóságán alapuló szókép.
metszetsorozat
Tartalmilag, formailag bizonyos mértékben összetartozó fa-, réz, acél-, linóleum- v. ólommetszetek összessége.
Meytens, Martin van: Gróf Bánffy Dénes arcképe
Ming-dinasztia
(1368-1644) : az utolsó nemzeti dinasztia volt Kínában. Alapítója Zhu Yuanzhang. 1403-ban a fővárost Pekingbe helyezte. A ~ korszakban hatalmas méreteket öltő kerámiagyártás termékei páratlan technikai tökéletességgel készültek, a kínai porcelán ekkor vált világhírűvé. Az első európai (portugál) hajó 1516-ban érkezett Kínába. A portugálok 1557-ben megvetették lábukat a dél-kínai Makaón, amely 1999 -ig állt fennhatóságuk alatt, majd visszaadták a Kínai Népköztársaságnak. A kereskedők mellett keresztény hittérítők is érkeztek Kínába. Közülük a legjelentősebb Matteo Ricci (1552-1610) olasz jezsuita volt, aki 1581 -ben érkezett Kantonba. Az udvarban a misszionáriusok ugyan fontos szerephez jutottak, de a kínaiak megtérítése terén a több ezer éves szilárd hagyományok miatt nem értek el sok sikert. A kínaiakat az új hit nemigen érdekelte, de az európai tudomány annál inkább: így aztán a hittérítők elsősorban az európai naptárkészítés, csillagászat, térképészet stb. tudományával ismertették meg őket, s csak másodsorban a kereszténységgel.
miniátor
A kódexfestő műhely egy tagja, könyvdíszítő mester, aki a piros míniummal a szöveg lényeges részeit kiemeli.
misztikus
1.Isteni lénnyel való lelki egyesülés hitén alapuló.2.Ennek vallási felfogása, irányzata.3.Titokzatos, rejtélyes.
modell
Minta,mintadarab.Mintakép,eszmény.
monumentalitás
Valaminek nagyszabású volta,nagyméretűsége.
mozgalmasság
A művészetben az egy v. több érzékszervünkre egyidejűleg ható ábrázolásmódot, megjelenítést jelöli. Gazdagságot, díszítettséget is jelenthet.
Murillo, Bartolomé Esteban: A kis Jézus kenyeret oszt a zrándokoknak
A festményt Murillo 1678-ban készítette a sevillai Hospital de los Venerables (Idős papok menhelye) ebédlője számára készült Don Justino de Neve kanonok megbízásából. A kanonok, aki a sevillai egyházi élet egyik vezető alakja volt, több feladattal is megbízta barátját, Murillót. Feltételezések szerint az ő portréját festette meg a művész a gyermek Jézusra áhítatosan feltekintő, előtérben álló idős férfi alakjában. Az átlós felépítésű képen, melynek témája különösen alkalmas volt refektórium díszítésére, hosszan elnyúló tájháttér fölött, a felhőkön trónol Mária, mellette a gyermek Jézus egy angyal segítségével kenyeret oszt a zarándokoknak. A gyengéd líraiság, a meleg színezés és az alakok méltóságot sugárzó alakja a festő késői korszakára jellemző.
muzsikaház
A fertődi Muzsikaházban amely 1769-1790-ig Haydn és a vendégmuzsikusok, operaénekesek otthona is volt - 1994 novemberében Állandó Helytörténeti Kiállátás nyílt. J. Haydn emlékét a kastélyban múzeum, egykori lakhelyén, a Muzsikaházban - ma a kastély mellett Fertõd egyik legszebb barokk mûemléke - emlékszoba õrzi.
műfajok hierarchiája
Mindegyik műv.-i ágnak saját, történetileg kialakult és változó műfaji struktúrája (hierarchiája) van. (zenei, képzőműv.-i, film műfajok) Az irod.-ban tartalmi-tematikus jegyek alapján, de lehet a terjedelem, formai jellemzők, vagy a szöveg funkciója szerint meghúzni a határt. A műfajok alműfajokra oszthatók és ezeken belül további csoportok állapíthatók meg. (Pl. regényen belül: lélektani, kaland, stb.) Az irodalomban a műfajokat műnemekbe sorolják. A 18-19. sz. Fordulója óta a három alapvetőnek tekintett emberi szemlélet- és magatartásforma kifejezőjének tartják az epikát, a lírát és a drámát.
műgyűjtés
Műtárgyak valamiszerint rendezett gyűjtése.
művészetelmélet
A művészetekkel kapcsolatos tények,összefüggéseinek igazolható föltevésekkel való magyarázata.
Nagy Fal
Óriási erődrendszer Észak-Kínában, amely arra szolgált, hogy a birodalom legfejletebb középső területeit és székvárosát megvédje az északi, mongol betörésektől. Hossza Kb.2400 km. A 14.század végén épült.
Nagyszombat
Szlovákiában található. Lakossága 60000 fő. Gép- , jármű-, és élelmiszeripar.
Nagytétény
Budapest XXII. Kerületének déli városrésze a Duna jobb partján. A 15. század első felétől mezőváros.
naturalizmus
A természetet aprólékosan és közvetlenül visszaadó (naturalista) ábrázolást követő irányzat, amelyet a 19. században pejoratív értelemben materializmusnak is neveztek, illetve a fényképezéssel hoztak összefüggésbe. Az elnevezés a natura=természet szóból ered, és a természetnek vagy az emberi természetnek tudományos igényű tanulmányozását értette alatta, például Zola.
négy földrész
Az első neandervölgyiek kb. 125000 évvel ezelőtt jelentek meg Európában. A mai ismereteink szerint a legközelebbi rokonaink, biológiailag nem más, mint a mai ember egyik módosulata. Ugyanolyan a génállománya, mint a mai embernek. Az első lelet 1856-ban került elő a Düsseldorf közeli Neander-völgy egyik barlangjában.
Németalföld
Németalföld történelmi régió, amelyet a tengerszinthez mérten alacsonyan fekvő területek, illetve országok alkottak a Rajna, a Schelde és a Maas (Meuse) folyók torkolatvidékén. Németalföld történelmét döntően két tényező határozta meg: a terület több nagy folyó torkolatvidéke, három nagy nemzet (a német, az angol és a francia ütköző zónájában fekszik. Az első tényező eredményei a nagy kikötők, amelyekben a tengeren érkező árut átrakták a folyami hajókra, a második tényező eredménye egyfajta kulturális és gazdasági közvetítő szerep.
nyilvánosság
Valaminek a nyilvános volta, ill. a közvéleményt képviselő közösség, közönség.
nyitott forma
Míg a középkorban a művészek zárt formára, és többnyire egyértelmű tartalomra törekedtek, addig a 19. sz. szimbolizmusában jelentkezni látjuk a “nyitott műalkotás” tudatos poétikáját. Napjaink modern irodalmában nyitott a kezdés és a befejezés is. A nyitott mű végtelenül sok lehetőséget kínál fel, és azzal a haszonnal jár, hogy a befogadó aktívan közreműködik, szubejktívitása által értelmez. A mai stilisztikában is használják a nyitott és zárt struktúra fogalmát. Nyitott struktúrának tekinti a többféle interpretálást megengedőket (Ady versei), zártnak pedig a jelentést kétségessé nem tevőket.
oltáriszentség
Az eucharisztia (avagy úrvacsora) keresztény szertartás, amelyen Jézusnak a kenyérről és borról az utolsó vacsorán mondott szavait és ottani cselekedeteit ismétlik meg liturgikus módon. Az eucharisztiát/úrvacsorát minden keresztény felekezet (a maga teológiai nézeteinek megfelelően) szentségnek tekinti.
operház
Operákat előadó színház.
óriáspilaszter
Falba épített, abból kiugró pillér.
ornamentika
Az ornamentum = díszítés, díszítmény szóból képzett elnevezés egyrészt a díszítő művészet, másrészt az egy-egy stílust jellemző díszítések összessége.
Országos Képtár
Az Esterházy hercegek gyűjteményét, melyet az állam 1871-ben megvásárolt, a Tudományos Akadémia épületében Országos Képtár néven külön kezelték. A következő évben Ipolyi Arnold gyűjteményét és a Pyrker-anyagot sz Országos Képtárhoz csatolták.
oszloprend
A görög építészetben kialakult, az oszloprend egyes részeinek kötött arányai szerint kialakított építészeti forma, a klasszikus építészet alapfogalma. Az egyes oszloprendekben az oszloptörzs vastagságát, magasságát, az oszlopok tengelytávolságát és a fejezetek és a párkányzat magassági arányait az oszloptörzs keresztmetszetének sugara határozza meg (modul). A görög építészet három oszloprendje a dór, a jón (kisázsiai és athéni) és a korinthoszi. A római építészetben, ahol az oszloprendek már nem csak oszlop–architrávos, hanem oszlop–archivoltos szerkezetet is alkothattak, kialakult a toszkán és a kompozit oszloprend is. A klasszikus oszloprendek az emberi arányokat követték, egyes fajtái a görög építészetben a drámai műfajokhoz hasonlóan, jellemvonásokhoz is kötődtek (tragikus, komikus és szatirikus). A klasszikus oszloprendek közül a legzömökebb a dór, ennél fokozatosan magasabb, kecsesebb és díszesebb a jón, a koritnthoszi és végül a kompozit. Az egyes oszloprendekhez jellegzetes fejezettípus tartozik. A klasszikus oszloprendeket a középkorban nem alkalmazták, a 15. századi itáliai reneszánsz építészetben újjáéledtek, és azóta állandó részei az európai építészetnek. A többszintes homlokzatok tagolására a római építészetben alakult ki a Colosseum-motívum. Ennek módosított változata a 16. században megjelenő Palladio-motívum.
öntőforma
A tartós anyagban, például bronzban, megörökíteni kívánt (anyag vagy gipsz) modellről vett negatív lenyomat, amelybe a folyékony fémet beleöntik.
öntvény
Formába öntött vas, acél, fém vagy ötvözet lehűlt és megszilárdult darabja.
ősgaléria
A későreneszánsz óta az ősgalériák a családi gyökerek és a méltóságok igazolásának gyökerei voltak. A 17. sz.-ban különösen K-Európa területén -- így Mo.-on és Lengyelo.-ban -- tűnik fel a nemesek azon fáradozása, hogy az elődeiket az ország ősi alapítóihoz hasonlítsák.(pl. Közép-Európa legnagyobb barokk családi képgalériája az Esterházy ~ Burg-Forchtenstein-ben, Fraknó várában)
őskultusz
Eredeti vallásgyakorlat, vallástisztelet; az eredeti vallási szertartások összessége.
övpárkány
övpárkány (v. választópárkány, osztópárkány): az épület homlokzatán végighúzódó, annak síkjából kiemelkedő vízszintes tagoló elem, ami az emeleteket v. a homlokzat egyes részeit választja el egymástól. Gazdagon tagolt formája (golyvás párkány) a barokk építészetben terjedt el.
Pacassi, Nicolaus: Budai királyi palota
pastorale
Pásztorjáték, amely idealizált édeskés módon ábrázolta az egyszerű pásztori életet; zenés változata az opera egyik előfutára.
Patrona Hungariae
("Magyarország védőszentje") Magyarország Nagyasszonya, vagyis Szűz Mária egyik ábrázolási formája, melyen védelmébe veszi az országot. Ennek az a legenda a forrása, melyben Szent István király látomásában felajánlja Máriának az országot, amit a királyi korona jelképez. Értelmezése szerint az a gesztus a nemzet keresztényi elkötelezettségét és hitét fejezi ki, valamint reményt ad a bajban (pl. az árpási barokk oltár)
perspektív
perspektív (v. perspektivikus) (lat): távlati
Piazetta, Giovanni Battista: Szent Domonkos megdicsőülése
Piazza Retta
A barokk tértervezés mesterművének A római Piazza di S. Pietro háromtagú térsorának első eleme egy trapéz alaprajzú, a templom felé kiszélesedő tér, az ún. Piazza Retta.. Ezt két oldalról folyosó határolja: a két korridor. A térhez kelet felől elliptikus tér csatlakozik, a Piazza Obliqua
pictor doctus
(lat. "tudós festő") az a festő, aki gazdag művészettörténeti, művészetelméleti, mesterségbeli tudással bír, s ennek megfelelő művészi gonddal dolgozik.
Pilgram, Franz Anton: Jászói premontrei kolostor
Pilgram, Franz Anton: szentgotthárdi ciszterci kolostor
pócsi könnyező Mária-kegykép
Máriapócs a magyar görög katolikus lelkiség egyik központja, a világ egyetlen nagyjelentőségű gör. kat. búcsújáró helye. A ~en a gyermek Jézus virág helyett az Élet könyvét fogja. Az ikon koronákkal ékes, okládszerűen ruhával díszített. A mai templom helyén egykor fatemplom állt, melyben 1696. XI.04.-én könnyezni kezdett az Istenszülő (Mária) ikonja. A csoda 18 napig tartott. A képet I. Lipót kir. Bécsbe vitette. Ma a bécsi Stephankirchében van, ahol már nem könnyezik. Viszont Telekessy István lemásoltatta a képet és azt eredeti helyére vitette, ahol 1715-ben a kép újból könnyezni kezdett néhány napig. A Szűzanya könnyezése 1905-ben újra kezdődött. A búcsújáró helyen gyógyulások történnek.
pointillizmus
Pontozásos festési technika elnevezése a francia point = pont szóból.
pop art
Az 1950-es évektől jelenlévő nemzetközi irányzat. Célja, a mindennapi élet jelenségeit, a tömegkultúrát, a „fogyasztói kultúrát” bevonni a képzőművészetbe. Jelentős képviselői: Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Roy Lichtenstein a magyarok közül Jovánovics György, Konkoly Gyula.
porcelán
(olasz, porcello – egyfajta fehér tengeri csiga), kerámia típus, amelyet kaolin tartalmú agyagból, magas hőfokon (1250-1280 celsius) égetnek ki. Vékony fala áttetsző, porózus, fehér márványhoz hasonló, máz nélküli változatát biscuit-nek nevezik. Edényeket, kisplasztikát készítenek belőle. Kemény és lágy porcelánt különböztetünk meg, alapanyaguk szerint, a keményé kaolin, kvarc és földpátok, a lágy nem tartalmaz kaolint. Fémsókkal máz alatt vagy máz felett festhető. Negatív formába öntéssel vagy mintázással formázható, az első égetés után megtartja formáját. További égetésekkel rögzíthetők az egyes színek, a máz. Kínában a Tang dinasztia (618-907) idején készültek az első példányok. Európában a kínai porcelán ritkaság volt, ezért igen nagyra értékelték, sok módon próbálták utánozni. 1708-ban Johann Friedrich Böttgernek sikerült előállítani keményporcelánt. Az első európai porcelánt előállító manufaktúrát Erős Ágost, szász választófejedelem alapította, Meissenben, 1710-ben, majd több városban is gyártották, helyenként és időszakonként eltérő, jellegzetes formákkal és díszítésekkel.
portrészobrok
Valakinek az arcképét, képmását mintázó szobrok.
posztmodern
(„késő modern” vagy „modern utáni”) – Vitatott terminus, a 20. század utolsó negyedében jelent meg, a mai napig tart. A hetvenes évek második felében mint a klasszikus elemek kiemelésével, kontextustól való elszakításával, a hagyományok átértékelésével jellemezhető építészeti irányzat jelent meg (későbbi fejleménye a dekonstrukció). A történelmi folyamatok (akár a modernizmus története) helyett a történelemhez való személyes viszonyt előtérbe helyező felfogás a hagyományok átértékelésével és a történelem relativizmusának felismerésével a posztmodern képzőművészet és irodalom alapjává, jellegzetességévé vált. A posztmodern egy bizonyos társadalmi változásra is felhívja a figyelmet, melyben a nemiség (gender) kérdése, a különféle módon meghatározott identitás(ok) általános kérdésekké értékelődnek, így a képzőművészetben is fontos helyet foglalnak el.
Poussin, Nicolas: Xavéri Szent Ferenc csodája
póz
Beállított testtartás.
Pozzo, Andrea del
1642-1709 Trento-Bécs olasz építész, festő elméleti író.1665- től a jezsuita rend tagja. Az ő tervei szerint épült a jezsuiták dubrovniki temploma és a ljubljanai dóm.Lipot császár meghívására Bécsbe költözött és haláláig ott is működött.Fő törekvése az építészeti tagok festői elrendezése volt,festészete a barokk dekoratív festészet csúcspontját jelenti.
protestáns
A kereszténységnek a reformáció során kialakult ága, illetve felekezete.
realisztikus ábrázolás
A realizmussal kapcsolatos, ennek az elveihez igazodó realisztikus ábrázolás.
régence
régence-stílus (fr): átmeneti stílus Fr.-o.-ban a 18. sz. első évtizedeiben a barokk és a rokokó között (nevét Lajos Fülöp régensségéről kapta)
Rembrandt, van Rijn: A tékozló fiú hazatérése
Bibliai téma Jézus példabeszédeiből, melynek központjában könyörületesség, irgalom, a bűn és bűnhődés és a szolidaritás áll. Ezt a témát több művész is feldolgozta, de közülük is az egyik legismertebb Rembrandt kifejezéssel teli, nagyhatású festménye.
Rembrandt, van Rijn: Dr. Tulp anatómiája
Rembrant, holland festő műve.
Rembrandt, van Rijn: Éjjeli őrjárat
Rembrandt van Rijn (1606-1669) alkotása,mely az amszterdami lövészegylet tagjait ábrázolja.Az Éjjeli őrjárat (Amszterdam, Rijksmuseum) címet viseli ez a kép, de a "belelátott" éjszakai környezet eltűnt, amikor 1946-ban sikerült róla eltávolítani a megsárgult lakkréteget; ez a festmény Rembrandt egyik leghíresebb alkotása. Egy lövészegylet bízta meg őt ezzel a témával, ám nem nagyon tetszhetett nekik a kész mű, mivel nem mindenki szerepel rajta teljes alakban, ahogy pedig a hagyományos holland csoportkép szabályai megkívánták volna. A művész a muskétásokat a város mindennapi életének egy mozgalmas jelenetébe illesztette bele. A vásznat sajnos megcsonkították, amikor a királyi palotába került.
Rembrandt, van Rijn: Krisztus Emmausban
(1606-1669): holland festő. Érett korszakának elején Krisztus alakja lett a főszereplő. A ~ c. képén érett stílusának emelkedettségével jellemzi Jézus alakját, kerülve minden hangos, színpadias effektust. A tanítványok, a kenyeret megtörő, átszellemült férfiban felismerik a feltámadt Krisztust, és a monumentális egyszerűségű tér, a sejtelmesen áradó gyengéd fény bensőséges és szentséges atmoszférát teremt körülöttük.
Rembrandt, van Rijn: Önarckép (1658)
(1609-1669): holl. festő. Rembrandt ruhája pompás, a keleties és történelmi kosztümök keveréke. Olyan, amilyent a bibliai festményeinek szereplőire adott. Ugyanakkor azt is jelzi, hogy viselője művész. A fekete, hasított kalap ezidőben a művészek kelléke volt. A szőrmével szegélyezett palást a tekintélyes úriemberek viseletét mutatja. Az aranytunika, és a derékszalag, a reneszánsz kosztümökre emlékeztet. Tudatosan megválasztott fejedelmi pózban, mesterségbeli tudását megcsillogtatva, művészi nagyságának tudatával néz szembe velünk.
Rembrandt, van Rijn: Szent István megkövezése
repoussoir
(fr. "hátralökő") a kép előtérben elhelyezett figura, amely a térmélység érzetét fokozza.
Ribera, Jusepe da: Szent András vértanúsága
Ricci, Sebastiano: Bathsheba fürdője
Ripa, Cesare: Az Igazság
R. azt mondja, “minden cselekedetnek az isteni igazságosság szab mértéket”. A könyörtelen igazságosságot Ripa szerint a csontváz (halál) jeleníti meg csontmarkában ugyancsak mérleggel és karddal. Ez az alak az Apokalipszis 4 lovasának egyikére emlékeztet (Igazság és halál).
ritmus
(gör. rhütmosz) műalkotások -v. azok részeinek- térbeli v. időbeli tagozódása hasonló v. azonos elemek szabályos visszatérése által.
rokokó
A rokokó a barokkból született, de kapcsolatukat nem a szembenállás, hanem inkább a versengés jellemzi. A rokokó kifinomulttá, játékossá, könnyeddé teszi a barokk formákat. Kedveli a hullámzó vonalmozgást, az aszimmetriát, témáiban a kínaias egzotikumokat, a galantériát, az iróniát és a kifejezés merészségét, az eleganciát, de a természet iránti érdeklődés is áthatja.
Róma
Olaszország fővárosa. Az Appennini-félsziget középső részén fekszik. Területén található a Vatikán. Ipari, pénzügyi, kereskedelmi, közlekedési, kulturális és idegenforgalmi központ.
Rottmayr, Johann Michael: bécsi Karlskirche kupolaképe
rögzített nézőpont
A kontraszt és a rögzített nézőpont elve az, amellyel Bernini a Szent Péter- Székesegyház problémáját, a legnagyobb szabású és legnagyobb kihívást jelentő építészeti megbízását sikeresen megoldotta. 1656-ban megbízást kapott arra, hogy a székesegyház homlokzatát szerkezeti változtatások helyett optikai eszközöket alkalmazzon ahhoz, hogy orvosolja az épület külsejének monoton tömbszerűségét. A tervezés során két döntő szempontot kellett figyelembe venni: 1. Húsvét vasárnapján a tömegnek elegendő helye legyen, és mindenhonnan lássa az áldást osztó pápát. 2. Figyelembe kellett venni, hogy a pápa a zarándokoknak a magánlakosztályának ablakából osztja az áldást (a tér északi oldalán álló palotából), ezért az É-Ny-i bejáratot is be kellett kapcsolni a tér építészeti kialakításába.
rövidülés
A perspektivikus ábrázolásnál alkalmazott módszer, melynél a képsíkkal nem párhuzamos felületek a perspektíva szabályainak megfelelően, a sík vetületen a távolság arányában fokozatosan kisebbednek.
Rubens, Pieter Pauwel : A kereszt felállítása
Rubens 1609-ben kapta a megbízást A kereszt felállítása ábrázolására, melyet 1611- ben triptichonná egészített ki. A triptichon három tábláját egetlen jelenetben egyesítette, de a középső tábla, de a középső tábla önállóan is megállja a helyét. A bal oldali szárnyon a Krisztust sirató asszonyok láthatók, mögöttük János evangélista vigasztalja Máriát. A jobb oldali előtérben római katonák vonulnak, hátul a latrokat szegezik a keresztre. A középképen 9 pribék húzza a magasba a Megfeszített keresztjét. A Megváltó felfelé tekint, ahol az eredeti oltárépítményen az Anyaisten alakja és Krisztus áldozatának szimbóluma volt elhelyezve.
Rubens, Pieter Pauwel: A csodálatos halászat
Lukács evangéliuma híres jelenetének 1618-19-ben készített ábrázolása. A kép egy triptichon középső része, amelyet Rubens a belgiumi Mechelenben lévő Notre Dame au delà de la Dyle templomba készített.
Ruisdael, Jacob van: Tengeri vihar
(1628-1682): holl. festő legrangosabb képviselője annak az irányzatnak, mely szakít a realista tájképekkel. Stílusában fokozatosan eltávolodik a valós természettől, drámaibb tájakat teremtve, viharos tengerpartokat, “Tengeri vihar” (1668) és felidézett romok emlékképeit. Mint tájképfestő Haarlemben és Amsterdamban működött.
Ruysdael, Salomon von
Helyesen: Salomon van, (1600-1670):holland festõ. Folyópartot, népes országutat, kocsmákat ábrázoló tájai a holland tájfestés legszebb emlékei. A Szépm. Múz. nyolc képét õrzi.
sala terrana
általában azt a célt szolgálta a paloták, kastélyok földszintjének kert felőli részében, hogy a belső építési teret összekapcsolja a természettel. Ennek megfelelően az ilyen helyiségeket úgy festették ki, hogy látogatója egy kertben érezze magát, ahol a festett, látszólagos építészeti szerkezeten keresztül a festett természetet és a külső világot csodálhassa, mintha az valóságosan is jelen volna.
San Carlo alle Quattro Fontane
Borromini, tkp. Castelli, Francesco (1599-1667), olasz építész építette Rómában a barokk templomot. Nevéhez fûzõdik a barokk kialakulása. Mûveire a formák túlfeszítettsége jellemzõ.
Schönbrunn
Osztrák császári kastély Bécs DNy-i részén. I. Lipót uralkodása alatt kezdték építeni, 1750-ben fejezték be. A barokk kastélyt szoborcsoportokkal, márványfigurákkal s kutakkal díszített franciakert veszi körül.
selyemfestészet
a selyem tussal történő díszítése, mely Kínában alakult ki és Japánban terjedt el a festészetben és az iparművészetben. Technikája vázlatos, színes, stílusa könnyed. Motívumai növényi v. állati ornamensek, szimbólumok, írásjegyek, de egész jelenetek, tájképek is. A leggyakoribb tárgytípusok: legyező, ruha, díszlet, paraván, falkép stb.
sfumato
(olasz "köd") az érett reneszánsz festészetben, az olajfesték alkalmazásával párhuzamosan kialakult festésmód, amelynek lényege, hogy a formák kontúrjait az áttetsző, vetett árnyékok elmosódottá teszik. A sfumato alkalmazásának elméleti és gyakorlati kérdéseivel Leonardo da Vinci foglalkozott az 1480-as évektől. A 16. század elejétől a sfumato alkalmazása a velencei festészet jellegzetes módszerévé válik (Giorgione, Tiziano), de a firenzei Andrea del Sarto valamint Correggio festészetének is fontos stíluseleme volt.
Spazzo, Pietro: Nagyszombati jezsuita templom
Sta Maria in Vallicella
Rómában található templom. A főoltárának képét Rubens festette.
Stuhlhoff Sebestyén: tihanyi bencés apátság
A bencés apátság 1754-ben felépült kéttornyú, nagy, barokk stílusú temploma, amelynek szószékének, oltárainak, orgonakarzatának, padjainak pompás faragványai igazi barokk hangulatot sugároznak.
stukkó
Gipsz, finom homok és mész enyves keverékéből készített, könnyen formázható anyag, amely szobrok és falfelületre helyezett díszítőelemek készítésére egyaránt alkalmas. Színezve és aranyozva igen dekoratív hatású, ezért a barokk épületbelsők kedvelt díszítőtechnikája.
stukkó-freskó
a stukkó és a freskó művészeti technikáinak ötvözése. A stukkónak megfelelően domborműszerűen kialakított gipszplasztikára még száradás előtt felhordják a festékanyagot a figurák díszítésére, a háttér kialakítására.
stukkórelief
Falon, mennyezeten elhelyezkedő dombormű, melynek anyaga gipsz, mészpor, homok és festék keveréke.
stukkószobor
a stukkó technikájának megfelelően készült, de körplasztikai jegyeket mutató, a falhoz alig kapcsolódó szobrászi mű.
supraporta
(ol. sopraporta "ajtó fölötti") ajtó feletti keretelt, festett, domborművű, ill. grisaille-képes v. ornamentális díszítmény a barokk és rokokó művészetben.
szalagdísz
Keresztbe font szalag- vagy szíjalakú elemekből álló díszítmény, mely lehet sík vagy domború. Ez a díszítményfajta a bizánci, a népvándorláskori és a román építmények jellemző ismertetőjegye.
szalon
A francia képzőművészeti akadémia művészeinek éves bemutatkozása, melyre először 1699-től a Louvre-ban került sor. 1737-től kezdve a Salon Carré elnevezésű teremben rendezték meg a háromheteskiállításokat, s innen ered a kiállítás elnevezése. A 18. és a 19. században e rendszeres bemutatók nagyközönséget vonzottak, megjelentek a katalógusok és a rendszeres műkritika. Az akadémiai festészet elveit számon kérő zsűri azonban sokáig meghatározta az itt kiállított művek jellegét, így kialakult a kicsit konzervatív, népszerű művészet jellemzésére a szalon-festészet kifejezés, amelynek Magyarországon nagyjából a műcsarnoki-festészet vagy társasági festészet kifejezések felelnek meg.
szarkazmus
(gör. szarkadzó "kutya módjára belemar valakibe") esztétikai minőség, a komikus egyik szélsőséges, erőteljes formája: a maró, megsemmisítő gúny.
szatíra
komikus, ironikus esztétikai minőség. Eszközei a túlzás, a fantasztikum, a groteszk, formai eredménye lehet paródia, travesztia, grafikában a karikatúra.
Szentháromság-oszlop
Helyesen: Szentháromság-oszlop. A barokk korban vált szokássá felállításuk. A professzionális alkotások mellett megjelennek a népies oszlopok is, szerte Mo.-on. Példa erre a Röjtökmuzsajon (É-Ny Mo.) készült késõ barokk alkotás.
szerkesztés
Szerkesztés Egy kép elrendezésének, perspektívájának kialakítása, megkomponálása, esetleg azok főbb vonalainak előzetes felvázolása a képre.
szimbólum
Jelkép, mely különleges sűrítésben, absztrakcióban tükrözi a valóságot. Képzőművészeti ábrázolásai: a naiv szimbolika (közvetlen utalások), a mitologikus/vallásos szimbolika, a modern szimbolika, mely úgy jön létre, hogy a művész az ábrázolt tárgyakat v. személyeket irreális környezetbe helyezi.
szimbólumtár
szimbólumok listája és kifejtett értelmezése, ill. ábrázolásának gyűjteménye.
Szt. Ignác templom
A jezsuita rend magalapítója volt Loyolai Szt. Ignác. A róla elnevezett templom Esztergomban áll, az ún. vízivárosi kéttornyú templom.
tabernákulum
(latin: tabernaculum: sátor) az antik építészetben szobrok elhelyezésére szolgáló, tetővel fedett, oszlopokon álló kisméretű építmény. A középkorban az oltáriszentség elhelyezésére szolgált, a tridenti zsinat után az oltárral általában egybeépítették. A firenzei quattrocento szobrászatban gyakran készítettek domborművekkel gazdagon díszített tabernákulumot. Az oltár lefedését szolgáló, szabadon álló, baldachinos építményt is szokták tabernákulumnak nevezni, de az valójában a cibórium.
tájkép
Festészeti műfaj, amelynek tárgya a táj, a természet. Az akadémiai festészeti hierarchiában a történelmi festészet és a portré után következett, ám 1800 körül jelentősége megnőtt. A természethez való újfajta viszony nyomán alkalmas volt emberi érzelmeknek a tájba való belevetítésére, illetve azoknak a tájkép általi kifejezésére. A 19. században az első festészeti újítások a tájképfestészetben mentek végbe.
tárgy
Különálló létezõként érzékelhetõ anyagi jelenség.
társasági kép
Olyan kép, amelyen több ember társasági együttlétét örökítettek meg. Ritkán portréképre is alkalmazzák ezt a fogalmat, ha az valamilyen társadalmi esemény alkalmából készült.
tenebroso
Erős fény-árnyék ellentéteket alkalmazó, naturalista festésmód, a Caravaggio-iskola jellemző stílusvonása.
Teniers, David
(1610-1690) Antwerpenben született flamand festõ, aki képein a paraszti élet jeleneteit (népi ünnepeket, dohányzókat, kártyázókat, katonai õrszobát, ivókat) ábrázolta.
természetesség
Magától értetõdõség. Nem mesterséges eszközöket használó.
terra ferma
Az itáliai Velence környéki szárazföld elnevezése.
Tiepolo, Giambattista: Az ékesszólás diadala
Tiepolónak a velencei Palazzo Sandit díszítő, 1725-ben befejezett freskója, amely a fiatal festő csillogó tehetségének egyik első bizonyítéka. A tükörboltozatú mennyezet közepén Athéné trónol, Hermész, az ékesszólás művészetének istene kíséretében. Alattuk Amphión, Zeusz és Antiopé fia áll a sziklán, amint Hermésztől kapott lantján játszik, amelynek csodatévő erejétől Théba városának leomlott falai maguktól egymáshoz illeszkednek. Balra Bellerophontész látszik Pégaszoszon, a költők paripáján lovagolva, és dárdájával ledöfi Khimairát, az oroszlánfejű, kecsketestű, kígyófarkú szörnyeteget. A jobb oldalon Héraklész alakja tűnik fel, ahogyan megkötözve maga után rángatja a Kerkópszokat, Ókeanosz és Theia iker-fiait, akik a ravasz csalók és hazudozók voltak, és szélhámosságaikkal mindenkit rászedtek. Végül, a másik hosszanti oldal mentén Orpheusz látszik, aki csodálatos muzsikájával úgy meghatotta az Alvilág fejedelmét, hogy az visszaengedte kígyómarástól meghalt feleségét, Eurüdikét, és Hádész birodalmának őrét, a háromfejű kutya képében ábrázolt Kerberoszt is megszelídítette.
Tiepolo, Giambattista: Kleopátra lakomája
A művész 1743-5 között készült olajfestménye, amely jelenleg Ausztráliában, a Victoriai Nemzeti Galériában található. A kép a lakomát festi le, ahol Kleopátra feloldotta igazgyöngy fülbevalóját egy csésze ecetben.
Tihany
Veszprém megye. Benedek-rendi apátságát I. Endre király alapította 1055-ben (Tihanyi alapítólevél).A román stílusú altemplom fölé 1730-92 között épült a ma is álló barokk templom.
tihanyi bencés apátsági templom
A bencés apátság 1754-ben felépült kéttornyú, nagy, barokk stílusú temploma, amelynek szószékének, oltárainak, orgonakarzatának, padjainak pompás faragványai igazi barokk hangulatot sugároznak.
Tiltott Város
A kínai császárok rezidenciája.
Tiziano, Vecellio: V. Károly német-római császár portréja
Ezt a Madridi Prado gyűjteményében található képet Tiziano 1548-ban, Augsburgban festette az egy évvel korábban vívott mühlbergi csata emlékére. A teljes győzelem olvasható le az összetéveszthetetlen arcélű császár tekintetéből. Az ő alakjában összpontosulnak a vörös, a kármin és az arany visszfényei is.
tónus
(görög, tonosz – feszültség, lendület, színárnyalat), a festmény színeinek finom árnyalata, annak fokozatai. A festmények összképét általában egy alaptónus határozza meg, a többi szín ennek rendelődik alá.
toronypár
Az Oszmán Birodalom fennhatósága az általa elfoglalt területeken. A ~ Magyarországon 1544-től 1686-ig tartott.
törökellenes harcok
A hódító törökökkel K- és Közép-Európában évszázadokon át vívott küzdelem. Szûkebb értelemben a Mo.-ot közvetlenül fenyegetõ, ill. Mo. területén folyt harcokat jelenti.
tus
Rajztollal és fekete festékkel készített ábrázolás, illetve a festék neve. A kínaiak már Kr.e. 2500 körül használták a koromtust: különböző anyagok (fa, csont, zsiradék, gyanta, magok) égetésével kormot állítottak elő, és ezt kötőanyaggal és vízzel keverve használták. Színes tust őrölt kőzetek vagy fémek hozzáadásával készítettek. Európában a 20. század népszerű tusfélesége a tintahal váladékából nyert szépia volt.
udvarház
Épületegyüttes, mely a birtokos lakóhelyeként és egyben a birtok gazdasági központjaként is funkcionált.
uralkodói reprezentáció
Az uralkodói székhelyre látogató számára az uralkodó személye illetve maga a hely társadalomban betöltött kiemelkedő szerepének, felsőbbrendűségének hangsúlyozása többek között a terek monumentalitásával, gazdag díszítésével, kifinomult művészeti alkotások bemutatásával.
Vác
Város Pest megyében.
vallásos tematika
A vallással kapcsolatos témák tudatos választása.
valósághű ábrázolás
A valósághoz legközelebb álóó ábrázolási forma.
vanitas
(latin), „hiábavalóság”, az emberi erőfeszítés korlátaira, a lét végességére, s így az elmúlásra utal. Ábrázolásain jellemző szimbólumok szerepelnek, koponya, homokóra, szappanbuborék, fonnyadó virágok, romok, stb.
városrendezés
A városnak a körszerű követelmények szerint való átalakítása, fejlesztése.
Velázquez, Diego: Az udvarhölgyek
A festő életének utolsó évtizedében készült remekmű, amely Margit infánsnőt ábrázolja udvarhölgyek társaságában, de a kép bonyolult tükörkép-kompozíciója révén a királyi párt, sőt saját magát is megörökítette.
Velázquez, Diego: IV. Fülöp lovasportréja
Velázquez, Diego: Sevillai vízárus
A művész bodegón műfajba sorolt, 1618 és 1622 között készített festménye (a bodegón műfajhoz tartozó képeken naturalista alakok láthatók belső térben, amint hétköznapi tevékenységekkel foglalkoznak, esznek vagy isznak). A látszólag mindennapi cselekedek azonban a finom művészi ábrázolásnak köszönhetően mélyebb, szimbolikusabb jelentést kapnak. A kép főalakja, maga a vízárus, aki láthatólag szegény ember, mégis szinte uralkodónak mutatkozik, ha tartását, eltöprengő, bölcs tekintetét nézzük. Amit ad, az a tiszta víz – minden kultúrában az élet tiszta tudásának, mélységének a szimbóluma. Aki kapja, az a fiatal fiú, aki tisztelettel tekint a „mesterre”, de nem ér fel annak világához, ahogyan mi, a képet szemlélők sem igazán tudhatjuk meg, mi járhat a vízárus fejében. A háttérben további alak képe bontakozik ki (ez a londoni Apsley House-ban található eredeti festményen alig-alig vehető ki, de van egy másolat az Uffiziben, ahol egyértelműen látható az emberalak. Sokaknak van szüksége tehát a „vízre”, a vízárus csak áll, és ad, míg a szomjazók hada jön, egyik a másik után, hogy kaphassanak ebből a vízből. Ez a kép az ősi Kínától a mai modern természetfilozófiáig mindenütt a bölcs ember ősképe, archetípusa.
Velence
Lagúnára épített város Olaszországban.Fontosabb mûemlékei: San Marco ( a bizánci és a lombard-román építõmûvészet ötvözete ), Sta Maria Gloriosa dei Frari ( legnagyobb gótikus temploma ), Sta Maria dei Miracoli (egyik legszebb reneszánsz épülete ).
vezekényi csata
1652. aug. 26. Bizonyította, hogy a rendi felkelés Mo.-on hasznavehetetlen.
viaszveszejtéses eljárás
A bronzöntés legmagasabb technikai színvonalú eljárása. Az eredeti viaszmodellről készült több részből álló, negatív mintát vékony rétegben viasszal vonják be, majd agyagmaggal töltik fel. Ezután összeillesztik a negatív részeit. Amikor a forró bronzot beleöntik, az kiolvasztja a viaszt, de az agyagmagot körbefolyja. Kihűlés után az agyagmag körül vékony bronzhéj, a végleges szobor marad. Az egyiptomi bronzszobrászat az eljárás felfedezése után virágzik fel.
vidéki rezidencia
Államfõ, kormányfõ v. püspök vidéki, (általában ideiglenes) lakóhelyéül szolgáló épület, kastély.
VIII. Orbán síremléke
tkp. Barberini. 1623-tól pápa. Síremlékét Bernini, Giovanni Lorenzo (1598-1680) olasz szobrász, építész, sokoldalú barokk mester készítette 1674-ben. A római Szt. Péter-templomban található alkotás a mûvész lendületes, dekoratív zsenijét dícséri.
Villa Valmarana
Andrea Palladio (1508–1580) építész egyik alkotása Lisierában, ahol a reneszánsz villa középrizalitját hatalmas orommal koronázza és földszinti homlokzatát hat ión oszloppal váltja ki.
virágcsendélet
Festészeti műfaj, amely -általában vázában álló- virágot ábrázol.
virtuális
(lat.) látszólagos, elképzelt, nem valódi, vagy lehetséges lehetőségként létező és benne rejlő.
vizuális élmény
Az az érzelmi, gondolati átélés, amelyet valakinek vagy valaminek a látványa vált ki az emberben.
vízszintes homlokzattagolás
Épületnek a szabad térség felé néző, külső falfelületének vízszintes részekre, szintekre való tagolása.
Vöröskő
Vár Szlovákiában, Cseszte település mellett. Ez a teljes épségben fennmaradt épület ahhoz a várrendszerhez tartozott, amely a Pozsonytól Zsolnáig tartó kereskedelmi utat védte. Jelenleg múzeum, értékes fegyver-, műkincs- és éremgyűjtemény található benne, berendezése eredeti. Mesterséges barlangja, beépített vízvezetékrendszere van.
Vu Tao-ce
Helyesen: Wu Tao-tzu (680 k.-760 k.).Kínai festõ.Jóllehet egy eredeti munkája sem ismert, egyénisége és mûvészete mindig nagy érdeklõdést váltott ki.Életérõl legendák keringenek.Kalligráfiát tanult, késõbb áttért a festészetre.Témái változatosak.
Willem Buytewech: Mulatozó társaság
A Szépművészeti Múzeum gyűjteményének egyik gyakran reprodukált, izgalmas festménye. A rotterdami Willem Buytewech (1591/92 – 1624) a 17. századi holland életképfestők első generációjának jeles tagja. 1620 körül festett Mulatozó társaság című képével derűs és nagyvonalú életstílust örökít meg. A képen látható elbűvölő dáma köré gyűlt divatos ifjak csoportjában és a földi javakra utaló kellékekben nem nehéz felismerni a Világ-Asszony allegorikus alakjának földi mását, aki vendégeit a földi élet gyönyörűségeivel kápráztatja el. Ezt az érzéki örömöket megtestesítő nőalakot 15–16. századi grafikákon földgömbbel a fején ábrázolták, amely az emberi világ fölötti hatalmát jelképezi. Buytewech képén ennek az ikonográfiai hagyománynak a falra akasztott térkép felel meg, immár egy valóságosnak elképzelhető szoba dekorációjaként. A szereplőket körülvevő kellékek az öt érzék attribútumaiként értelmezhetők: az égő gyertya a látást, a zeneszerszámok a hallást, a kancsó és a pohár az ízlelést, a pipa a szaglást, a parázzsal teli edény pedig a tapintást jelképezi. A hangszerek a majommal és a karddal együtt a bujaság szimbólumai is. A kép tartalma a benne rejtőzködő utalásokkal egyértelműen moralizáló: a bűnös élet csábító erejét mutatja fel.
Wittwer, Martin: Győri karmelita templom
XIII. Lajos
( 1601 - 43 ), a Bourbon-dinasztiából; ur. 1610-43.Anyja, Medici Mária gyámsága alatt állt. 1624-tõl Richelieu püspök, majd bíbornok irányította helyette az ország ügyeit.Uralkodása idején alakult ki az abszolút monarchia rendszere Franciao.-ban.
Zimmermann, Johann Baptist: Utolsó ítélet
zománc
Fémoxidokkal színezett üveg, amelynek a féménél alacsonyabb az olvadáspontja, tehát a fém felületére ráolvasztható. Arany, ezüst, réz, bronz felületre lehet zománcozni.
zsánerkép
(fr., ném.) életkép. Festészeti műfaj, mely a köznapi élet eseményeit ábrázolja. A 16. század elején alakult ki Németalföldön, Hollandiában vált igazán jelentőssé, de a 19. századi magyar festészetben is fontos szerepet tölt be.
1600 körüli római festészet
A XVII. Századra már egyetlen olasz városállam sem számított nagyhatalomnak Európában, a pápaság pedig nem tudta fenntartani azt a növekvő nacionalizmust, ami a katolikus és protestáns országokat egyaránt érintette. Ebben az időben Hollandia, Flandria, Spanyolország és Franciaország adta a világnak a jobbnál-jobb festőket és művészeket, mégis szinte mindegyikük legalább egyszer ellátogatott Itáliába és Rómába, mely még mindíg a művészet világának fővárosa volt. A Rómába érkező festők, akik az Alpokon túlról érkeztek, megalapították itt nemzeti társaságukat, és hacsak rövidebb időre is, de rómaiakká válhattak. Ilyenek voltak Rubens Caravaggio, Poussin Claude Lorrain, Annibale Carracci, de olyan kevésbé ismertek is megfordultak itt, mint Hendrick Terbrugghen, Adam Elsheimer, Paul Bril, Valentin de Boulogne vagy a Le Nain fivérek.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)