VIII. Orbán síremléke
Az 1640 utáni másfél évtized Bernini pályafutásának talán legtermékenyebb periódusa. Erre az időszakra esik VIII. Orbán1628-ban megkezdett síremlékének végső megformálása a San Pietróban. A fülkébe helyezett fali síremlék motívumaiban 16. századi előzményekre támaszkodik: a szarkofág két oldalán egy-egy erényfigura, a Szeretet (Caritas) és az Igazságosság (Iustitia) megszemélyesítője áll, legfelül pedig az elhunyt trónoló figurás képmása foglal helyet. A szarkofágon a Halál alakja ül, aki az öröklét könyvébe írja be a pápa nevét. Bernini egyik ikonográfiai újítása a síremlék és az emlékszobor műfajának elegyítésében mutatkozik: az áldást osztó, trónoló figura monumentális alakja a köztereken felállított pápai díszszobrok típusára emlékeztet. A síremlék anyagában a bronzot és a márványt egyesíti finom kontrasztba állítva és szimbolikus tartalommal felruházva a sötét színű és fehér részeket. Az egész középső rész bronzból készült, amelyet részben aranyozás fed: a szarkofág, a Halál alakja és a pápa szobra, vagyis azok a részek, amelyek az elhunyttal vannak összefüggésben. Velük ellentétben a Szeretet és az Igazságosság fehér márványból készült allegorikus alakjai a materiális világtól független, elvont fogalmakat jelenítenek meg. Az allegorikus nőalakok emberi, életteli gesztusaikkal, vonzó bájukkal is ellentétet képeznek a pápa szobrával, amely komor színével, merev, hieratikus beállításával kívül állni látszik az élet körén.