A következő véletlen szituációs kísérletünkben egy pörgettyűvel sorsolunk számokat. Az így kialakított véletlen szituáció lesz a következő vizsgálódásunk alapja. A véletlen szituációval kapcsolatos események kártyákra vannak felírva, melyek közül minden résztvevő húz egyet a játék elején. A kártyák egy esemény definícióját tartalmazzák, melynek igazságértéke a pörgettyűvel kisorsolt szám ismeretében dönthető el. Ha a kártyára írt állítás a pörgetést követően igaznak bizonyul, akkor a kártya tulajdonosa kap egy pontot. Az nyer, akinek hamarabb összejön 6 pontja. A játékunkban szereplő pörgettyűn lévő konkrét számokat az ábrán mutatott számkorongról olvashatjuk le.
A pörgettyű egy olyan forgástest melynek az egyik forgástengely felé eső vége hegyes kiképzésű, s így megpörgetve az alacsony súrlódás végett hosszú idejű forgást képes fenntartani. A pörgettyű a forgás időbeni előrehaladása során egyre lassuló mozgást végez, majd végül egyensúlyi helyzetéből kifordul, s valamerre eldől. Körkörös tengelyes szimmetriája végett a végső nyugalmi helyzete teljességgel véletlenszerű, s lehetőséget ad arra, hogy körkörösen elhelyezkedő peremére felvitt értékek között véletlen szituációt teremtve tetszőleges sokaságból választó véletlen érték generátornak használhassuk. A kisorsolt érték az lesz, amelyik a feldőlést követően a vízszintes talajjal érintkező oldalra van felírva. A legegyszerűbb pörgettyű egy korong, melynek a közepébe egy a korong síkjára merőleges pálcát szúrtunk be, aminél fogva a szerkezet megpörgethető. A korongra sugárirányban lehet felvinni az egyes körcikkeket s az általuk reprezentált véletlen értéket.