Tananyag választó:
Az akkád teremtésmítosz és napjaink mítoszai
Eszköztár:
A feladat ismertetése

Az akkád teremtéstörténet hét ékírásos agyagtáblán maradt ránk. A több évezredes alkotás olvasása és megértése nem könnyű feladat.
1) Olvasd el a teremtéstörténet első részletét, s próbáld meg „megfejteni” a szöveget! Milyen szereplőkkel találkozhatunk e részletben? (Segítségképp: Mummu a teremtő szellem és szél, aki összevegyíti Apszut s Tiamatot; Nudimmud másik névváltozata Éa, illetve Enki.) Készíts ágrajzot az istenek családfájáról!
2) Az idézett rész az istenek harcának kezdeténél fejeződik be. Mi az oka a háború kirobbanásának? Kik állnak szemben egymással a harcban?
3) A hosszú harc győztese Marduk lesz, ő teremti majd meg az embert, Lullát (Kingu véréből s agyagból), s ő a babiloni birodalom főistene is. Mit tudunk meg Mardukról az olvasott részlet alapján? Milyen külső és belső tulajdonságairól esik szó?
4) A világ rendje a görög mitológia szerint is a theomachia (istennemzedékek harca) után jön létre. Milyen közös s milyen eltérő vonásokat lehet felfedezni a két mítosz theomachiája között? Forrásként használhatod Hésziodosz Istenek születése című művének megfelelő részleteit.
Az alábbi Internetes honlapon a sumérokról és az akkádokról olvashatsz bővebben. Jegyzeteld ki a szövegből azokat az információkat, melyek felkeltették érdeklődésed!
5) Mi módon élnek tovább ill. miért teremtődnek új mítoszok napjaink különböző médiumaiban? Véleményetek szerint mi az oka ennek a jelenségnek?
Rendezzetek ötletbörzét! Írjátok fel a táblára a kérdéssel kapcsolatos elképzeléseiteket, gondolataitokat, ötleteiteket, tegyetek javaslatokat a téma feldolgozására!
Önálló szövegalkotási feladat:
Irodalmi ismereteid alkalmazásával mutasd be e jelenséget, fejtsd ki róla álláspontodat, véleményed támaszd alá az általad ismert példákkal (tévéfilmek, sorozatok, mozifilmek, regények (pl. A gyűrűk ura-trilógia), számítógépes játékok…)!