Petrarca világirodalmi rangját toszkán nyelven írt költeményei gyűjteményének, a Daloskönyvnek(Canzoniere) köszönheti. Madarász Imre szerint az igazi, az izgalmas, a modern költő,az új ember ezekben a versekben nyilatkozik meg.
A Laura-szerelem meghatározó élménye szüli a kötet darabjait. Petrarca tudatosan rendezte költeményeit kötetbe. A Daloskönyvszerkezete mintegy kirajzolja a szerelem történetét. Két részből áll: Laura asszony életében és Laura asszony halála után írt darabokból. Az első rész 263, a második 103 verset tartalmaz; többségük (317) szonett.
A petrarcai szonett jambikus lejtésű, általában 11 szótagból álló (hatodfeles) sorokból építkező, két négy- és két háromsoros versszakból áll. A szonett kötött rímképlete: abba, abba, cdc, dcd.
A Daloskönyvben túlnyomó többségben lévő szonett nemcsak egyedi és egyéni versformája, hanem lírai hatása miatt is jelentős az európai irodalomban. A petrarkista költészet kifejezésen az irodalomtörténet a szerelmi szenvedély és a vesztett vagy beteljesületlen szerelem egyetemesült költői megfogalmazását érti.
Petrarca intellektusa középkori, érzelmei újkoriak, idézi Szerb Antal De Sanctist. Laura még istennő, nem hús-vér nőalak. Petrarca szoborrá merevíti az eszményítésben, de a szerelmi szenvedély határozottan modern, reneszánsz izzású. Laura személye pusztán ürügy, hogy a költő önmagáról vallhasson. A kettősség egyik oldala a XC. szonettben figyelhető meg:
„Halandó lénynek lépte így nem repked,
csak angyali formáké; és beszéde
édesebben, nem ember módra csendül.
Eleven napot láttam, égi lelket,
és ha meg is változott volna fénye,
lazult az íj, de sebem meg nem enyhül.” Károlyi Amy fordítása
A másik oldal, a vallomásjelleg a XXXV. versben a legerőteljesebb:
„Magamban, lassan, gondolkodva járom
az elhagyott, a puszta, néma tájat,
s szemem vigyáz, hogy arra most ne járjak,
hol a homokban emberé a lábnyom.
Menekvésem csak ez; rejtőzni vágyom...” Szabolcsi Éva fordítása
Petrarca-szonett: a szonett egyik típusa; 14 soros (hatodfeles jambusok), négy szakaszból álló versforma, rímképlete: abba abba cdc dcd