manierizmus
manierizmus=maniera = „mód, stílus, modor (ol.) szóból; XVI—XVII. századi stílusirányzat a reneszánsz és a barokk között, a túlfinomult késő-reneszánsz udvari kultúra szélsőséges hajtása, az irodalomban és a képzőművészetben egyaránt megtalálható. Jellegz
dekadencia
Jelentése: hanyatlás, visszaesés. A formáról,kritikáktól és beteges emberi vonásoktól túltengő alkotói korszak bekövetkezte, mely felváltja a kitisztult és spontán teremtőerő jelenlétét. A hanyatlás korszaka.
Rimay János
Balassi Bálint barátja, költészetében követője. Költeményeire gyakran meghökkentő hasonlatok, képek, szép csengés és gondolati mélység jellemző.
paraszt-barokk
Elsősorban az építészetben jelentkezett. A barokk korban nem rendelkezett minden rend olyan anyagi háttérrel, hogy pl. márványból emeljen oszlopokat és oltárokat, ezért ezt gyakran fával helyettesítette, és a festéssel kísérelte meg a márvány hatását kelt
eksztatikus
(görögül: 'önkívületi állapot') = Az elragadtatás legfelsõ foka. Önkívületi, erõsen felizgatott, felindult állapot.
hitvita
Írásos formában vagy élőszóban folytatott vita, különböző vallások, hittani tételek, vallási nézetek témájában.
rekatolizáció
Újra katolikussá válás. Az ellenreformáció célja, hogy azok a volt hívők, akik letértek a katolikus vallásról, ismét katolikussá legyenek.
klasszicizmus
Az ókori görög és római irodalmat, művészetet mintául választó és azt követő művészeti és stílusirányzat a XVII-XVIII. Században.
mecenatúra
Az irodalmi életben gyakorta alkalmazott pénzbeli támogatás. A költők közül sokan kerültek egy-egy tehetős család vagy személy közelébe, akik segítették őket írói pályájuk elindításában és folyamatos támogatásában pénzügyi segítséggel. Mai néven ezt szponzorálásnak nevezzük.
normatív esztétika
Az etikai és esztétikai értékekből szabályok (normák) következnek, így az etika és az esztétika normatív tudományok.
passió
Szenvedéstörténet; az evangéliumoknak a Krisztus keresztre feszítésével kapcsolatos eseményeket elbeszélő része, illetve kínszenvedéseinek drámai földolgozása.
vígeposz
Komikus eposz, az eposzi kellékeket felvonultató, de ellentétes hatást kiváltó, komikus szituációt megjelenítő alkotás, kisszerű tárgy, téma ábrázolásakor az eszközök parodisztikus szerepet kapnak.
episztola
Költöi levél, rendszerint verses formájú; klasszikus változata tanító szándékú, hangneme emelkedett; általában erkölcsi, világnézeti elvek kifejtésére alkalmas.
magánlevél
A levél egyik válfaja, a baráti-rokoni érintkezés formája. Stílusa a köznapi beszéd fordulataihoz igazodik, közvetlen, természetességre törekszik. A magánlevél lazábban komponált, bensőségesebb, mint hivatalos levél.
transzcendens
A megismerés határain túli, természetfeletti, érzékfeletti, túlvilági.
szentencia
Irodalmi művek elmélkedő, bölcselkedő része, pl. Csokonai Az estve című versében figyelhető meg a pictura, azaz a leíró résztől való éles elkülönülése
vitairat
Olyan írásmű, mellyel alkotója valamely vitában vesz részt.
pictura
Leírást jelent, irodalmi művek, költemények leíró részét. Például Csokonai Vitéz Mihály költeményeiben válik el élesen a szöveg szentencia, azaz bölcselkedő részétől.
Milton, John
Angol költő és pamfletíró. Három legjelentősebb, legismertebb költői alkotása az 1665-ben keletkezett Elveszett Paradicsom, Visszanyert Paradicsom, Samson Agonistes.
Megszabadított Jeruzsálem
Torquato Tasso fő műve a Megszabadított Jeruzsálem címet viselő eposz (1575), amely a világirodalom egyik legjelentősebb alkotása. A mű egyszerre fejez ki történelmi, vallási és politikai motívumot. A barokk költészetének művei között Tasso ezen költeménye is megtalálható, mely mintaként szolgált a korszakban.
Tasso, Torquato
(1544. március 11. – 1595. április 25. ) itáliai költő, a 16. század egyik legnagyobb alkotója. Sorrentóban született. Nápolyban, jezsuita rendi iskolában tanult, illetve otthon édesapja, Bernardo Tasso – maga is művelt ember, költő, udvari ember – nevelte. Később több olasz városban, többek között Urbinóban folytatta tanulmányait. 1560 és 1565 között jogot és filozófiát tanult Padova és Bologna egyetemén. Tasso már 18 évesen megírta első nagy művét, a Rinaldo című elbeszélő költeményt, amit Luigi d'Este bíborosnak ajánlott. Tanulmányai végeztével Ferrarában udvari költőként II. Alfonz herceg szolgálatába állt. Ebben az időszakban írta meg pásztorjátékát (Aminta, 1573) és ekkor született fő műve, a Megszabadított Jeruzsálem című eposz (1575), a világirodalom egyik legjelentősebb alkotása. Közben egyre erősebb mentális problémákkal küszködött, és már sosem nyerte vissza teljesen az egészségét. 1594-ben VIII. Kelemen pápa Rómába hívta Tassót, hogy Itália költőfejedelmévé koszorúzhassa, ám a költő súlyosan megbetegedett és nem sokkal az ünnepség előtt meghalt Rómában. Tasso nemcsak a barokk költészetben számított példaképnek (például a magyar Zrínyi Miklós számára), hanem egészen a 19. század elejéig megőrizte népszerűségét. Tasso alakja számos írót és festőt foglalkoztatott, főleg a romantika korában. Goethe csodálta Tasso személyiségét, és drámát írt alakjáról. Delacroix, amikor kritikusai őrültnek bélyegezték 1825-ben, megrajzolta az őrültek házában töprengő Tassót, mint saját helyzetének allegóriáját.
Elveszett Paradicsom
John Milton (1608-1674) angol író egyik legismertebb alkotása, eposz formában, melyet felesége és gyermekei emléke ihletett.
manierizmus
manierizmus=maniera = „mód, stílus, modor (ol.) szóból; XVI—XVII. századi stílusirányzat a reneszánsz és a barokk között, a túlfinomult késő-reneszánsz udvari kultúra szélsőséges hajtása, az irodalomban és a képzőművészetben egyaránt megtalálható. Jellegz
virginál
Téglalap alakú csembaló típusú billentyűs hangszer.
barokk
A 16. század első felében kialakult, a 18. század közepéig ható, minden művészeti ágat átható irányzat (korstílus). Jellemzői: az ellentétek szembenállásából, alá- és fölérendelt elemekből építkező monumentális egység, a mozgalmasság, lendület, színgazdag
felvilágosodás
Művelődéstörténeti korszak, s annak szellemi mozgalma. Célja a polgári társadalom megteremtése. A 18. század egészét áthatja.
rokokó
(fr): a barokk késői fejleményeként a 18. sz. közepén virágzó stílus, melyet cikornyás, finomkodó díszítmények, kecses formák és negédesség jellemeznek; erre a stílusra jellemző, ebben a stílusban készült.
melodárium
A melodiáriumok 18. századi magyar református kollégiumokban készült kéziratos dalgyűjtemények.
verbunkos
Ném.=toborzó zene, régi magyar katonai tánc, mely váltakozva lassú és gyors.
Farkasics
Zrínyi Miklós (1620-1664) Szigeti veszedelem című eposzában önfeláldozó és hűséges szigetvári katona.
dedikáció
Irodalmi mű elején található ajánlás.Az ókori Rómában a templom felszentelése.
Deli Vid
Istvánffynál Zrínyi egyik vitéze, Stephanus Segovitius 1544-ben párviadalt vívott egy Deli Vid nevű törökkel. Ilyen nevű személy több is szerepelt Zrínyi környezetében és Szigetvár lakói között.
Cumilla
Zrínyi Miklós (1620-1664) Szigeti veszedelem című eposzában Szolimán török császár lánya.
utóhang
(Verses) utószó.
seregszemle
(v. enumeráció): az eposzban a szereplők egymás utáni jellemzése, bemutatása.
Krisztus lovagja
Krisztus lovagja vagy más néven Athleta Christi nem más, mint maga Zrínyi Miklós, aki Szigeti veszedelem című művében mint egy keresztény hős védelmezi Szigetvárt az ostromló törökökkel szemben.
imitatio Christi
( lat) Krisztus követése. A középkori keresztény gondolkodás egyik kulcsfogalma. A tökéletes erény képviselője az emberré lett Fiú, Krisztus. Valamennyi hívő számára az ő földi élete jelenti a példát. Az imitatio Christit azok valósítják meg, aki tevőleg
Az török áfium ellen való orvosság
Zrínyi Miklós: A török áfium ellen való orvosság című tanulmányában európai és világtörténelmi kontextusban vizsgálja az ország akkori helyzetét, és rámutat arra, hogy egyetlen hatalomnak sem áll érdekében a magyarság segítése a török elleni harcokban. A belső helyzetet pedig az önzés és a széthúzás gyengíti. Továbbá egy állandó hadsereg jelenősét fejti ki.
Radivoj
~ és Juranics éjjel kiszöknek a várból, hogy elvigyék a királyhoz Zrínyi levelét. ~ a Zrínyiász történetileg nem igazolható személyeihez tartozik. Az eposz igen előkelő szerepet ad neki, sőt miatta megváltoztatja a történeti Juranics Lőrinc halálának módját. Zrínyi nemigen szokta hangsúlyozni hősei magyar v. horvát voltát, ~nál azonban ismételten kiemeli a vitéz horvátságát. Valószínű, hogy a költő egy horvát népvers korábbi változatának hatása alatt vette be művébe a vitézt.
peroráció
A szónoki beszéd befejező része.
Szulimán
(Szulejmán, Szolimán) II. ~ (?1496-1566). Ur. 1520-66-ig. I. Ferenc francia királlyal szövetségben a Habsburgok hatalmának megtörését tűzte ki maga elé célul. Ennek érdekében elsősorban Mo. meghódítására törekedett. 1521-ben elfoglalta Mo. D-i határának erősségeit (Szabács, Zimony), 1525-ben Rhodoszt ragadta el a johannitáktól, majd 1526-ban Mo. ellen indult. Személyesen irányította a magyar seregek teljes vereségével végződő mohácsi csatában a török hadműveleteket, majd Budáig nyomult előre. 1529-ben Bécs elfoglalására indult, de célját nem érte el. 1532-ben újabb hadjáratot indított Bécs ellen, ez alkalommal Kőszeg várának hős védői tartóztatták fel. Szapolyai János halála után (1541) ismét Magyarországra jött, megverte I. Ferdinánd Habsburg király csapatait, Budát csellel elfoglalta, Izabella királyné és a csecsemő János Zsigmond székhelyét Erdélybe tétette át, és bevezette a török uralmat a Duna-Tisza közén. 1543-ban elfoglalta Pécset, Székesfehérvárt és Esztergomot, az 1552-i hadjáratában pedig a fontos végvárak egész sorát (Temesvár, Drégely, Szolnok stb. ), és kiszélesítette a törökök uralmát Mo. -on. 1566-ban újra Bécs ellen indult; az útjába eső Szigetvár ostromlott falai alatt lelte halálát.
hérosz
( gör.=hős) A görög mitológiában a félistenek, a kiemelkedő vagy a csodás tetteket végrehajtó halandók elnevezése.
Juranics
Szigetvárért küzdő katona, Zrínyi Miklós, Szigeti veszedelem című eposzában. Jellemében és cselekedetei által sorsazonosságot vállal hadvezérével, Zrínyivel.
Zrínyi Miklós
Hadvezér, politikus, költő. 1636-tól szüntelenül harcolt a törökkel. 1645-46 telén írt eposzát, a Szigeti veszedelmet verseivel együtt adta ki. További műve pl. Az török áfium ellen való orvosság (röpirat). Halálát egy felbőszült vadkan okozta.
késleltetés
A cselekménybonyolítás módszere, célja a feszültség fokozása, azzal, hogy a megoldás időpontja mind későbbre halasztódik.
epitheton ornans
állandó vagy eposzi jelző (gyorslábú Akhilleusz)
nyílt levél
Sajtóbeli közlésre szánt jegyzet, mely levél formát ölt. A címzett lehet konkrét v. kitalált személy. Erősen szubjektív, meghitt hangnem, indulati fűtöttség jellemzi.
P.E. grófnő
A Törökországi levelek címzettje. Mikes konstantinápolyi nagynénje képzelt személy volt.
levél
A levél a megszólító formának lírában és epikában elterjedt műfajcsoportja. Már az írásbeliség kezdetén megjelenik. Két fajtája a magánlevél és a hivatalos levél. A levél többé-kevésbé kötött formai követelményeknek kell megfeleljen, pl. megszólítás, záró
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)