A görög dalköltészet Leszbosz szigetéhez kapcsolódik. A gazdag sziget a Kr. e. VII–VI. században az aiol dalköltészet fellegvára volt. A leszboszi költőknek jelentős szerepük volt abban, hogy a személyesség, az egyén érzelem- és gondolatvilága került előtérbe.
A dal a legszubjektívebb műfaj. Jellemzője, hogy a költő (lírai én) közvetlenül szólal meg. A téma egyszerű, egynemű. A pillanatnyi kedélyállapot kifejeződése tértől és időtől független. A dal költője a maga életfolyamatába vonja be a külvilágot, s azt a maga életének tartalmává alakítja, így valósítja meg a dalra jellemző bensőségességet.
A dal alegzeneibb lírai műfaj, a korai költészetben elválaszthatatlan a kísérő zenétől, de a későbbiekben is gyakran előfordul, hogy énekelhető dallamra születik a szöveg.
A dal nemcsak műfaj-kategória, gyűjtőnévként is használatos. A daloknak többféle csoportját különböztethetjük meg:
• eredete szerint: népdal és műdal;
• tartalom és funkció szerint: világi és vallásos;
• témája szerint: bordal, szerelmi dal, katonaének stb.;
• az emberi élet szakaszai és eseményei szerint: bölcsődal, altatódal, nászdal, halottsirató ének stb.;
• foglalkozási ágak szerint: pásztordal, bányászdal stb.;
• az idő szerint: hajnali dal, esti dal, őszi dal stb.;
• a dalban megnyilatkozó lírai én alapján: éndal, felelgető, kardal;
• versforma és zeneiség alapján: rondó, ritornell, chanson, canzone.
aiol: görög törzs Kis-Ázsiában.
canzone: (ejtsd: kancóne): meghatározott szerkezetű szakaszokból álló francia és olasz vers.
chanson: egyszerű, könnyed hangú dal.
ritornell: három háromsoros versszakból álló költemény.
rondó: körtánc, 8-15 soros zenei hatású körvers két visszatérő rímmel és refrénes szerkezettel.