A lovagi epika harmadik jelentős műfaja a lovagregény. A keresztes háborúk második szakaszában a lovageszmény átalakult: a hősies viselkedés mellett egyre nagyobb szerepet kapott az udvari életben is otthonosan mozgó lovag személye. A harc és a háború mellett a szerelem lett a történetek központi témája. A lovageszmény átalakulásával párhuzamosan a hősi ének és a lovageposz helyére a lovagregény lépett.
A múltban játszódó, valóságosnak hitt történetekben már nem az erkölcsnemesítő cél az elsődleges, hanem a szórakoztatás. Az illúzió a valószerűség helyére lép. Több a kaland, a csodás elem, félelmetes és idillikus jelenetek váltakozása bűvöli el a korabeli közönséget.
Lovagregény: a XV-XVI. század divatos epikus műfaja; a lovagi életről, harcról, eszményről, szerelemről szóló kalandos történet: Leghíresebb képviselői közé tartozik Thomas Malory Arthur halála című regényével, később megszületik a lovagregény paródia is Cervantes Don Quijote című regényével.