Az ember felnagyított öntudatában, gőgjében egyenlőnek vélte magát Istennel, s maga akarta sorsát irányítani. Ezt példázza A bábeli toronytörténete is.
A bábeli torony
Az egész földnek ugyanaz volt a nyelve és ugyanazok voltak a szavai. Amikor keletről elindultak, Sineár földjén találtak egy nagy síkságot és ott letelepedtek. Így szóltak egymáshoz: "Gyertek, csináljunk téglát és égessük ki." A tégla épületkő gyanánt szolgált, a szurok pedig kötőanyagul. Azután így szóltak: "Rajta, építsünk várost és tornyot, amelynek teteje az égig ér. Szerezzünk nevet magunknak, és ne szóródjunk szét a földön!"
Akkor az Úr leszállt, hogy megnézze a várost és a tornyot, amelyet az emberek építettek. Így szólt: "Nézzétek, egy népet alkotnak és egy nyelvet beszélnek. Ez csak a kezdete tevékenységüknek. Ezután semmi sem lesz nekik lehetetlen, aminek a megvalósítását elgondolják. Ezért leszállunk és összezavarjuk a nyelvüket, hogy senki ne értse a másik nyelvét!" Az Úr tehát szétszórta őket onnét az egész földön, s abba kellett hagyniuk a város építését. Ezért nevezik azt Bábelnek, mivel az Úr ott zavarta össze az egész föld nyelvét, és onnét szórta szét őket az Úr, az egész földön.
(Dr. Gál Ferenc fordítása)
Elgondolkodtató ennek a mítosznak többféle értelmezése. Egyrészt jelentheti Isten irgalmasságát, aki az egész földkerekséget akarta benépesíteni, nem csupán Sineár földjét; másrészt jelzi az isteni büntetést az ember lázadásáért. De a számtalanul sok nyelv kialakulásának naiv magyarázataként is felfogható ez a bibliai történet.
Az ókori mítoszok között találhatunk olyan történeteket, amelyek az emberiséget sújtó nagy katasztrófákról szólnak. Lényegük, hogy ezek az istenek (Isten) büntetései az emberek bűnei, lázadásai miatt. Az Ószövetség további pusztulásmondái is ilyenek, pl. a vízözön, a Szodoma és Gomora története. – Az isteni büntetés motívuma vándormotívum, amely fellelhető más népek mitológiájában is.
Bábel: A Bábel név a népi szóelemzésben nem "Isten kapuját" jelenti, hanem a "zűrzavart". - Bábel (Babilónia) valóban létező város volt Mezopotámiában, romjait az Eufrátesz folyó partján fedezték fel.
Pais István: Bábel tornya, Szerzői kiadás, Bp., 1993 (In: Pais István:Bibliai érdekességek, történetek, aforizmák).