Kisfaludy Károly: A bánkódó férj
Szatmárban egy kis csárda van,
Trézsi asszony lakott ottan.
Éjfél haján, bogárszemű,
Kerek tagú, őz termetű;
De jaj! mily szép, oly csintalan,
Rózsás ajkin pör úntalan.
Most kezde csak honn kis vitát,
Csöröl, pöröl, ver, amit lát.
Férjén a sor, ki szugban űl,
Midőn ily szó harsog kivűl:
"Jön a tatár!"
Réműl, sír, fut, bujkál a nép;
De szép Trézsi hetykén kilép:
Ő férfitól hamar nem fél,
Kivált az ügy ha nyelvre kél.
Még harctól lángzók arcai,
Lejtnek hókeble halmai,
Midőn jön egy zömök tatár,
Szivén zsákmány, szemén tüzár.
A szép Trézsi kényére hat,
Nem kér soká, feléugrat,
Derékban őt átöleli,
Magához lóra emeli,
Eltér s öröm-lobbantában
Rá-rápislog nyargaltában.
Búsúl a férj szép asszonyán,
Utána néz – mint vész után;
S amint eltűn, könny könnyet hajt,
Sajnálá őt, és felsohajt:
"Szegény tatár!"
1830
Népies témájú ez a tatárjárás korába helyezett rövid lírai-epikai életkép.
A színhely egy falusi csárda Szatmárban, a szereplők tipikus népi alakok: Trézsi asszony és hallgatag férje a csárda lakói. A költő részletesen csak a feleséget jellemzi, külső és belső tulajdonságaival mintegy megjeleníti, lefesti a figurát: rózsás arcú, bogárszemű, fekete hajú, karcsú termetű nő áll előttünk. Belső jellemvonásai ellentétesek szép külsejével: csintalan, hetyke, örökké pörlekedik; zsémbes természete miatt egy "szugba" (sarokba) menekül előle a férje.
A részletes jellemzést drámai esemény szakítja meg, veszedelem közeledik: "Jön a tatár!" Feszültséget fejez ki az igék halmozása: "Réműl, sír, fut, bujkál a nép;" de a kardos menyecske még a tatártól sem fél.
Tragikusra fordul a történet, hiszen a „zömök tatár” lóra emeli, elrabolja a szép Trézsit, ám a kis vers meglepő csattanóval zárul: a bánkódó férj így sóhajt fel: "Szegény tatár!"
Kisfaludy Károly (1788—1830) költő, író volt. Kazinczy Ferenc után ő lett az irodalmi élet szervezője.
Kalandos élete folyamán sok helyen megfordult, katonáskodott, és festeni tanult. Egy ideig a portréfestészetből próbált megélni.
Költeményei közül kiemelkedik a Mohácscímű elégia, drámáival pedig a magyar színjátszás fellendülését szolgálta. Vígjátékai közül a Kérőket még ma is játsszák.
Életkép: a mindennapi élet egy tipikus - sokszor humoros - jelenetét ábrázoló, kisebb terjedelmű verses vagy prózai alkotás. Átmeneti műfajnak tekinthető: lírai és epikai elemeket egyaránt tartalmaz. Lírai jellegét a költőnek a témához kapcsolódó szemlélete, véleménye adja. A magyar irodalomban a 19. században honosodott meg. - A festészet is kedvelte, pl. Munkácsy Mihály Tépéscsinálók, Köpülő asszony, Ásító inas című képei.
Krúdy Gyula: Kisfaludy Károly, Magvető Könyvkiadó, Bp., 1957 (In:Krúdy Gyula: Írói arcképek 1.k.).