Akatonaének
A katonaének a népköltészetben és a műköltészetben egyaránt ismerős műfaj: a katonák életéről, harci tevékenységéről szóló lírai költemény. E dalok témaköre igen széles, s egyes típusai nem határolódnak el élesen egymástól. Leggyakoribb alműfajai: a csatadal,a toborzóének, a katonasirató, a katonakeserves.- A műfaj magyarországi virágzása a 18. századra tehető. Legszebb alkotásai Balassi Bálintvitézi énekeiés a kuruc dalok.
Balassi Bálint: Egy katonaének
Az Csak búbánat nótájára
Vitézek, mi lehet
Ez széles föld felett
Szebb dolog az végeknél?
Holott kikeletkor
Az sok szép madár szól,
Kivel ember ugyan él;
Mező jó illatot,
Az ég szép harmatot
Ád, ki kedves mindennél.
Ellenség hírére
Vitézeknek szíve!
Gyakorta ott felbuzdul,
Sőt azon kivül is,
Csak jó kedvéből is
Vitéz próbálni indul,
Holott sebesedik,
Öl, fog, vitézkedik,
Homlokán vér lecsordul.
Véres zászlók alatt!
Lobogós kópiát
Vitézek ott viselik,
Roppant sereg előtt
Távol az sik mezőt
Széllel nyargalják, nézik,
Az párduckápákkal,
Fényes sisakokkal,
Forgókkal szép mindenik.
Jó szerecsen lovak
Alattok ugrálnak,
Hogyha trombita riadt,
Köztök ki strázsát áll,
Ki lováról leszáll,
Nyugszik reggel, hol virradt,
Midőn éjten éjjel
Csataviseléssel
Mindenik lankadt s fáradt.
Az jó hírért névért
S az szép tisztességért
Ők mindent hátra hadnak,
Emberségről példát
Vitézségről formát
Mindeneknek ők adnak,
Midőn mint sólymok
Mezőn széllel járnak
Vagdalkoznak, futtatnak.
Ellenséget látván,
Örömmel kiáltván
Ők kópiákot törnek
S ha sulyosan vagyon
Az dolog harcokon,
Szólítatlan megtérnek;
Sok vérben fertezvén
Arcul reá térvén
Üzőt sokszor megvernek.
Az nagy széles mező,
Az szép liget, erdő
Sétáló palotájok,
Az utaknak lese,
Kemény harcok helye
Tanuló oskolájuk
Csatán való éhség,
Szomjúság, nagy hévség,
S fáradság mulatások.
Az éles szablyákban
Örvendeznek méltán,
Mert ők fejeket szednek,
Viadalhelyeken
Véresen, sebekben
Halva sokan feküsznek,
Sok vad s madár gyomra
Gyakran koporsója
Vitézűl holt testeknek.
Ó végbelieknek,
Ifjú vitézeknek
Dicséretes serege!
Kiknek ez világon
Szerte-szerént vagyon
Mindeneknél jó neve,
Mint sok fát gyümölccsel,
Sok jó szerencsékkel
Áldjon Isten mezőkbe!
1589-ben, lengyelországi bujdosása előtt írta a költő ezt a katonadalt,katonaéneket.Ihletforrása nem a pillanatnyi élmény volt, hanem a búcsúzás hazájától, a végvári vitézi életformától, a borongó visszatekintés a múltra, az emlékek felidézése. Joggal besorolhatnánk akár a búcsúdalok, akár az elégiák közé is.
A költemény "címzettjei" a vitézek: nemcsak róluk, hozzájuk is szól közvetlenül a vers – közvetve pedig a mindenkori olvasóhoz. – Szerkezetében szigorú elrendezettséget vehetünk észre.
Az 1. versszak lelkes költői, szónoki kérdése önmagában rejti a választ is: a végvári életformánál nincs szebb dolog a világon. Elsősorban a tavaszi természet harmonikus szépségével érvel a költő. A hosszú téli tétlenség után a végvárak lovas katonái kikeletkor kezdhették meg törökellenes harci tevékenységüket.
Szép ez az élet azért is, mert alkalmat nyújt a férfias erények – ügyesség, bátorság, önfeláldozó harc – kiélésére. Három versszakon keresztül (2–4.) mozgalmas képek sorozatában villantja fel a költő a vitézi élet egyes mozzanatait: a harci kedvet, a portyára készülést, az ellenség elé vonulást, az éjszakai ütközetet, majd a csata utáni letáborozást.
Az 5. strófa, elhagyva a részleteket, azok fölé emelkedve – a katonaéletet a kor legmagasabb eszményének rangjára emeli. A végvári vitézek az emberség és a vitézség példaképei. Csupán a jó hírnév és a szép tisztesség önzetlen küzdelmük jutalma. Harcuk egyszerre jelenti az "édes haza" és a kereszténység védelmét. – A strófát záró hasonlat tartalma: a sólyom szép, gyors, bátor, célratörő, hűséges (gazdájához zsákmányával visszatérő) ragadozó madár; vadászatra használták abban az időben.
Három strófán át (6–8.) újra a végvári katonaélet egyes jelenetei peregnek előttünk. A színhely, a szereplők és az események is hasonlók a 2–4. szakasz képeihez, de már átszínezi őket a vitézi élet lemondásainak, kockázatainak s végül a hősi halálnak gyászosabb hangulata.
De éppen ez, a szép tisztességért a sétáló palotát, tanuló oskolát, szórakozást, sőt még az életet is hátrahagyó önfeláldozó sors teszi dicséretessé a végbeliek példáját.
Az utolsó versszakban (9.) a búcsúzó költő őszi hasonlattal mond istenhozzádot a végek katonáinak. Az Isten áldását kéri számukra, és hadi szerencsét kíván nekik a csatamezőkön.
katonaének: a népköltészetben és a műköltészetben egyaránt ismerős, ősi műfaj: a katonák életéről, harci tevékenységéről szóló lírai költemény. Leggyakoribb alműfajai: a csatadal, a toborzóének, a katonasirató, a katonakeserves. A műfaj magyarországi virágzása a 18. századra tehető. Legszebb alkotásai Balassi Bálint vitézi énekei és a kuruc dalok.
Julow Viktor: Balassi Katonaének-e, Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp., 1975 (In:Julow Viktor:Árkádia körül)
Varjas Béla: Balassi és a hárompillérű verskompozíció, Bp., 1970 (In:ItK.1970.4.sz.)
Rigó Béla: In laudem confiniorum: Egy katonaének, Móra Könyvkiadó, Bp., 1994 (In: 99 híres magyar vers és értelmezése)