Az eddig olvasott versek túlnyomó többségének nyelvi muzsikáját az ütemhangsúlyos technika hozta létre. E verselési módban a hangsúlyos és a hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása alkotja a ritmust. Verstani alapegysége az ütem: egy hangsúlyos és néhány hangsúlytalan szótag kapcsolata. A magyar ütemben rendszerint az első szótag a hangsúlyos, s ez után 1,2 vagy 3 hangsúlytalan szótag következhet. Leggyakrabban a 2, 3 és 4 szótagos ütemekből alakulnak a hangsúlyos sorfajok, de létezhetnek 1 vagy 4-nél több szótagos ütemek is. (Ezt a verselési módot hangsúlyos, magyaros, nemzeti verselésnek is szokták nevezni.)
Az értelmi és a verstani hangsúly (nyomaték) nem feltétlenül esik egybe. Verstani szempontból nyomatékot kaphat az egyébként hangsúlytalan, pl. a szó belsejében levő szótag is. Az ütemhatár tehát nemcsak két szó között lehetséges, hanem kettémetszheti a szót is.
A hangsúlyos verselés sorfajait a verssorban előforduló ütemek és a szótagok száma szerint nevezzük el.
Balassi előbbi költeményének sorfajai kétütemű nyolcasok:
Ez a világ sem | kell már nekem | 4 | 4 |
Nálad nélkül, | szép szerelmem, | 4 | 4 |
Ki állasz most | én mellettem, | 4 l 4 |
Egészséggel, | édes lelkem. | 4 | 4 |
A 4. versszakban háromszor kerül a szó belsejébe az ütemhatár:
Feltámada | napom fénye, | 4 | 4 |
Szemüldek fe | kete széne, | 4 | 4 |
Két szemem vi | lágos fénye, | 4 | 4 |
Élj, élj, éle | tem reménye! | 4 | 4 |
Fontos megfigyelni az ütemek szótagszámát is. Például kétütemű hatos a Hervad az a rózsa... kezdetű dal, ütemosztása: 4 | 2.
Hervad az a | rózsa, | 4 | 2 |
kinek töve | nincsen, | 4 | 2 |
elhervadok | én is, | 4 | 2 |
mert szeretőm | nincsen. | 4 | 2 |
Kétütemű hatos a Szeretnék szántani... kezdetű népdal is, de ütemosztása eltér az előzőtől: 3 | 3.
Szeretnék | szántani, | 3 | 3 |
hat ökröt | hajtani, | 3 | 3 |
ha rózsám | eljönne | 3 | 3 |
az ekét | tartani. | 3 | 3 |
Létezik egy szótagos ütem is:
Ezrivel terem a fán a
Meggy...
Feleségem van nekem csak
Egy;
De mikor még ez az egy is
Sok!
Előbb-utóbb sírba vinni
Fog.
(Petőfi Sándor: Ezrivel terem a fán a meggy...)
ütemhangsúlyos verselés: e verselési módban a hangsúlyos és a hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása alkotja a ritmust. Verstani alapegysége az ütem: egy hangsúlyos és néhány hangsúlytalan szótag kapcsolata. A magyar ütemben rendszerint az első szótag a hangsúlyos, s ez után 1,2 vagy 3 hangsúlytalan szótag következhet. Leggyakrabban a 2, 3 és 4 szótagos ütemekből alakulnak a hangsúlyos sorfajok, de létezhetnek 1 vagy 4-nél több szótagos ütemek is. (Ezt a verselési módot hangsúlyos, magyaros, nemzeti verselésnek is szokták nevezni.)