- 5 téma
a dráma megújítója
Luigi Pirandello olasz származású írót „a drámai és a színpadi művészetet bátor és ötletes megújításáért” 1934-ben irodalmi Nobel- díjjal jutalmazták. Nóvuma abban nyilvánult meg, hogy fellazította a klasszikus drámai szerkezetet és egyúttal összekapcsolta a nézőteret a színpaddal. Drámaírói mentalitásának középpontjában az igazságkeresés állt, illetve a társadalmi tudat és az egyéni szándékok ütköztetése.
abszurd
( lat. ) képtelen, lehetetlen, értelmetlen.
aforisztikusság
Az aforisztikusság jelentése odavetett gondolatok, töredezett információk átadása a külvilágnak.
aktivizmus
( latin activus='cselekvõ') A művészeti mozgalom neve a XX. század elején. Lázadás a polgári világ ellen. Anarchista vagy marxistaleninista alapon tagadja a mûvész önállóságát, mindent a forradalmi cselekvésnek rendelnek alá. A németeknél a Die Aktion
antropomorfizáció
( gör.) A természet jelenségeinek és képzeletbeli lényeknek emberi akalkkal és tulajdonságokkal való felruházása.
Apollinaire,Guillaume
Guillaume Apollinaire (1880-1918) olasz származású költő,író,kritikus. Párizsi tartózkodásai során kapcsolatba kerül az avantgárd neves alakjaival.1918-as halálát spanyol nátha okozta. Főbb művei: Saint-Merry muzsikusa, A kubizmus
Aragon, Louis
, Luis ( 1897-1982) francia író, költő. Az avantgarde irányzatokon belül a dadaizmushoz , majd a szürrealizmushoz kapcsolódott. A II. világháborúban a freancia ellenállás résztvevője. Híres művei: A bázeli harangok ( 1934) , Az omnibusz utasai ( 1942)
átdolgozott versek
Azok a versek, amelyeket a költő korábban megírt, majd hosszabb-rövidebb idő elteltével elővett és átigazított (átdolgozott). Ezek tehát kettős keletkezésű alkotásoknak tekinthetők, őrzik az egykori szöveg szemléletét, de egy bölcsebb költő igazítja ki az egyes hibákat.
az éjszaka motívum
A motívum a művészetekben a legkisebb önálló kifejező egység, amely a mű során általában ismétlődik. Az éjszaka motívum az irodalomban több jelentéssel bír, így többek között kifejezi a a félelmet és szorongást, szomorúságot, fájdalmat, születés és teremtést, álmokat és vágyakat, boldogságot, szerelmet és beteljesülést. József Attila Éjszaka verseiben a motívum álmok, vágyak és a szorongás kifejezésének eszköze.
Bálint György
( 1906-1943) Publicista, író. Az Est-lapok munkatársa. Rendszeresen publikált a kommunista és a polgári ellenzéki sajtóban.
Benn, Gottfried
, Gottfried ( (1886-1956) Német költő, dráma- és esszéíró. A német líra formaújító mestere. A tízes években induló költői pályájára expresszionista törekvések jellemzők. Életművének és a huszadik századi lírának egyik csúcspontját jelenti a Statikus költ
bukolika99
( gör-lat. ) pásztori költészet: Az irodalomnak a pásztori életformát eszményként ábrázoló műfaja. Eredete az antik költészet párbeszédes költői műfajára nyúlik vissza. A reneszánsz idején újjáéledt költői műfaj.
bűnögyi regény
Az epikus irodalom azon vállfaja, mely a történetben megjelölt bűnügy a felderítés folyamata és a szereplők megismerése által megoldást nyer.A krimiként is emlegetett műfaj legismertebb képviselői: Agatha Christie,Arthur Conan Doyle.A magyar irodalom egyik legkiválóbb bűnügyi regényírójai közé sorolhatjuk Tandori Dezső ,mely műveiben kiválóan ábrázolta a műfaj jellegzetes elemeit és cselekményszálait.
Caligula
, Gaius Julius ( 12-41) Római császár. Önkényuralmat gyakorolt, összeesküvők gyilkolták meg.
Camus, Albert
Albert Camus (1917-1960) francia író, filozófus. Poétai tevékenységéért 1957-ben Nobel-díjjal tüntették ki. Az egzisztencializmus egyik vezéralakjaként tartjuk számon. Legismertebb regénye: Közöny.
clown-szerep
Clown-szerep alatt a mókamester szerepét értik, illetve a zavaró, és szorongást keltő helyzetek oldására hivatott emberi magatartásformát.
család
Olyan emberi kötelék, mely összefogja a vérszerinti leszármazottak hálózatát.
Csoóri Sándor
Csoóri Sándor (1930-) kortárs költő, esszéíró, prózaíró, politikus. Zámolyban született. Pápán érettségizett. Számos kiváló érdemrenddel jutalmazták eddigi élete során.
dekonstrukció
A filozófiában egy posztmodern iskola, ahol Jacques Derrida használta a dekonstrukciót, mint leépítést. A dekonstruktivizmus szerint minden eddigi olvasatot és rendszert le kell bontani és újra kell értelmezni. Tagadja az értelem és beszédközpontúságot. Nem a meglévő fogalmak elvetését jelenti, hanem azok megkérdőjelezését, bizonytalanná tételét.
Déry Tibor
( 1894-1977) Író. A 20. századi magyar próza kiemelkedő egyénisége. A Tanácsköztársaság bukása után Nyugatra emigrált. 1926-ban visszatért Budapestre. A Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elleni tevékenység vádjával börtönben volt. ( 1957-61) Az 1910-es é
drámai ballada
A ballada alapvetően három műnem határán áll, de az epikai műfajok közé sorolhatjuk. Verses elbeszélői műfaj, ahol az eseményeket, előzményeket drámai párbeszédekből és lírai monológokból ismerhetjük meg. Erre utal a ballada drámai jellege.
drámai monológ
A monológ vagy más néven magánbeszéd a görög drámában annak volt eszköze, hogy a szereplő kizárólag a közönséggel közölhesse gondolatait, ez az úgynevezett nyílt monológ. Más esetekben a szereplő önmagával vitázik döntése előtt, vagy pedig saját belső vívódását szólaltatja meg. Összegezve a monológ a dráma olyan része, amelyben egyetlen szereplő érzelmeit, gondolatait mintegy önmagának feltárja.
duende
Federico Garcia Lorca nevéhez kapcsolódik A duende, melynek magyar fordítása Játék és elmélet. A duende szabadfordításban pajkos koboldot, csintalan manót jelent.
elégikus
Az elégikus szó jelentése bánatos, bús, szomorú hangulatú.
elementáris
( lat) Az elemi erők hatására emlékeztetően megnyilvánuló, nagy , hatalmas, erős hatás.
életmű összegzés
Egy alkotó műve, melyben alkotói módszerét foglalja össze, összegzi világszemléletét.
elidenítés
Az epikus dráma világában egy olyan szerzői vagy rendezői fogás, melynek célja, hogy a közönség ne azonosuljon a dráma hőseivel és cselekményszálával, hanem mint aktív kritikus szemlélje az eseményeket. Az ötlet gazdája maga Bertolt Brecht, német dráma író.
emelkedő, jambikus ritmus
Az időmértékes versláb egyik fajtája a jambus, mely egy rövid és egy hosszú szótagból áll. A jambikus verselés az a verselési mód, melyben csak jambikus (emelkedő) verslábak fordulnak elő.
epikus cselekmény
Az epikus művek alapszerkezetét adó eseménysorozat.
Faludy György
( 1910-) Író, költő, műfordító. 1937-ben Villon-átköltésekkel tűnik fel, 1938-ban megjelenik saját verseit tartalmazó első kötete. 1938-ban Franciaországba emigrál, 1940-41 között a németek elől Marokkóba menekül. 1941-ben Roosevelt elnök meghívására to
feszültség
A fogalom általános jelentése, hogyha egy nyugalmi, egyensúlyi állapot felbomlik, feszültség keletkezik. Ha újra egy egyensúlyi helyzet áll be, a feszültség megszűnik. Az irodalomban a feszültséget az alakzatok közül az ellentét segítségével lehet a legkönnyebben kifejezni.
filozófiai gondolatok
A filozófiai gondolatok a tudományágban megfogalmazott terültekkel kapcsolatban felmerülő gondolatok. József Attila: Eszmélet című műve a magyar irodalomban vitathatatlanul a legnagyobb filozófiai műnek tekinthető, de gondolati téren már nem egyhangú az egyetértés. A versben legtöbben a marxizmussal azonosuló szemléletmódot fedezik fel, de megjelennek az egzisztenciális értelmezések egyaránt a művel kapcsolatban.
frontélmény
A frontélmény a háborús időkből származó megrázó történéseket tükrözi. Örkény István: Tóték című műve a front - és fogoly táborok élményét írja le.
futurista kiáltvány
A futurizmus egy 20. századi irányzat, a sebesség, a lendület, az erő, a dinamizmus, a technika és a jövő hirdetője. A futuristák nézeteiket kiáltványokban vagy más néven manifesztumokban hirdették. Olaszországban és Oroszországban szinte közel azonos időben elinduló irányzat, melynek legjelentősebb képviselői között megtalálható Majakovszkij is.
Füst Milán
( er. Fürst, 1888-1967) Költő, író. A Nyugat köréhez tartozott. Az élet groteszk jelenségeit, a lélek rejtelmeit kutató izgalom jellemzi prózai és színpadi műveit is. Esztétikával is foglakozott, Kossuth-díjjal jutalmazták 1948-ban. Híres művei: Iv. Henri
Genet, Jean
Jean Genet (1910-1986) francia író, költő, drámaíró, politikai aktivista. Fiatalkorában csavargóként élt, három évig pedig nevelőintézetben nevelkedett. Tolvajlás vádjával többször ítélték börtönbüntetésre, legtöbb regénye így keletkezett. A költő az európai abszurdizmus egyik legjelentősebb képviselői között említhető.
Góngora
y Argote Luis de, ( 1561-1627) Spanyol költő. A spanyol „aranyszázad” legnagyobb hatású és legeredetibb lírikusa. Híresek barokk szonettjei, az udvari életet kigúnyoló románcai és elbeszélő költeményei. Virtuóz formaművész, verseit különleges metaforák ha
Gorkij, Maxim
Makszim Gorkij 1868-1936 között élt klasszikus orosz irodalom hagyományainak követője. Forradalmi szemlélete és tevékenysége miatt többször összetűzésbe került a cári hatalommal, és emiatt többször kényszerült emigrációba, legtöbbször Olaszországba. 1921-1931 között gyógykezelések miatt szintén külföldön élt. Korai művei a kései romantikával rokoníthatók, majd a kritikai realizmus szellemében ábrázolja az ellentmondásos polgárosodó orosz társadalmat. A forradalmat követő orosz irodalom legnagyobb tekintélye Gorkij volt. Nézeteit részben kanonizálták, részben elvetették. Hazatérését követőn az Írószövetség elnöke lett, de nem engedték többé külföldre. Váratlan halálának körülményei még tisztázatlanok.
Grendel Lajos
( 1948-) regényíró, novellista. A felvidéki próza Magyarországon legismertebb és legmegbecsültebb szereplője. Az 1981-ben megjelent Éleslövészet - Nem(zetiségi) antiregény című kötete valóságos földindulást okozott. Húsz kötete jelent meg, a legfontosab
gyemekvers
A gyermekek igényeit és képzeletbeli világát kielégítő versek. A magyar költők közül a legnagyobb gyermekvers írónak Weöres Sándor számított. Legnagyobb verseskötete a Ha a világ rigó lenne és a Medúza címet viselő ciklusok.
gyermek motívum
Gyermek motívum alatt azt értjük, amikor a költő visszaálmodja magát a gyermekkorba, és a kisgyermek szemszögéből mutatja be a világot.
gyermekvers
A gyermekek igényeit és képzeletbeli világát kielégítő versek. A magyar költők közül a legnagyobb gyermekvers írónak Weöres Sándor számított. Legnagyobb verseskötete a Ha a világ rigó lenne és a Medúza címet viselő ciklusok.
hármasság motívum
Olyan motívumrendszer, mely három tagból áll. Egy irodalmi mű cselekménye, mondanivalója épülhet az idő hármasságának motívumára (múlt, jelen, jövő).
három idősík
A három idősík, a múlt, a jelen és a jövő megjelenésére utal egy művön belül. Minden idősíkhoz egyben értékrendszer is társul. Például: dicsőséges múlt, fényes jövő stb.
Hatvany Lajos
br. ( 1880-1961) Író, irodalomszervező, az MTA tagja. ( 1960) Ady barátja és egyik első méltatója volt. Részt vett a Nyugat c. folyóirat megalapításában, a modern irodalmi tevékenységeket anyagilag is támogatta. 1919-1927-ben bécsi emigrációban élt, 1938-
haza
A haza az az ország és emberi közösség, ahová a beszélő személy tartozik, illetve olyan terület, amit egy ember vagy nép az élete terének, lakóhelyének tekint.
Hemingway
, Ernest ( 1898-1961) Amerikai író. Az úgynevezett elveszett nemzedék egyik kiemelkedő képviselője. Reménytelen életeket, különös élethelyzeteket bemutató művei a helytállás és a bátorság, az emberi méltóság megóvásának fontosságát hirdetik. Nobel-díjjal
hét szonetből álló óda
József Attila, költő, Hazám (1937) című versének alternatív elnevezése. Ebben az alkotásában egy olyan társadalmi képet ír le, melynek meghatározó eleme a nemzeti nyomor.
hidegség és fagy
József Attila, Téli éjszaka (1933) című versének két fő motívuma, mely az éjszakával és a téllel egyenrangú értéket képvisel. E két kifejezés megtestesíti magát a téli éjszakát.
homéroszi hasonlat
Terjengős hasonlat sorozat, melyben leíró jellege gyakran eltér az alkotás eredeti tárgyától.
hosszúvers
Az 1950-es évek magyar költészetében elterjedt műfaji megnevezés, amely egy-kétszáz soros vagy még annál is terjedelmesebb, kötetnyi, elsősorban lírai kompozíciót jelöl, mely epikai és drámai elemeket egyaránt felhasznál. Általános sajátossága a világkép-
Ignotus Pál
Budapesten született 1901-ben. Alig 18 éves, amikor a Tanácsköztársaság idején aktív politikai szerepet vállalt és részt vett a KIMSZ diákosztályait irányító direktórium munkájában. 1920 után polgári liberális publicistaként az Esti Kurír vezércikkírójaként vált ismertté. Többek között munkatársa volt a kor legbefolyásosabb irodalmi folyóiratainak, a Nyugatnak és a Toll című lapnak is. 1936-ban megalapította a Szép Szó című folyóiratot. 1938 végén a zsidótörvény elől Angliába emigrált, ahol 1940 kora tavaszától 1947 őszéig a BBC „European Intelligence of Listeners Research” osztályán dolgozott. Először fordítói-gépírói munkát végzett, később a Magyar Hírekhez került, a háború végén pedig a magyar adásnál dolgozott. 1945-től a londoni-magyar követség sajtóattaséja volt, ahonnan 1949 nyarán hazarendelték. 1949 szeptemberében kémkedéssel és a szociáldemokrata „szervezkedésben” való részvétellel vádolták, majd 15 évi börtönbüntetésre ítélték. 1956-ban rehabilitálták. Kiszabadulása után a Magyar Tudományos Akadémia Irodalomtörténeti Intézetében kapott kutatói állást. Az 1956-os forradalom és szabadságharc egyik előkészítője volt. 1956. szeptember 16-án, az Írószövetség közgyűlésén az elnökség tagja lett. 1956. november 1-jén írótársaival együtt aláírta azt a nyilatkozatot, amely a forradalom erkölcsi tisztaságáért emelt szót. A forradalom leverése után újra elhagyta Magyarországot és ismét Londonba ment, ahol 1962-ig az Irodalmi Újság főszerkesztője volt, valamint feloszlásáig irányította a Magyar Írók Szövetsége Külföldön névvel rendelkező szervezet munkáját, fordította többek között Maugham és Maupassant műveit. 1978-ban Londonban halt meg.
interpunkció
( lat) Központozás, az írásjelek kitevése, felrakása.
irodalmi szociográfia
Irodalmi műfaj.
ismétlés, fokozás
A szövegben a szemantikai azonosság egyértelmű, nyilvánvaló jele. Szerepe lehet a kiemelés, összefoglalás, a téma fenntartása, a szöveg kohézióvá tétele. A klasszikus retorikában a nyelvi kifejezés szépségét is szolgáló, a nyelv minden szintjén megjelenő alakzat.
játékosság
Az irodalomban könnyed, laza alkotói stílus. Stilisztikai eszközei a szójátékok és a rímek.
Jékely Zoltán
Jékely Zoltán (1913–1982) Áprily Lajos költő fiaként jött a világra. Korai műveiben meghatározó szerepet töltött be a természet- és szerelemélmény, illetve az elmúlás. Ezen érzéseit legelőször az 1936-ban megjelent Éjszakák című verseskötetében rögzítette. Ismertebb művei: Enyeden ősz van; Apotheozis; A Szépjuhászné elégiája; Csillagtoronyban; Madár-apokalipszis. A Faust első részének fordítója.
Jelenések könyve
Ókeresztény mű, az Újszövetség négy könyvéből az egyik alkotás, melyet János próféta rögzített, feltehetőleg i. sz. 68-69-ben keletkezett. Apokalipszis néven is ismert. Futurisztikus értelmezés szerint János Krisztus visszajövetele előtti rövidebb periódusról írt, és olyan próféciákat említ, melyek még nem teljesedtek be.
József Attila-díj
1950-ben alapított irodalmi díj, melyet kiemelkedő irodalmi tevékenységért ítélnek meg. A díjat a mindenkori kulturális miniszter osztja ki. Minden év március 15-én adják át az arra érdemeseknek.
Kalibán
William Shakespeare A vihar című művének egyik hőse.
kalligramma
( képvers) Olyan költemény, amely vizuális megformálásával is többletjelentéseket fejez ki. A hangritmust az illusztráció és a különös elrendezés helyettesíti vagy kiegészíti.
képgazdagság
Olyan alkotói eszközhasználat, mely burjánzik a költői képekben. A metaforák, hasonlatok, szimbólumok tárházának kieresztésével az alkotás magasztosabb és élvezetesebb lesz. Ezzel a képgazdagsággal díszítgeti ki életművét Csóri Sándor, kortárs költő is.
kettős keletkezési idejű alkotások
A kettős keletkezésű idejű alkotások esetében a mű már korábban is létezett, a költő egy korábbi korszakában már megszületett. Erre példa Nagy László korai versei közül az Adjon az isten című verse.
kínai színház
Kínában kezdetben piactereken, fogadókban, vendéglőkben adtak elő a közönség szórakoztatására különféle történeteket. Már korán mesterségként tartották számon az ilyen jellegű foglalkozásokat. Kínában a színjátszás körébe sorolhatók a mutatványosok, akrobatikus művészek. Mikor a 18. század végén az opera-dráma virágzása véget ért, átadta helyét egy új népi színjátszásnak, melyből kifejlődött a "klasszikus színháznak" nevezett "pekingi opera". Ezt az új színjátszást szabályok által rögzített mozdulatok, arcfestés és kosztüm jellemzi, elválaszthatatlan része az akrobatika is. A kínai színjátszásban nem használnak maszkot. Az adott karaktert az arcfestésről lehet megismerni. A hősnő szerepkörét dan-nak, a férfi hősökét pedig sheng-nek nevezik. A chou a komikus gonosztevő, vagy áruló. E szerepkör elmaradhatatlan külső ismertetőjele az arcra festett fehér folt. Az egyéb szerepköröket is azonnal fel lehet ismerni az arcfestés színeiről. A fénytelen fehér arc gonosz, a vörös jószándékú, a fekete becsületes, az arany pedig a természetfölötti, túlvilági lények színe. A kalapon viselt fácán toll azt jelzi, hogy az illető valamely idegen, nomád, barbár nép képviselője. A hadvezér jele a háton viselt zászló. A darabok témáját a legendákból merítik.
kisérletező
A költészetben a próbálkozások jellemeznek egyes költőket, így Szentkuthy Miklós esetében ez az epikai műfajokra mondható el. A magyar epika kísérletezőjeként tartják számon.
kláris
Gyöngysor. Általánosabb értelemben: egymás mellé helyezett, erősített, fonalra felfűzött gyöngyszemek füzére. Az Alföldön és a hozzá csatlakozó felföldi területeken nevezik kaláris gyöngysor, galárisnak a korall szóból eredeztetve.
klasszicizáló
A klasszicizáló tulajdonképpen a klasszicizmus művészeti formáihoz való igazodást jelenti.
Kodolányi János
( 1899-1969) író, újságíró. Pályafutását költőként kezdte, de verseit hamar megtagadva, érdeklődése a novella- és újságírás felé fordult. Elsősorban az ókori mitológiát (Égő csipkebokor; Vízöntő, Új ég és föld), illetve a tatárjárást (Boldog Margit; Juli
komplex kép
Több valóságsíkból építkező költői kép; a valóságsíkok egyszerre jelennek meg, s az ezek közti feszültséget érzékeli a tudat
komplex költői kép
A költői képek alkalmazása szimbolizál bizonyos dolgokat
konszonancia
( lat.) A zenében több egyidejűleg megszólaló, különböző magasságú hang teljesen összeolvadó együtthangzása, egybehangzás. 2. összhang
Kossuth-díj
A Kossuth-díj magyar kitüntetés, Kossuth Lajosról elnevezve. Az országgyűlés 1948-ban alapította. A tudomány, a művészet és irodalom területén, valamint a szocialista termelőmunkában kiemelkedő teljesítményt nyújtó személyeket, csoportokat jutalmazták vele. A minisztertanács adományozta, 1963 óta csupán kulturális és művészeti alkotó tevékenységért adják. 1990 óta a köztársasági elnök adományozza, általában a miniszterelnök előterjesztése alapján.
Kozmutza Flóra
Illyés Gyula felesége. Tanár, gyógypedagógus, pszichológus. A gyógypedagógiai pszichológia kiváló művelője, megújítója, működési körének kiszélesítője és rendszerezője.
közösség
Társadalmi vonatkozásban beszélhetünk közösségekről, melyek egy közös e
kritika
Műbírálat, olyan sajtóközlemény, amely egy-egy konkrét műalkotás vagy valamely művészeti jelenség, folyamat értékelő elemzését adja.
kulcsregény
Olyan regény, melyben az író saját korának eseményeiről, valóságos, ismert személyeiről ír leplezett formában, megváltoztatott nevekkel, ám mégis felismerhetően. Az első magyar kulcsregény Dugonics András Elelka című műve.
kulcsvers
Olyan meghatározó vers egy költő életművében, mely egy konkrét korszakának a legjellegzetesebb stílusjegyeit hordozza magában.
lágerélmény
A koncentrációs táborokban megtörtént események hatására íródott művek meghatározó lelki környezete. Hatása: a magányérzés, számkivetettség, az életben való hit ambivalens jelenléte.
látomásos-álomszerű lírai hagyomány
Olyan alkotói kifejezésmód, mely a látomás, a vízió, elemével ábrázolja a mű mondanivalóját. Leggyakoribb stíluseszköze az allegória, a hiprebola, a szimbólum és a metafora.
látomásvers
Olyan vers, mely nem a lét nélküli világ értelmét kutatja, hanem azt az álomvilágot, melybe minden éjjel belecsöppen az ember, mely mindannyiunk egyetemes és közös élménye. Az ilyen típusú vers végére a látomás átalakul emlékké.
leírás és értelmezés nem lineáris
Olyan költői eszközhasználat, amikor a leírás egyben az értelmezés is, tehát nincs szükség következtetésre.
lírai személyesség
Azon mozzanat egy alkotás során, amikor a lírai versbe az író beemeli saját, szubjektív, megélt élményeit, ezzel fokozva a feszültséget vagy a katrzisélményt.
Makai Ödön
Makai Ödön 1889-1937 között élt jogász, ügyvéd. József Attila sógora és egyben későbbi gyámja is, aki elsőként József Jolán, majd József Etelka férjeként tartozott a családhoz. Felismerte a költő tehetséget József Attilában, és segítette őt pályáján. Maga a költő is említést tesz gyámjáról Curriculum vitae címet viselő önéletrajzi művében.
Márai Sándor
Regény- és drámaíró, költő, novellista, esszéista, publicista, műfordító. Regényei pl. Csutora (1932), Egy polgár vallomásai (1934), Válás Budán (1935), A gyertyák csonkig égnek (1942).
Márquez
Napjaink közkedvelt írója, Kolumbiából származik. Néhány híres műve: Száz év magány, Szerelem kolera idején. García Márquez sűrűn hangoztatott nézete, hogy a haladás ügyét csak a legmagasabbrendű irodalom szolgálhatja.
menekülésvágy
A menekülésvágy a társadalomtól vagy önmagunktól való elidegenedés következtében lép fel.
mimika
Arcjáték, az arccal, annak apró mozgásaival, megváltoztatásával való kommunikáció. A testbeszéd egy fajtája.
minimal art
A minimal art vagy más néven a minimális művészet a hatvanas években kialakult szobrászati és festészeti irányzat. Az irányzathoz tartozó művészek nem elégedettek meg azzal, hogy természeti környezetbe helyezték geometrikus formájú alkotásaikat, hanem olyan földgátakat és árkokat terveztek, melyek teljesen megváltoztatták a táj arculatát. Nem a szobrászat dekorálta a tájat, hanem a táj külleme változott meg a művész beavatkozásával.
modern sorstragédia
A modern sorstragédiák nagy szerephez jutottak a modern korszak megjelenésekor. Arthur Miller nagy művelője volt a modern sorstragédiáknak, hiszen drámái ebbe a kategóriába sorolhatóak.
Móra Ferenc
(1879-1934): regényíró, költő, újságíró. Kiskunfélegyházán és a budapesti egyetemen tanult. A Szegedi Napló munkatársa, 1913-19 között főszerkesztője volt. Verses elbeszélésekkel (Az aranyszőrű bárány, 1902), majd gyermekmesékkel indult. Önéletrajzi elemekkel átszőtt meséje, a Kincskereső kisködmön (1918) a magyar gyermekirodalom klasszikusa. A Tanácsköztársaság bukása után alig kerülhette el a letartóztatást, a Világ című lapban közölt cikkéért indított ellene eljárást a kormány. Első regénye A festő halála (1921), mely egy gyilkosság keretében ábrázolta szegedi életét. Az Ének a búzamezőkről (1927) a háború utóhatásairól, a magyar falu életéről ad képet. Történelmi regénye az Aranykoporsó (1932) a császárság korát idézi és lélekrajzzal ábrázolja a történelmi korforduló különböző embertípusait.
Mrozek, Slawomir
(1930-): lengyel drámaíró, író. Műveinek központi témaköre korunk személyiségválsága, az elidegenedés és önazonosság-vesztés. Groteszk vagy abszurd helyzeteket, modelleket állít színpadra, amelyekben azonban a realitás is jelen van. A szereplők logikáját, a művészek teóriáit a köznapi élet törvényeivel szembesíti, a hatalom, a kegyetlenség, a morál és a nemiség összefüggéseire mutat rá. Alakjai szerepválsággal küzdenek, ki akarnak bújni a formulák és sztereotípiák korlátai közül, egyéniségük megtalálására és érvényesítésére törekszenek. Hősies gesztusaik, nagyratörő próbálkozásaik rendre komikus felsülésekbe torkollnak, de a végkifejlet ~ csaknem minden művében komor. A Tangó c. dráma (1964) alapkonfliktusa a kulturális hagyomány és modernség szembenállása. Az író az értékrendszer félreállításának következményeit boncolgatja szatirikus jelenetsorokon át, és végül az értelmiség félreszorulására, térvesztésére, a hagyományos kultúra életképtelenségére esik éles reflektorfény. További fontosabb művei: Az elefánt, novellák (1957); Rendőrség (1958); Emigránsok (1974); Portré (1987).
Mrozek, Sławomir
Lengyel regény- és drámaíró, elbeszélő, grafikus. Első darabja a Rendőrség (1958). Híres háromfelvonásos drámája a Tangó (1963).
műfordító
Műfordítással hivatásszerűen foglalkozó személy.
naturalista dráma
(lat) A 19. sz. második felében keletkezett irodalmi irányzat alapelvei szerint készült dráma. Az irányzat jellemzője, hogy a valóság fényképszerű ábrázolására törekszik.
Németh László
Regény- és drámaíró, esszéista. Regényei pl. Gyász (1936), Égető Eszter (1956), Iszony. Történelmi drámái pl. Galilei (1953), Az áruló (1954), A két Bolyai (1961).
objektív költészet
Tárgyilagosságra törekvő költészet, mely a szerző személyes életéről keveset árul el. Arany János pl. a 20. századi objektív költészet előfutárának tekinthető.
objektivitás
(lat): tárgyilagosság, elfogulatlanság, pártatlanság.
Orbán Ottó
Költő, műfordító. 1958-óta irodalmi munkásságából él. Verseskötetei pl. Fekete ünnep (1960), A teremtés napja (1963). Sokoldalú fordító, fordított pl. angol, cseh, görög, jugoszláv, kínai, latin, mémet, orosz, skandináv és spanyol költőktől is.
önirónia
Önmagára vonatkoztatott, többnyire dicsérő, elismerő szavakba burkolt, keserű, de szellemes, finom gúny.
önstilizáció
A személyiség képzeletbeli meghosszabbítása, kiterjesztése, átalakítása.
összegző mű
Összefoglaló, és a következtetéseket is levonó mű.
ötsoros versszakok
Öt sorból álló versszakok.
Pinter, Harold
(1930-2008): angol drámaíró, forgatókönyvíró, költő, színész, rendező, polgárjogi aktivista. 1948-tól színészetet tanult, de az iskolákat otthagyta, s David Baron néven különböző társulatokhoz állt hivatásos színésznek. Munkája közben bejárta szinte egész Angliát és Írországot, így szerzett tapasztalatait, benyomásait később műveiben is felhasználta. Drámaíró korszakának kezdetét 1957-re datálják: ekkor született A szoba című egyfelvonásosa és Az étellift című darabja. Egy évvel később készült első egész estés színműve, A születésnap, amelyet egy kis londoni színház játszott - kereken egy hétig, a nézők és a kritikusok teljes értetlenségétől kísérve. A bukás után nehéz helyzetbe került írót a BBC segítette ki, bemutatva Egy kis fájdalom című hangjátékát. 1960-ban már átütő sikert aratott három felvonásos drámája, A gondnok, s az is bebizonyosodott, hogy Pinter több az ekkor divatos abszurd dráma egy újabb középszerű művelőjénél. Több darabját is átírta a televízió számára, sőt A születésnap és a Hazatérés tévéváltozataiban ő is játszott. Filmforgatókönyv-íróként dolgozott együtt Joseph Losey rendezővel A szolga, a Baleset és A közvetítő című filmekben, Elia Kazannal Az utolsó cézár, valamint Karel Reisszel A francia hadnagy szeretője című alkotásokban. Kétszer is jelölték Oscar-díjra a legjobb forgatókönyv kategóriában, három ízben nyerte el a New York-i filmkritikusok díját, egyszer pedig a brit filmakadémiáét. Színészként legnevezetesebb alakítását a Teknősnapló című filmben nyújtotta Glenda Jackson oldalán. Drámaírói pályájának fontos állomásai voltak a Hazatérés, a Csönd, a Régi idők, a Senki földje és az Árulás című darabjai, amelyeknek mindegyike a sajátos, csak Pinterre jellemző új drámai stílusban fogant. Darabjai pusztán helyzeteket, e helyzetekben mozgó embereket ábrázolnak, mindenféle tanulság nélkül, dialógusai tele vannak váratlan fordulatokkal és humorral. Szemléletének jellemzője a mindenkire kiterjedő részvét, a sajnálat, amely minden embert egyformán az abszurd világ áldozatának tekint. Ezzel függött össze pacifista meggyőződése is: tiltakozott többek között az 1999-es szerbiai NATO-bombázás, az Egyesült Államok afganisztáni és iraki hadművelete ellen.
posztmodern
Eleinte az építészetben, később más művészi ágakban is, pl. az irodalomban megjelenő irányzat, irányzatok, mely képviselői felismerték, hogy a társadalmat a technicizmussal, a technikai szemlélettel, a hagyományok elvetésével nem lehet megváltani. Nagyaro
reakció
(lat): visszahatás, ellenhatás; haladás ellenesség; önkény, erőszak.
realitás
Valóság, tény, mely a tudatunktól függetlenül létezik.
reformátusság
Kálvinistaság; Kálvin János tanainak követése.
relativizmus
Filozófiai irányzat, mely az emberi megismerés viszonylagosságát, tudatunktól függő jellegét hirdeti.
ritmusformák és a nyelv mesteri kezelése
Erősen zenei formákban való kifejezésmód.
ritmusosság
(gör-lat): ütemesség, szabályos üteműség; ritmusos: valamilyen ritmust követő, a ritmust megtartó; egyenletesen lüktető.
Samuel Beckett
(1906-1989): ír származású, angol és francia nyelven alkotó író, drámaíró, költő, esszéista. Nobel-díjas. A nagyközönség által hosszú ideig alig olvasott, inkább csak az irodalmi elit által ismert és elismert szerző első jelentős színpadi műve, a Godot-ra várva az abszurd dráma alapműve (1952). A játszma vége (1970) az író drámai művészetének másik vonalát emeli ki, a teljes semmibe hullás peremén játszódó darab a Lear király paródiájaként is értelmezhető. Rövid Proust tanulmánya (1931) a szakirodalomban máig kiemelkedőnek számító filozófiai értelmezés, és bár Proust műveiről alig beszél direkt módon, de már saját későbbi filozófiájának vázlatát adja. A visszhang csontjai (1936) című verseskötetét a szürrealista automatikus írás, T. S. Eliot-i költői példája ösztönözte. A szürrealisták által kedvelt fekete humor változata Murphy (1938) című regénye. Beckett hősei elidegenedett világban élnek, mégsem képesek lemondani a jelentésről, létezésük értelmét keresik és makacsul igyekeznek kitartani a legvégső időkig.
Sánta Ferenc
Kossuth-díjas regényíró, elbeszélő. Leghíresebb novellája az 1954-es Sokan voltunk című. Kezdeti témái gyermekkorához, az erdélyi tájhoz kapcsolódtak, később viszont egyre inkább a hatalom, az erkölcs problémája foglalkoztatta az írót.
Sarkadi Imre
Kossuth-díjas regényíró, elbeszélő, drámaíró. Első novellái a háború borzalmait mutatták be. Pl. a Szökevény című. Alkotásai pl. Bolond és szörnyeteg (1960), Oszlopos Simeon (1960), A gyáva (1961). Több művéből is film készült, pl. Körhinta (1955).
Sartre, Jean Paul
(1905-1980): francia író, filozófus. 1929: fil. végzettséget szerzett. 1931-37: Le Havre-ban, Párizsban és Laonban gimnáziumban tanított filozófiát; megalapította és vezette. a Les temps modernes c. folyóiratot. Az 1930-as évek elején Husserl, Heidegger és Kierkegaard indítására körvonalazódott benne egy olyan fenomenologikus pszichológia, mely elsősorban a képzelőerőre összpontosított. Az egzisztencializmus egyik atyjaként az ember igazi értékét a fantáziában látta, a tudat és a lét számára értéktelen, de a radikális pesszimizmust a radikális szabadsággal próbálta ellensúlyozni. Filozófiájának népszerűsítő megfogalmazása 1946: Az egzisztencializmus humanizmus c. kiáltványa, mely az ateista egzisztencializmus szóvivőjévé tette. A másik emberben az egyén szabadságát fenyegető ellenfelet látott (a pokol a másik ember). Fő műve: L'Être et le Néant (A lét és a semmi), Párizs, 1943. Az 1970-es évekig élettársával, Simone de Beauvoirral együtt döntően meghatározta Franciaország intellektuális arculatát. - Művei magyarul: A fal. Bp., 1959. - Egy vezér gyermekkora. Uo., 1959. - A szavak. Uo., 1964. - A legyek. Uo., 1968. - Zárt tárgyalás. Uo., 1968. - Az undor. Uo., 1968. - Temetetlen holtak. Uo., 1968. - A tisztességtudó utcalány. Uo., 1968. - Az ördög és a jó Isten. Uo., 1968. - Az altonai foglyok. Uo., 1968. - Mi az irodalom? Uo., 1969. - Módszer, tört. , egyén. Uo., 1976. - Velence foglya. Uo., 1984. - Freud. Uo., 1987. - Egzisztencializmus. Uo., 1991. - A szabadságról. Uo., 1992. - Az Ego transzcendenciája. Debrecen, 1996. - Elmélkedések a zsidókérdésről. Bp., 2002.
siratóének
Temetés előtt a gyászolóknak v. fogadott sirató(k)nak a halott fölött mondott (gyakran rögtönzött) éneke.
sportmítosz
A sport mitizálása, szinte mítosszá tétele.
stigma
Bőrfolt, testi jel, bélyeg.
szabad vers
Olyan versszerű sorokba tördelt költemény, melynek szabályozott versritmusa nincs, verstanilag kötetlen formájú.
számvetés és új életprogram
Az eddigi életszemlélet alapos mérlegelése, és új szemléleten alapuló célok, szándékok megfogalmazása. (Sz. L. ún. “különbékéje”)
Szentkuthy Miklós
Író, műfordító. 25 éven át középiskolai tanár volt. Művei pl. Fejezet a szerelemről (1936), Burgundi Krónika (1959).
szerelmi líra
A szerelemről szóló, azzal kapcsolatos költészet.
szerpentin hasonlat
A spirális szerkesztés eszköze: a leírás minden lényeges eleme magába foglalja az értelmezést is. Minél többet látunk, annál többet ismerünk meg.
szimbolikus látomás
Jelképes látomás.
szinházi újító
A színház eszközrendszere által a színháznak a közönséggel való kapcsolatát megújító művész.
szintetizáló költészet
A részeket, alkotóelemeket egységbe kapcsoló költészet.
szövegtér
Vagy valós földrajzi táj v. jelképes tér.
szöveguniverzum
A szövegnek általános jellemvonásai (egységessége).
Tamási Áron
(1897-1966): író, drámaíró. Az Udvarhely megyei Farkaslakán született székely parasztcsaládból. Az első vh. -ban az olasz fronton volt katona, majd a kolozsvári kereskedelmi akadémián szerzett oklevelet. 1923-26 között Amerikában dolgozott. 1925-ben jelent meg Lélekindulás c. első novelláskötete. Az Erdélyi Helikon táborához tartozott. Ábel (1932-34) c. regénytrilógiájában egy székely fiú kalandos sorsát mutatta be, székely népének élni akarását, otthonteremtő vágyát szólaltatta meg. A második vh. után Bp. -en telepedett le, újabb műveiben lírai, olykor játékos módon tett hitet humánus eszményei mellett. Sokoldalú alkotó egyéniség volt, regényei, elbeszélései, drámai művei és tanulmányai költői színekkel ábrázolták a székelység múltját, jelenét. A költészet nosztalgikus derűje és a mítosz időtlensége mögött művei a szociális és nemzetiségi gondokról tesznek tanúságot.
tárca
Hírlapi írásmű. Jellemzői az olvasmányosság és az irodalmi igényesség. Általában a lapok alsó felében jelenik meg, vastag vízszintes vonal választja el a többi írástól. Magyarországon a 19-20. században vált divatossá.
társadalmi hagyományok
A társadalomban levő, ható, tovább élő (tudatosan ápolt) szokások, ízlés, felfogás, ill. szellemi örökség rendszere.
tehetetlenség
Cselekvésre való képtelenség; bénító hatás(ok) átélése.
történelmi haladás
A történelem szempontjából jelentős előrelépés, fejlődés.
tragikus halála
A köztudatban az a nézet terjedt el, hogy vonat alá vetette magát. Az újabb kutatások szerint álló szerelvényről volt szó, mely talán épp akkor mozdult meg, amikor J. A. át akart bújni két vagon között.
tudatlíra
A tudatban levő jelenségek összességét felölelni és közvetíteni kívánó költészet.
újnépiesség
Az újnépies irányzat Erdélyi József első verseskötetével, az Ibolyalevéllel jelentkezett. Igazán jelentékennyé az 1930-as években vált, amikor a népi írók (képviselői úgy vélték, hogy a parasztság az a társadalmi réteg, mely egy új, szellemileg vezető köz
Vas István
(1910-1991): Kossuth-díjas költő, író, műfordító, esszéista. Bécsben kereskedelmi főiskolát végzett, kapcsolatba került az ott élő emigráns művészekkel. Hazatérve tisztviselőként, majd kiadói lektorként dolgozott. Első írásait a Kassák szerkesztette Munka, majd a Korunk, a Pesti Hírlap és a Nyugat közölte. Már első versesköteteivel, Őszi rombolás (1932), Levél a szabadságról (1935), Menekülő Múzsa (1938), a Nyugat “harmadik nemzedékének” élvonalába került. Művészete a gondolatiságnak és a költői szenvedélynek a magyar költészetben ritka ötvözete. A Cambridge-i elégia c. költeménye a magyar irodalom egyik legszebb hazafias verse, az Elveszett otthonok is lényegében a hazaszeretet dokumentuma. Műfordítói munkássága kiemelkedő.
Veres Péter
(1897-1970): író, publicista, Kossuth-díjas, országgyűlési képviselő, honvédelmi miniszter 1947-48 között. Négy elemit végzett, bojtárként, cselédként, summásként, napszámosként és vasúti pályamunkásként kereste kenyerét. 1914-től részt vett az agrárszocialista mozgalomban, autodidakta módon művelte magát. 1917-1918-ban katonáskodott, előbb az olasz fronton, majd a köztársasági hadseregben. 1919-ben a balmazújvárosi földosztó bizottság, később a községi direktórium tagja lett. A megszálló románok Brassóba internálták, ahonnan 1921-ben tért haza, de még egy évig Debrecenben raboskodott. 1922-ben alapító tagja lett az MSZDP balmazújvárosi szervezetének és a Magyarországi Földmunkások Országos Szövetségének. 1944-ig a Szociáldemokrata Párt tagjaként a csendőrség többször zaklatta. Első írását 1928-ban a Századunk című folyóirat közölte, első könyve, Az Alföld parasztsága című írói szociográfia 1936-ban jelent meg. Gyakran írt a Válaszba, a Gondolatba, a kolozsvári Korunkba és a Kelet Népébe. 1937-ben a Márciusi Front egyik alapítója volt. 1938-tól részt vett a Szabad Szó szerkesztőbizottságának munkájában. 1939-től a Nemzeti Parasztpárt vezetőségének, 1942-től a Magyar Történelmi Emlékbizottságnak lett a tagja, részt vett és felszólalt a lillafüredi író-katona találkozón és az 1943-as szárszói konferencián. A háború alatt többször munkaszolgálatra vitték; az ostromot Budapesten élte át. 1945-től tagja volt az Ideiglenes Nemzetgyűlésnek, a Nemzetgyűlésnek, majd az Országgyűlésnek; 1945-ben bekerült a fővárosi törvényhatósági bizottságba is. 1945-1947-ben az Országos Földbirtokrendező Tanács elnöke volt. 1945-től 1949-ig ő volt a Nemzeti Parasztpárt elnöke. 1947. március 14-szeptember 24. között építés- és közmunkaügyi, majd 1948. szeptember 9-ig honvédelmi miniszter volt, aztán kiszorították a politikai életből és a paraszti gazdálkodásról vallott elképzelését is hatalmi szóval utasították el. 1949-től a Magyar Függetlenségi Népfront Országos Tanácsának, 1954-től a Hazafias Népfront Országos Tanácsának a tagja, 1954-1957 januárja között a Magyar Írók Szövetségének elnöke volt. Támogatta az új rendet, de mindig figyelmeztetett a torzulásokra. Az 1950-es években megírta A Balogh család története című, a magyar paraszti élet fél századának legalaposabb enciklopédikus regényét. 1950-ben és 1952-ben Kossuth-díjat kapott. Cikkeivel részt vett az 1953-1956 közötti írói mozgalomban; 1956 júniusában ő is köszöntötte Nagy Imrét a hatvanadik születésnapján. 1956. október 23-án, a Bem téren ő olvasta fel az Írószövetség nyilatkozatát. Jóval később kiadott naplójának tanúsága szerint a forradalomban a megtisztított szocializmus és a nemzetté válás együttes esélyét látta, de tartott a túlzásoktól; november 1-jén az ő neve is ott szerepelt az utcai önbíráskodások ellen fölszólaló kilenc neves íróé között. A Corvin köz szabadságharcosai őt akarták miniszterelnöknek. Október 31-én - némi vita után - a Petőfi Párt néven újjáalakult parasztpárt írókból álló irányító testületének tagjává választották. 1956. december 28-án ő elnökölt az Írószövetségnek a forradalom mellett hitet tevő közgyűlésén. A kádári hatalmat konszolidálni igyekvő Irodalmi Tanácsban való részvételt visszautasította, többször kihallgatták, a belügyi szervek pedig szorgalmazták a letartóztatását is. Az 1960-as évektől amolyan 'mindenes' lett, a népben-nemzetben való gondolkodás etikáját szorgalmazta. Népszerűségét a hatalom megkísérelte kihasználni, többször kitüntették, de erkölcsi életfelfogására az átformálódó kádári Magyarország egyre kevésbé tartott igényt.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)