A fantasztikus ábrázolásmódnak nagy hagyományai vannak mind a triviális, mind a magasztos, mind a kísértetes elbeszélő hagyományban. A regény sajátossága, hogy e téren is mindhárom rétegből merít, s ezzel is elősegíti, hogy Woland alakja és szerepe sok jelentésű legyen. Az ő értelmezéséhez kulcsfontosságú a mottó Goethe Faustjából:
...Kicsoda vagy tehát?
Az erő része, mely
Örökké rosszra tör s örökké jót művel.
(Jékely Zoltán fordítása)
Az idézet sejtetni engedi, hogy a Faust-típusú emberiségköltemények sorába tartozik a regény, s hogy Mefisztó modern alakmása nem a gonosz megszemélyesítője elsősorban, hogy a Sátán nem ellenpontja Istennek, a rossz a jónak, hanem kiegészítője: csak együtt adják ki az Egészet, a világot, az embert. Amikor Margarita visszakapja a Mestert, s ott találják magukat a régi lakásban, az asszony eleinte aggódik, hátha ez is látomás csak. De „semmi sem tűnt el, a mindenható Woland csakugyan mindenható volt”. S amikor isteni küldöttként megjelenik WolandnálLévi Máté, Jesua tanítványa, így hangzik megszólítása: „Hozzád jöttem, gonoszság szelleme, árnyak fejedelme”; mire Woland így válaszol: „Úgy ejtetted ki a szavakat, mintha nem ismernéd el az árnyékot, sem a gonoszságot. De légy szíves egy pillanatig eltűnődni a kérdésen: mivé lenne az általad képviselt jó, ha nem volna gonosz, és hogyan festene a föld, ha eltűnne róla az árnyék? Hiszen árnyékot vet minden tárgy, minden ember, kivétel nélkül. Csak nem akarod megkopasztani a földgolyót, hogy eltávolítsál róla minden fát, minden élőlényt, csak azért, hogy fantáziádat kielégítsd, és elgyönyörködhess a kopár fényben?”
Woland tehát nem a jóval kibékíthetetlenül szembeállított rossz képviselője. Azt képviseli, hogy a természeti és az emberi lét az ellentétek szembenállása mellett azok egységét is magába foglalja. Alakja az Isten-elv megkettőződése, s ezt legszemléletesebben cselekedeteinek a jóság elvét érvényesítő, igazságot osztó sorozata fejezi ki. A regény világképében megjelenik egyrészt az Isten-elv, az eszme, az idea, amely nem cselekvő, hanem önmagát képviselő szimbólum. Ez testesül meg az ókori regény Jesuájában, ez az „Ő” küldi Lévi Mátét Wolandhoz, hogy közölje az isteni kérést a Mester sorsával kapcsolatban, s végül a moszkvai jelen időben leginkább – bár korántsem teljes körűen – maga a Mester képviseli ezt az elvet. Azzal, hogy megírta a Jézus-regényt, s azzal is, hogy ezzel mintegy befejezte küldetését („Kezemben a kézirattal kiléptem az életbe, és életem ezzel véget ért”).
E nem-cselekvő, kifejező, felmutató elv mellett megmutatkozik a cselekvő-igazságosztó funkció is Woland alakjában, aki ugyanakkor természetesen a halál jelképe is, de korántsem ebben merül ki hatalma. E két elv a regényben egymásrautaltan létezik, akárcsak az élet és a halál, a jó és a rossz az emberi életben. Ez a fajta szemlélet fejeződött ki pl. a görög mitológiában is, ahol Zeusz, Hádész és Poszeidón egymás testvérei voltak. Az olümposzi korszak mitológiájában Hádész egyenesen alakváltozata Zeusznak. Némileg rokon e szemlélettel Goethe Mefisztó- és Madách Lucifer-képe is.
Egy ókori műfajnak, a menipposzi szatírának is egyenes ági leszármazottja Bulgakov regénye. Menipposz(Kr. e. 43. sz.) görög író műveiből ugyan semmi nem maradt fenn, de azok hatásuk alapján részben rekonstruálhatóak. Műveiben keményen ostorozta az emberi életnek és a filozófiai gondolkodásnak az ellentmondásait, sokszor alkalmazott fantasztikus helyzetet (alvilágjárás, mennyei utazás). A római irodalomban Lukianosz, Seneca, Petronius alkották meg a legjelesebb menipposzi szatírákat. A műfajt a filozofikusság, a szatirikusság és a tartalmi-formai polifónia határozza meg, akárcsak Bulgakov regényét. A Mester és Margaritaparabolának, szimbolikus regénynek is tekinthető, s besorolható a Biblia-apokrifok, a faustiádák, a művészregények közé is.
Emberiségköltemény: enciklopedikus igényű összegző műfaj; olyan nagyszabású alkotás, mely a műfaji, műnemi kereteken túllépve egy korszak egészét társadalmi, művészi, filozófiai értelemben összegzi (pl. Dante: Isteni színjáték, Goethe: Faust, Madách Imre: Az ember tragédiája).
Immanuel Kant: (1724–1804), német filozófus.