Hősei:Ahogy sikerei után Maupassant előtt kinyílt a világ, Párizs és a korabeli társadalmi elit körök, úgy változnak műveinek hősei is. Első elbeszéléseiben főként kisembereket ábrázol, az ő sorsuk mind teljesebb, realisztikusabb bemutatása foglalkoztatja. Később egyre inkább előtérbe kerülnek a képmutató társadalom törekvő, önző, kíméletlen alakjai, bár valójában mindig inkább az egyén, mint a közösség sorsa érdekli.
Georges Duroy alakja: A szépfiú főhőse, Georges Duroy (e. zsorzs düroá) is cinikus, gátlástalan, törekvő fiatalember. Nagyravágyó ember, akinek sem vagyona, sem műveltsége nincs, önbizalma viszont annál több. Az afrikai katonai szolgálat után visszatér Párizsba, ahol azonban összeköttetések nélkül semmire sem lehet jutni. Egy napon azonban egy véletlen találkozással elindul szerencsesorozata: bekerül a legmagasabb körökbe, megnyerő külsejével, magabiztos fellépésével, behízelgő modorával nemcsak a hölgyeket, de a tekintélyes pozíciókkal bíró urakat is elkápráztatja. A kezdeti sikerek után azonban nem következik a várva várt folytatás: bár sikerül újságírói állást kapnia, az igazán fontos szalonok zárva maradnak előtte.
Gátlástalanul szerelmi viszonyt kezd Marelle-nével (e. marej), de igazi érzelem nem fűzi hozzá. A kapcsolatból azonban jó haszna származik, rendszeres pénzadományokat kap az asszonytól. Amikor már terhes számára a viszony, odébbáll, Forestier-nét(e. foresztié) környékezi meg. Neki azonban nincsenek illúziói, csupán jótanácsaival látja el a fiatalembert, hogyan tud előbbre jutni. A taktika beválik, Duroy hamarosan rovatszerkesztő lesz, bekerül a valódi társasági életbe. A hamarosan megözvegyülő Forestier-né többé már nem áll ellen a hódításnak, összeházasodnak a nemesi rangot szerző Duroy-val.
Lassan a politika világa is kinyílik Duroy előtt, Maupassant a sajtó képviselői után a politikusokról is lerántja a leplet. A szépfiú csillaga egyre magasabbra emelkedik, egyszerre több asszonnyal folytat viszonyt, mindent megtesz azért, hogy előbbre jusson. Vagyont is szerez, és magabiztos gőgjében – miután egy ügyes csellel megszabadul feleségétől – megszökteti patrónusa, Walterné leányát. Az anya maga is gyengéd érzelmeket táplál Duroy iránt, de a szökés miatt a szülők kénytelenek beleegyezni a házasságba: Duroy célba ér, gátlástalansága és aljassága meghozza számára a kívánt eredményt.
Pesszimista világkép: Maupassant szenvtelenül szemléli hőse sorsának alakulását, az írói rokonszenv nyomát sem látjuk, amikor Duroy-ról beszél. Világképe kiábrándult, pesszimista,illúziói nincsenek. A Maupassant-ra jellemző tiszta, világos nyelven, formai tökéletességgel megírt történetnek filmadaptációja is készült (Louis Daquin: Bel Ami; 1955).