- Irodalom - 11. osztály
- Líra
- A XIX. század második felének európai költészete
- A XIX. század második felének európai költészete
- 2 foglalkozás
parnasszizmus
(lat): a 19. században Franciaországban fellépő, személytelen és szenvedélytelen ábrázolásra és szigorú formai fegyelemre törekvő költői irányzat.
tárgyiasítás
Tudati tartalomnak a külvilág tárgyaira való kivetítése, ill. ennek megjelenítése.
impresszionizmus
A 19. század utolsó harmadában Franciaországban keletkezett festészeti ( majd ennek hatására zenei és irodalmi) irányzat, amely a fény és az árnyék, a lebegés, a finom árnyalatok érzékeltetésével, a pillanatnyi hangulatot, a művészetbena külső világ felke
Stefan George
Német költő. Első kötete a Himnuszok címet viseli. Rengeteget utazott, az érettségi után nyugat-európai körútra indult. Párizsban megismerkedett a szimbolizmussal, és annak képviselőivel, Bécsben pedig Hofmannsthal, Hugo von osztrák alkotóval találkozott.
Rilke, Rainer, Maria
(1875-1926): csehországi származású osztrák költő, a polgári társ. hanyatlását tükröző líra egyik legnagyobb képviselője. Hosszabb időt töltött Franciaországban, Svájcban; Párizsban Rodin titkára volt. Formailag tökéletes, hangulatilag olykor misztikus verseiben és prózakölteményeiben a modern polgárember magányosságát, félelmeit fejezte ki a leghatásosabban (Válogatott versek). Jellegzetes szépségszomja a nyelvi művészet magas fokán álló prózai műveiben is kifejezésre jut (Prózai írások). Kitűnő műfordító volt, jelentős a levelezése is.
szinesztézia
(gör.=együttérzés) Olyan költői kép, melyre különböző érzékszervekre ható érzetek összekapcsolása jellemző.
embléma
( gör. er. vándorszó: kép, betét, szöveg) A poétikában a költői képek következetesen ismétlődő, többértelmű használata. A kép z alkotóra, a hősökre, a helyszínekre utalhat. A barokk korban kedvelt összetett művészeti forma. ( kép ás írás) jelképes értelmű
Reviczky Gyula
(1855-89): költő, író, hírlapíró, a 19. sz. -végi irodalmi ellenzék legtehetségesebb lírikusa Vajda János mellett. Világnézetére és munkásságára erősen hatott Schopenhauer filozófiája, bár pesszimizmusa ellen állandóan küzdött s szabadulni igyekezett tőle. Lírájában leleplezte a züllött, műveletlen úri osztályt, s a hozzá törleszkedő kicsinyes pesti polgárságot, bírálta kora társadalmának embertelenségét s a hiv. politikát. Egyéni nyomora és az érvényesülésért vívott küzdelmei nyomán támadt kiábrándulása, panasza, szenvedése és álmodozása azonban gyakran szólalt meg elvontan. Sokszor keresett vigasztalást a vallásban, látta a társadalmi visszásságokat, de kiutat nem talált, belenyugvást, megadást hirdetett. Szerelmi költészetében, félredobva a polgári képmutatást, elsőnek énekelte meg a társ. számkivetettjeit (Perdita-dalok). Világnézeti nyugtalansága, a szimbólumok és hangulatok iránti érzéke a 20. sz. -i modern költészet egyik előfutárává avatják. A magyar írók közül az elsők között fedezte fel a 19. sz. -i orosz realisták munkáit, elsősorban Tolsztoj és Turgenyev műveiért lelkesedett. Az ő hatásuk érződik prózai munkáin, melyek közül kiemelkedik a züllő dzsentrit élesen leleplező, de saját élhetetlen, álmodozó egyéniségét is bíráló önéletrajzi jellegű Apai örökség c. kisregénye, a századvégi magyar kritikai realista próza egyik előfutára.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)