Válaszd ki két egymást követő történelmi színt, és mutasd be, hogy milyen változás következik be a színek során a szereplők jellemében, mi a szerepe a szereplők alakváltozásának, s milyen helyet foglalnak el a műben!
Értelmezd, értékeld a Föld szellemének szerepeit, mondatait! Mi a jelentőségük az egyes színekben, s mi a funkciójuk a teljes műben?
Készíts részletes elemzést, jellemzést valamelyik főszereplőről! Milyen értékek hordozója, mennyiben tekinthető tragikus hősnek?
Készíts összehasonlító elemzést a Tragédia londoni színének zárójelenetéről és Arany János Híd-avatás című költeményéről!
Értelmezd, értékeld és hasonlítsd össze Lucifer és Ádám lázadását! Mik az azonosságok és a különbségek?
Értelmezd, értékeld a XI. színt! Hogyan módosulna a Tragédia üzenete, ha ez lenne a befejező szín?
Gyűjtsd össze, hogy a különböző színekben Lucifer hányszor él „ördögi képességei”-vel! Mi a szerepe ezeknek a cselekményben?
Értelmezd, értékeld Lucifer első színbeli monológját (79–107. sor)! A Lucifer által elmondottak alapján foglald össze eszméjének, eszméinek lényegét! Milyen rokon vonások vannak Lucifer szónoklata és Vörösmarty Csongor és Tünde című művében szereplő Éj monológja között?
Hogyan és mire emlékszik vissza Ádám Évával való „találkozásai” során? Mit idéz föl benne Éva, s mi ennek az egész műre vonatkoztatható szerepe?
A Tragédia nyelve kettős. Egyrészt tömör, aforisztikus, csattanós mondatok, másrészt hosszan kifejtett, többszörösen összetett mondatszerkezetek jellemzik a szöveget. Keress a színekből mindkét szövegtípusra példákat, s indokold meg, hogy miért alkalmazza az adott helyen a szerző az egyik vagy másik megoldást!
Igazold idézetekkel, szövegrészekkel, hogy Ádám és Lucifer viszonya átalakul, megváltozik a színek során! Mely színtől válik Ádám egyenrangúvá Luciferrel, és miért?
Mi a magyarázata Ádám (Kepler) optimizmusának a X. színben? Értelmezd, értékeld Kepler és tanítványa beszélgetését! Miért tekinthetők Kepler nézetei a romantika eszméinek?
Hasonlítsd össze a bibliai színeket Mózes első könyvének 3. fejezetével! Mit vesz át Madách a Biblia szövegéből, s mit módosít? Mi a változtatások magyarázata?
A XV. színben Ádám kérdései a reformkori magyar irodalom nagy kérdéseit idézik. Hasonlítsd össze e szövegrészt Vörösmarty Mihály Gondolatok a könyvtárban és Petőfi Sándor Világosságot, illetve A XIX. század költői című verseivel! Mik az azonosságok és a különbségek? Hogyan értelmezhetők az Úr szavai és a zárósor?
Erdélyi János az Ördög komédiájának nevezte Madách művét. Próbáld bizonyítani, hogy a kritikus véleménye helytálló, illetve gyűjts érveket amellett, melyek ezt az állítást cáfolják!